Západočeské obce se spojují s německými do boje proti rozšiřování českého mýta

Na západě Čech vzniká česko-německá iniciativa proti mezinárodní nákladní dopravě (zdroj: ČT24)

Přes 20 českých a německých pohraničních obcí ve Všerubech na Domažlicku založily Česko-německou občanskou iniciativu proti mezinárodní nákladní dopravě. Chtějí zabránit přibývání kamionů na hraničním přechodu Všeruby-Eschlkam, která stále více zatěžuje obce v okolí. Situace by se mohla ještě zhoršit od ledna příštího roku, kdy chce stát začít vybírat mýtné i na některých silnicích I. třídy v Plzeňském kraji ve směru na České Budějovice a na Domažlice.

Od Nového roku má v Česku začít platit mýto na vybraných úsecích silnic I. tříd a obce na západě Čech mají strach, že dojde k nasměrování tranzitní dopravy na jedinou nezpoplatněnou trasu I/27 Plzeň-Klatovy a dále I/22 Klatovy-Kdyně a následně na hraniční přechod Všeruby-Eschlkam.

„Dnes už Všeruby prakticky nemáme. Dnes máme Všeruby levou stranu a Všeruby pravou stranu,“ říká starosta Václav Bernard (STAN). A spolu se starostou městyse Eschlkam Josefem Kammermeierem očekávají, že se situace ještě výrazně zhorší. „Až se v Česku zavede mýtné, budou tuto silnici motoristi využívat ještě víc. Nejsme na takový provoz nákladních automobilů připraveni,“ varuje Kammermeier. 

„V Plzeňském kraji bude situace vypadat tak, že bude zpoplatněná silnice první třídy Plzeň–Folmava, dále silnice první třídy Plzeň – České Budějovice a jediná nezpoplatněná trasa na západ zůstane přes nás,“ vysvětluje starosta Bernard. Ve Všerubech, kterými nyní projede denně až tisíc nákladních automobilů, podle něj už teď kvůli rostoucí nákladní dopravě ubývá obyvatel. 

Iniciativu podpořilo svými podpisy na petici na 500 obyvatel českých a německých obcí u hranic. Podpisy budou obce shánět dále. Deklaraci iniciativy pošlou vládě, parlamentu, ministerstvu dopravy a dalším institucím. Doufají, že ministerstvo své rozhodnutí změní. Iniciativa chce být důrazná a plánuje další protestní akce.

„Máme teď v ruce poměrně silný mandát. A vyšleme jasný signál vládě, že se prostě nenecháme zničit,“ uvedl Bernard. Starosta Klatov a předseda Sdružení měst a obcí Plzeňského kraje Rudolf Salvetr (ODS) uvedl, že proti mýtnému na silnicích I. třídy už obce písemně protestují tři roky.

Obavy na jihu Čech

Také obce na jihu Čech se obávají zpoplatnění silnic prvních tříd. Třeba v Cehnicích na Strakonicku denně projede už nyní pět tisíc aut. Přestože tam považují zatížení za neúměrné, starostka Helena Sosnová by považovala za nejjednodušší řešení zachování stávajícího stavu.

Minulý týden dostala vláda od Svazu měst a obcí Jihočeského kraje nesouhlasný dopis. Svaz odmítá mýto na 900 kilometrů silnic I. třídy. Starostka Sosnová (Nezávislí) předala premiérovi Andreji Babišovi (ANO) dopis svazu, kde signatáři k tomuto opatření vyjadřují odpor.

Svaz zahrnuje přes sto měst a obcí Jihočeského kraje. Ve stejném duchu se vyjádřilo Sdružení měst a obcí Plzeňského kraje. Zavedení mýta na silnicích I/20 a I/26 bude mít podle měst a obcí negativní vliv.

Jednání s kraji

Mýtný systém se má v příštím roce rozšířit o 870 kilometrů silnic první třídy. Kraje z nich již dříve vybraly 600 kilometrů, na nichž si přály zavedení nulové sazby. „Na dalším jednání, které proběhne zhruba v polovině srpna, chceme prodiskutovat možnosti zamezení objíždění kamionů na vytipovaných silnicích,“ řekla pro ČT mluvčí ministerstva dopravy Lenka Rezková.

Podle premiéra Babiše s hejtmanstvími nyní vyjednává ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO). „Budou hledat řešení, aby to na obyvatele nedopadlo negativně. Soutěž dopadla a teď musíme hledat řešení. My (hnutí ANO) jsme nechtěli rozšiřovat mýto na další kilometry,“ uvedl Babiš.

Výběrové řízení na nového provozovatele mýtného vyhrálo v roce 2018 konsorcium společností CzechToll/SkyToll, které uspělo s nabídkou na desetiletý provoz za 10,75 miliardy korun. Stát si od něj slibuje dvanáct miliard korun ročně.