Stát chce prostřednictvím nového mýtného systému vybrat okolo 12 miliard korun ročně, z toho 1,5 miliardy na nově zpoplatněných silnicích první třídy, uvedl ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO). Náklady na provoz dosáhnou zhruba desetiny ročního výnosu. V roce 2018 zaplatily kamiony v Česku na mýtu rekordních 10,8 miliardy korun, což bylo meziročně skoro o čtyři procenta více.
Nově zpoplatněné silnice mají přinést 1,5 miliardy korun, od mýta si stát celkem slibuje 12 miliard ročně
Konsorcium CzechToll a SkyToll podle Kremlíka mýtný systém buduje v souladu s harmonogramem. „Nebyly identifikovány žádné nedostatky a žádné neplnění povinností. Naopak dodavatel činí některé věci nad rámec závazku, ke kterému se zavázal,“ uvedl ministr.
Za 11 dní začne zkušební provoz. Na 22. srpna ministerstvo naplánovalo začátek informační kampaně a o měsíc později se dopravci budou moci začít do systému registrovat a pořizovat si palubní jednotku.
Podle ředitele úseku provozovatele elektronického mýta Ředitelství silnic a dálnic Václava Nestrašila by dopravci neměli podcenit lhůtu pro předregistrace a nenechávat ji na poslední chvíli, aby neměli v prosinci problémy.
„Výměna palubních jednotek a nutnost registrace do nového systému je asi největší komplikací, která dopravce čeká,“ poznamenal generální ředitel CzechToll Matel Okáli. „Rádi bychom je i touto cestou požádali, aby využili více než dvouměsíční lhůty, během které mohou záležitosti kolem změny mýta vyřešit ještě před jeho startem,“ uvedl.
V současnosti je již vyrobena polovina z předpokládaného potřebného počtu palubních jednotek. Až do poloviny příštího roku bude dosavadní provozovatel, společnost Kapsch, vybírat palubní jednotky ke stávajícímu mýtnému systému a vracet za ně kauce.
Okáli dodal, že roční náklady na provoz po spuštění nového systému klesnou na 530 milionů korun ročně, přibližně na třetinu ve srovnání s dnešním mikrovlnným systémem.
Kapsch proti smlouvě mezi resortem a novým provozovatelem
Přípravy ovšem komplikuje to, že Kapsch u soudu napadl smlouvu mezi ministerstvem dopravy a konsorciem CzechToll a SkyToll o provozování mýtného systému. Krajský soud v Brně minulý týden vyhověl žalobě Kapsche, který se domáhá toho, aby plnění smlouvy zakázal Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Antimonopolní úřad se musí podle rozsudku krajského soudu smlouvou znovu zabývat.
Ministerstvo dopravy proti tomu podle Kremlíka podá kasační stížnost k Nejvyššímu správnímu soudu. Totéž chce udělat antimonopolní úřad.
„Obáváme se, že ze strany ŘSD a SkyTollu jde o hraný optimismus a uspěchanou snahu co nejrychleji systém spustit, ať už bude plně funkční, či nikoliv. Připomínám, že stát v době spuštění nebude mít u této miliardové zakázky nezávislého auditora, který by potvrdil, že stát nepřichází o peníze nekvalitním výběrem,“ uvedl mluvčí Kapsche David Šimoník.
Kapsch tvrdí, že stávající mýtný systém letos vybere od kamionů přes 11 miliard korun a v roce 2020 by to bylo 12 miliard. „Stát tedy investoval miliardy daňových poplatníků do stavby nového zbytečného mýtného systému, který od kamionů vybere úplně stejné peníze jako ten současný, plně zainvestovaný a v majetku státu,“ podotkl.
Konsorcium firem CzechToll ze skupiny PPF podnikatele Petra Kellnera a slovenské SkyToll uspělo ve sledovaném mýtném tendru s nabídkou na desetiletý provoz za 10,75 miliardy korun. Kapsch se proti okolnostem výběru nového provozovatele brání i dalšími žalobami.
Elektronické mýtné pro kamiony bylo spuštěno v roce 2007, systém funguje na více než 1400 kilometrech dálnic a vybraných částech silnic první třídy. Za deset let se na mýtném vybralo 77,5 miliardy korun. Náklady na provoz činily zhruba 1,5 miliardy korun ročně.
Satelitní systém zaváděný vítězem nového tendru nahradí dosavadní mikrovlnnou technologii a rozšíří se na dalších 900 kilometrů silnic první třídy. Kremlík totiž minulý měsíc oznámil, že stát nezavede nulovou sazbu na silnicích první třídy, chce tak předejít zpochybnění mýtného tendru. Bezplatné používání si přály kraje na šesti stech kilometrech silnic a uzavřely k tomu memorandum s Kremlíkovým předchůdcem ve funkci Danem Ťokem.