Když mýto, tak za peníze. Nulová sazba nebude, podle Kremlíka by zpochybnila tendr

Za jízdu nákladních vozidel se bude platit na všech silnicích první třídy, na které se mýtný systém od příštího roku rozšíří. Nulová sazba pro státní silnice, na které se v minulosti dohodl bývalý ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) s kraji, tedy nebude. Oznámil to Ťokův nástupce Vladimír Kremlík (za ANO), podle kterého by zavedení nulové sazby zpochybnilo mýtný tendr. Krajům ale slíbil kompenzace. 

Video Události
video

Události ČT: Nulové mýto nakonec nebude

Se změnou systému vybírání mýtného se od příštího roku také rozšíří počet zpoplatněných komunikací. Nově přibude 870 kilometrů silnic první třídy, kraje ale chtěly, aby většina z nich – celkem 600 kilometrů – nebyla zpoplatněna, respektive aby na nich byla nulová sazba. To se nestane.

„Nulová sazba by zpochybnila tendr. V pondělí o tom informuji Svaz měst a obcí a současně navrhnu kompenzační opatření,“ oznámil ministr dopravy Vladimír Kremlík. Zároveň slíbil, že stát zajistí, aby se nesplnila obava krajů z kamionů objíždějících zpoplatněné silnice po komunikacích nižších tříd. 

„Samozřejmě nechci, aby se po dvojkách a trojkách proháněly náklaďáky, které by objížděly trasy a ohrožovaly lidi na kolech nebo pěší. Budeme hledat cesty, jak tomu zamezit,“ uvedl Kremlík. Podle něj tomu zamezí policie, která by měla objíždění placených úseků hlídat. Kremlík dodal, se na tom dohodl s ministrem vnitra Janem Hamáčkem (ČSSD). Pomoci by mohlo například také umístění vysokorychlostních vah na silnice ve správě krajů.

Že bude přání krajů respektovat a většinu silnic první třídy nezpoplatní, slíbil bývalý ministr Dan Ťok v memorandu. Jakým způsobem chce krajům vynahradit zrušení slibu svého předchůdce, Kremlík zatím neupřesnil.

„Rád si poslechnu návrhy ministerstva dopravy, nového pana ministra Kremlíka, jak chce krajům nedodržení předchozího slibu kompenzovat,“ řekl místopředseda Asociace krajů a liberecký hejtman Martin Půta (SLK). Dodal, že se domnívá, že „jako Asociace krajů nepodepisovali dohodu s ministrem Ťokem, ale s ministerstvem dopravy“. Pro náměstka hejtmana Plzeňského kraje Pavla Čížka (STAN) je nulový respekt vůči rozhodnutí krajů problematický.

Kraje chtějí více peněz na opravy svých silnic

Kraje již daly najevo, že budou chtít od státu více peněz. Ty by sloužily k opravám silnic druhé a třetí třídy. „Chápu, že nový pan ministr se nemusí memorandem svého předchůdce řídit, ale považovala bych přinejmenším za vhodné, kdyby nejprve jednal s kraji a teprve poté zveřejňoval rozhodnutí ohledně placení mýta,“ uvedla předsedkyně Asociace krajů a karlovarská hejtmanka Jana Mračková Vildumetzová (ANO).

Že by se podařilo splnit ministrův slib, že objíždění zpoplatněných úseků zabrání policie, kraje nevěří. „Všichni víme, že při současném podstavu policistů, a to především v přímém výkonu služby, nebudou schopni každodenně v rámci své činnosti hlídat objízdné trasy na všech úsecích silnic druhých a třetích tříd napojených na nově zpoplatněných téměř 900 kilometrů silnic první třídy,“ uvedla Mračková Vildumetzová.

Plzeňský kraj pak podle náměstka Čížka bude v případě zpoplatnění všech navržených silnic první třídy požadovat, aby bylo zpoplatnění rozšířeno ještě více. Obává se totiž, že například zpoplatněnou silnici I/20, která vede z krajského města směrem na Domažlice, budou kamiony objíždět po nezpoplatněné, ale velmi vytížené klatovské I/27 a dále po silnici I/22 do Domažlic. Tyto úseky by tedy podle kraje měly být zpoplatněny také, bude-li nákladní doprava platit i za jízdu z Plzně přímo do Domažlic.

Zpoplatnění se dotkne šestiny silnic I. třídy

V současnosti se mýtné platí na všech dálnicích a na vybraných úsecích silnic I. třídy – jednak na těch, které dříve spadaly do kategorie rychlostních silnic (I/35 u Liberce, I/63 u Teplic), jednak na úsecích, které jsou velmi vytížené nákladní dopravou. K nim patří silnice I/33 přes Náchod nebo I/47 a I/48 na Přerovsku a Novojičínsku a I/11 u slovenských hranic.

Po rozšíření na další místa bude zpoplatněno asi 900 kilometrů silnic I. třídy, tedy zhruba šestina celé státní silniční sítě. Půjde opět o velmi frekventované silnice, jako je I/3 mezi Mirošovicemi a Meznem, I/16 u Mladé Boleslavi nebo několik úseků silnice I/35, a o dosud nezpoplatněné silnice pro motorová vozidla – v prvé řadě I/37 mezi Hradcem Králové a Pardubicemi.  V součtu s dálnicemi bude stát vybírat poplatky za jízdu na 2300 kilometrech svých komunikací.

Nový mýtný systém bude využívat satelitní technologii, nebudou tedy již potřeba mýtné brány používané dosud. Provoz na dálnicích na nový systém přejde letos v prosinci, silnice první třídy přibudou v lednu 2020.