Mýto bude provozovat CzechToll a SkyToll. Antimonopolní úřad zamítl stížnost firmy Kapsch

Ministerstvo dopravy uzavřelo desetiletý kontrakt s konsorciem firem CzechToll a SkyToll na provozování mýtného systému na českých dálnicích a vybraných silnicích první třídy. Učinilo tak poté, co Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zamítl stížnost neúspěšné firmy Kapsch proti tendru a ministerstvo dopravy se následně vzdalo práva na odvolání. Zaniklo tak předběžné opatření, které bránilo podpisu smlouvy, i když byl vítěz tendru znám od dubna.  

Video Antimonopolní úřad míní, že tendr na mýto neporušil zákon
video

Ministerstvo dopravy uzavřelo kontrakt s vítězem mýtného tendru. Podle ÚOHS byla soutěž v pořádku

Konsorcium firem CzechToll ze skupiny PPF Petra Kellnera a slovenská SkyToll bude vybírat a spravovat mýtné od roku 2020. „Smlouvu jsme uzavřeli rychle, nikoli však neuváženě. Šlo nám o to, abychom dali novému provozovateli dostatek času na přípravu,“ uvedl ministr dopravy Dan Ťok (za ANO).

Firmy teď mají podle ministra  14 měsíců na to, aby připravily nový systém na výběr mýtného. Do konce roku 2019 platí smlouva s Kapschem, který provozuje dosavadní mýtný systém, podle Ťoka ji ale bude možné vypovědět dřív, pokud bude nový provozovatel rychleji připraven začít s výběrem mýtného.

Krok ministerstva umožnilo rozhodnutí antimonopolního úřadu ohledně stížnosti firmy Kapsch na mýtný tendr. „Úřad zamítl návrhy společnosti Kapsch, neboť v postupu zadavatele neshledal porušení zákona o zadávání veřejných zakázek, případně správní řízení zastavil, neboť v návrhu nebyla tvrzena újma, kterou měl zadavatel svým jednáním navrhovateli způsobit,“ řekl mluvčí úřadu Martin Švanda.

Vítězné konsorcium rozhodnutí Úřad pro ochranu hospodářské soutěže uvítalo, podle nich byl tendr férový pro všechny uchazeče. S přípravami nového systému chtějí firmy začít ihned.

„Jsme připraveni včas vybudovat a zahájit provoz efektivního mýtného systému, jehož provoz bude řádově levnější než dnes. Díky tomu by stát mohl investovat více peněz vybraných od dopravců do dopravní infrastruktury v Česku.“

Miroslav Beneš

mluvčí CzechToll

CzechToll a SkyToll mají mýtné vybírat deset let za 10,75 miliardy korun. Využívat se k tomu bude modernější satelitní technologie, dosud k výběru mýtného sloužila mikrovlnná technologie. Ministerstvo dopravy očekává, že výnos z mýtného by se měl pohybovat mezi 140 a 150 miliardami korun za deset let.

Rozhodování antimonopolního úřadu

Poprvé antimonopolní úřad o námitkách firmy Kapsch rozhodoval v květnu. Tehdy zrušil výběr vítěze tendru na vybudování a provoz systému na výběr elektronického mýta od roku 2020. Předseda úřadu Petr Rafaj však v srpnu prvoinstanční rozhodnutí zrušil, protože podle něj úřad dostatečně nezohlednil některé významné okolnosti případu.

„Hlavním důvodem zrušení zadávacího řízení v prvním stupni byla netransparentnost při předávání části zadávací dokumentace na přepisovatelných datových nosičích, takzvaných flash discích, jejichž obsah nebyl zajištěn proti případné změně a nebylo možno takové změny obsahu ani zpětně přezkoumat,“ uvedl tehdy Švanda.

Úřad nezvážil skutečnost, že obsahem sporné části zadávací dokumentace byly informace o současném mýtném systému, jejichž autorem byl sám navrhovatel, a to společnost Kapsch. Tato firma rozporovala netransparentnost a podstatnou část návrhu na přezkoumání úkonů ministerstva opírala o tvrzení újmy na její straně. Při opakovaném posuzování případu však antimonopolní úřad žádnou újmu na straně Kapsche nezjistil.