„Měli jsme přece dohodu.“ Kraje se bouří proti plánu vlády zpoplatnit silnice 1. třídy

73 minut
90’ ČT24 – Spor o mýtné na silnicích první třídy
Zdroj: ČT24

Obavy z ničení silnic nižších tříd a nedostatku peněz na jejich nutné opravy doprovází plány ministerstva dopravy na zavedení mýtného na vybrané silnice prvních tříd. Podle ministerstva dopravy by opatření mělo přinést do státní kasy asi miliardu, hejtmanství ale trvají na dodržení dohody s exministrem Danem Ťokem. Podle té mělo být mýto nulové.

Nový mýtný systém se satelitní technologií by měl na silnicích první třídy fungovat od ledna 2020. Nový ministr dopravy Vladimír Kremlík v této souvislosti v minulých dnech oznámil, že stát „na jedničkách“ nezavede nulovou sazbu mýta, třebaže tuto možnost loni krajům slíbil bývalý ministr dopravy Dan Ťok.

Nový šéf resortu argumentuje tím, že by bezplatné mýto mohlo zpochybnit mýtný tendr. Hejtmanství obrat kritizují, a pokud se od ledna 870 kilometrů silnic první třídy zpoplatní, hodlají kraje požadovat po ministerstvu peníze na opravy „dvojek“ a „trojek“, kde se čeká větší zatížení dopravou.

O konkrétních kompenzacích mají zástupci Asociace krajů a Svazu měst a obcí se šéfem resortu jednat v úterý.

„Předpokládám, že v úterý dojde k vyjasnění celé situace a že se dozvíme, co si máme představit pod kompenzačním opatřením,“ uvedla v pondělní Devadesátce ČT24 hejtmanka Karlovarského kraje a předsedkyně Rady Asociace krajů ČR Jana Mračková Vildumetzová (ANO).

„Budu chtít, aby se naplnilo uzavřené memorandum. Určitě si vyslechneme argumenty ministra dopravy a řešení, jaké nabízí. S tím seznámíme kolegy z asociace krajů a zaujmeme k tomu nějaký postup a usnesení,“ nastínila hejtmanka.

O nás bez nás, zlobí se vysočinský hejtman

Ministerstvo dopravy za Dana Ťoka totiž ještě minulý rok slíbovalo krajům a obcím, že mýtné na silnicích 1. tříd nezavede – hlavně proto, aby nákladní auta neobjížděla zpoplatněné úseky po silnicích druhé a třetí třídy, jejichž opravy financují kraje a navíc často vedou přes obce. Ty se teď bojí zvýšeného provozu, poničených silnic a také smogu a hluku.

„To je typicky ,o nás bez nás‘. Když se připravoval tendr, nikdo s námi nediskutoval. Když se potom v tendru objevilo 870 kilometrů (prvních tříd), začali jsme se o to zajímat. A protože jsme naprosto jednoznačně argumentovali, že to přinese komplikace pro místní dopravce a nevyřeší to otázku kamionů, tak byla dohoda na memorandu,“ řekl hejtman Kraje Vysočina Jiří Běhounek (za ČSSD).

Výhrady z Česmad

S rozšířením mýtného na 870 kilometrů silnic prvních tříd nesouhlasí ani Vojtěch Hromíř, generální tajemník Česmad Bohemia, který vyjadřuje podobné obavy jako kraje. 

„V některých místech se řidiči kamionů a nákladních vozidel, které budou podléhat zpoplatnění, budou snažit jet po silnicích nižších tříd,“ řekl Hromíř. „V zájmu státu i všech, kteří mýtu podléhají, je, aby platili optimální částky na optimální síti a stát z toho měl co nejvyšší výnos tak, aby to ještě nezatěžovalo regiony.“

Vláda ale před třemi lety podle Hromíře rozhodla naopak a uložila ministru Ťokovi rozšíření mýtného. „To nebylo uděláno v zájmu mýta, v zájmu výnosů pro stát, ale s ohledem na dodavatelské firmy. To by přece měla být až ta druhá samozřejmá okolnost, první by měla být ekonomická analýza a potom zadání. A zda bude to zadání vyhovovat tomu, nebo onomu systému, už je věc druhá,“ řekl.

„Nejsem odborník na ten tendr, ale všechny okolnosti a přípravy jsou minimálně zřetele hodné a podivné,“ reagoval také hejtman Kraje Vysočina Běhounek. „Bohužel se mnohdy rozhoduje z jiných pozic, než kde máme zkušenosti.“

3 minuty
Události ČT: Nulové mýto nakonec nebude
Zdroj: ČT24

Rozhodnutí přišlo v době, kdy v krajích bylo politické „vakuum“

„K rozhodnutí o rozšíření mýtného systému došlo v době, kdy byla ustavující zastupitelstva a kdy nebyla ustanovena Asociace krajů. Hned, jak byla asociace ustanovena, podávali jsme jasné negativní stanovisko, bohužel v tu dobu už byl tendr vyhlášen a nepočkalo se na nové hejtmany a zastupitelstva,“ připomněla hejtmanka Karlovarského kraje.

Pokud by mělo nově zavedené mýtné odvést do státní kasy miliardu korun, Běhounek by si dokázal představit, aby šlo do krajů alespoň 70 procent výnosu.

  • Elektronické mýtné pro kamiony bylo spuštěno v roce 2007, systém funguje na více než 1400 kilometrech dálnic a vybraných částech silnic první třídy.
  • Za deset let se na mýtném vybralo 77,5 miliardy korun. Náklady na provoz činily zhruba 1,5 miliardy korun ročně.
  • Nový satelitní systém zaváděný vítězem nového tendru nahradí dosavadní mikrovlnnou technologii a rozšíří se na dalších 900 kilometrů silnic první třídy, na nichž však ministerstvo dopravy umožnilo krajům a obcím zavést nulovou sazbu.

„Jestli vybereme miliardu navíc, tak ta devastace, kterou to způsobí v České republice, bude ročně mnohonásobně větší. Myslet si, že to z toho mýta zaplatíme, je holý nesmysl. Spíš si dovedu představit, že zavedeme ekonomické mýtné, abychom vyhnali dopravu z centra měst a tohle je přesně obráceně, kdy motivujeme dopravce, aby tam zajížděli,“ řekl v pondělní Devadesátce ČT24 exministr dopravy Petr Bendl (ODS).

„Pro dopravce to bude pouze další náklady, které budou muset promítnout do ceny přepravovaného zboží na nově zpoplatněných komunikacích,“ řekl Hromíř s tím, že pro kamion v nejekologičtější variantě na silnicích první třídy vychází sazba na kilometr asi dvě koruny, pro ten nejméně ekologický pak asi 4 koruny. „Je to další daň, i když tomu tak neříkáme, která se přenáší do regionů,“ dodal.

„Všichni, co se hýbou, něco dělají, by více platili,“ je stejného názoru Bendl.

„Už dneska všechny kilometry zpoplatněny jsou, a to formou spotřební daně,“ dodal Hromíř s tím, že systém vyžaduje i obsluhu a tedy náklady. „A výkony na silnicích nižších tříd jsou natolik malé, že se to nevyplatí,“ upozornil Hromíř s tím, že by si museli obstarat „mýtné krabičky“ i autobusoví dopravci v linkových spojích.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Obchodníci se učí legislativu k prodeji kratomu

Už měsíc platí nařízení vlády, které povoluje prodej kratomu pouze ve speciálních obchodech s licencí. Aktuálně ji má padesát prodejen. Odborníci v pátek vysvětlovali novou legislativu k prodeji kratomu vietnamským podnikatelům. Za prodej kratomu bez licence hrozí prodejcům milionové sankce. Bývalý národní protidrogový koordinátor Jindřich Vobořil (ODS) navrhuje, aby se na tuto látku a jí podobné navíc zavedla spotřební daň. To bude řešit nová vláda. „Nebudu se bránit diskusi,“ říká místopředsedkyně ANO Alena Schillerová. Téma dalších látek se bude ale řešit i ve sněmovně, kde vznikl nový podvýbor pro léčebné konopí a přírodní látky.
před 5 hhodinami

Jedna z poškozených lokomotiv po nehodě na Českobudějovicku skončí nejspíš ve šrotu

Poškozené vlaky po železniční nehodě u Zlivi na Českobudějovicku z 20. listopadu jsou po komisní prohlídce. Podle prvních závěrů půjde zničená zastaralá lokomotiva rychlíku pravděpodobně do šrotu, tento typ stroje má už i tak z trati do dvou let zmizet. O opravě RegioPanteru, který byl v provozu teprve tři roky, České dráhy teprve rozhodnou. Škody se podle odhadu komisařů pohybují kolem 65 milionů korun. Vyšetřování nehody stále pokračuje. Několik zdrojů teď naznačuje, že se vyšetřovatelé zabývají verzí, podle které za nehodou nebylo jen lidské selhání.
před 6 hhodinami

Fiala: Ukrajina letos získala skrze muniční iniciativu 1,8 milionu kusů munice

Ukrajina letos dostala prostřednictvím české muniční iniciativy 1,8 milionu kusů velkorážové munice, cíl pro letošek tak byl splněn, napsal vpodvečer na síti X končící premiér Petr Fiala (ODS). Loni Ukrajina díky iniciativě dostala 1,5 milionu kusů velkorážové munice. Tuzemskou muniční iniciativu oceňuje jak Ukrajina, tak i spojenci Česka v EU a NATO.
včeraAktualizovánopřed 7 hhodinami

Kamion, z něhož se vysypaly klády na dálnici, byl přetížený o 13 tun

Nákladní vozidlo s kulatinami, které zapříčinilo čtvrteční tragickou nehodu na dálnici D56 u Ostravy, bylo přetížené. Náklad byl těžší zhruba o 13 tun, uvedla v pátek policie. Šedesátiletý muž, který při nehodě utrpěl vážná zranění, v nemocnici zemřel. Policie proto nyní případ vyšetřuje jako usmrcení z nedbalosti.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

EU hodlá od července zavést clo tři eura na malé balíky

Všechny balíky v hodnotě nižší než 150 eur (zhruba 3600 korun) přicházející do Evropské unie budou od července podléhat clu ve výši tří eur (zhruba 73 korun). Dohodli se na tom v pátek podle agentur ministři financí EU na jednání v Bruselu. Doposud byly takovéto balíky od cla osvobozeny. Česko na schůzce zastupoval odcházející ministr Zbyněk Stanjura (ODS).
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami

Rakousko prodlouží o půl roku kontroly na hranicích

Rakousko o šest měsíců prodlouží stávající kontroly na pomezí s Českem, Slovenskem, Maďarskem a Slovinskem. Postupně ale v rámci nového konceptu ostrahy hranic rozšíří kontroly do hloubky pohraničí, prohlásil podle agentury APA tamní ministr vnitra Gerhard Karner. Naposledy prodloužilo Rakousko hraniční kontroly v říjnu, a to o dva měsíce do 15. prosince.
včeraAktualizovánopřed 14 hhodinami

Chudobu způsobují hlavně drahé nájmy, ukazuje analýza a hledá řešení

Hlavní příčinou chudoby v Česku nejsou nízké příjmy, ale drahé a nedostupné bydlení. Zatímco podíl lidí žijících v nájmu v posledních letech roste, počet rodin i mladých, kteří si mohou dovolit vlastní bydlení, klesá. Nájemné se ale zvyšuje výrazně rychleji než výdělky, vyplývá z analýzy Platformy pro sociální bydlení a dalších organizací. Navrhují řadu opatření, jak krizi zmírnit už v nadcházejícím volebním období.
před 15 hhodinami

Hosté Událostí, komentářů debatovali o klimatických cílech EU

Evropský parlament oznámil odsunutí platnosti emisních povolenek ETS 2 na rok 2028. Nový klimatický cíl je pak do roku 2040 snížit emise o devadesát procent oproti roku 1990. Z pěti procent se ale členské státy budou moci vykoupit takzvanými uhlíkovými kredity. Podle poslankyně Bereniky Peštové (ANO) jsou cíle EU příliš ambiciózní, některé protichůdné a nesplnitelné. „Evropa v současné době svými nesmyslnými cíli páchá sebevraždu, ve smyslu sebevraždy průmyslové,“ uvedla Peštová v Událostech, komentářích. Poslankyně Gabriela Svárovská (Zelení, klub Pirátů) v debatě moderované Martinem Řezníčkem uvedla, že investice do zelené transformace je důležité provádět tak, aby směřovaly k perspektivním odvětvím a dekarbonizaci.
před 16 hhodinami
Načítání...