Stovky nádraží zasvítí novotou. Letos do nich SŽDC investuje víc než miliardu

Správa železniční dopravní cesty letos do oprav nádražních budov investuje přes miliardu korun. Pro příští rok chystá víc než jeden a půl miliardy. Nejvíc peněz půjde do krajů Olomouckého, pak Středočeského, Jihomoravského a Moravskoslezského. Letos se budou opravovat především menší nádraží, na větší výpravní budovy dojde až v příštím roce, protože projektová příprava k nim je náročná.

Nádražní budova v Břeclavi před rekonstrukcí
Zdroj: ČTK Autor: Václav Šálek

Od převzetí nádraží od Českých drah před dvěma lety až dosud investovala Správa železniční a dopravní cesty do jejich oprav 800 milionů korun. Střednědobý plán oprav a rekonstrukcí nádražních budov počítá s tím, že se do roku 2023 investuje do různě velkých projektů přes deset miliard. „Zatím jsme dělali menší opravy na téměř čtyřech stovkách nádraží. Na konci uplynulého roku se nám podařilo zahájit první větší investiční akce,“ řekla mluvčí SŽDC Kateřina Šubová.

Mezi největšími jsou letos stavby v Břeclavi, Kolíně, Tachově, Bohumíně a Hradci Králové. „V případě větších nádraží se částky potřebné na jejich opravu pohybují v řádech stovek milionů korun, náročnější je také příprava jejich rekonstrukce,“ vysvětlila Kateřina Šubová.

Video Studio ČT24
video

Studio ČT24: Letošní opravy nádraží

Zdroj: ČT24

Nejvíc peněz půjde do nádraží v Břeclavi 

Oprava břeclavské výpravní budovy vyjde na 70 milionů. Letos to bude největší investice ze všech. Nádraží tam slouží už přes 170 let. Stavební práce už začaly, cestující se míjejí s dělníky. „Máme trošku problémy třeba statické, to ale vyřešíme,“ popsal technický dozor investora SŽDC Luboš Krátký.

 

Největší investice do nádražních budov v letošním roce (v mil. Kč)
Zdroj: SŽDC

K železničářům se s investicemi připojí i radnice. „Prostor před nádražím by měl být klidovou zónou, pěší zónou. Zmizí auta, pro ně připravujeme rozšíření parkoviště,“ řekl místostarosta Břeclavi Svatopluk Pěček (ANO).

Na jihu Moravy půjdou peníze do budov i v malých městech jako Sokolnice a Telnice na Brněnsku. „Budova je v žalostném stavu, už jsme na to upozorňovali. Není to nic příjemného, když lidé, kteří sem přijíždějí, vidí jako první věc toto nádraží,“ řekl starosta Telnice František Kroutil.

Největší investice do nádražních budov v příštím roce (v mil. Kč)
Zdroj: SŽDC

Letos malá nádraží, příští rok Praha

Zatímco letos správa kvůli náročné projektové přípravě opravuje především menší nádraží, už příští rok by se měla začít opravovat například Fantova budova na pražském hlavním nádraží. V metropoli se dočká obnovy také třetí největší nádražní budova – na Smíchově. Na její opravu dá Správa železniční dopravní cesty čtvrt miliardy korun. Opraví také objekty v Jihlavě nebo Havířově. V dalších letech dojde i na opravy nádraží v Plzni, Českých Budějovicích, Pardubicích, Teplicích či Mostě.

Letošní investice do nádražních budov podle krajů (v mil. Kč)
Zdroj: SŽDC

SŽDC podepsala smlouvu o převodu nádražních budov s Českými drahami v roce 2016. Za téměř tři a půl miliardy korun získala zhruba patnáct stovek nádraží. Firma se také stará o víc než devět tisíc kilometrů tratí a zaměstnává přes 17 tisíc lidí.