Klidná zima na D1 skončila. Modernizace se zúženými pruhy a osmdesátkou začíná u Humpolce

Na dálnici D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem začala ráno příprava na modernizaci. Končí tak zimní přestávka, během níž byla D1 z Prahy do Brna průjezdná bez omezení, která se v posledních pěti letech stala již koloritem dálničních cest. Od pátku začnou práce a s nimi související omezení také u Jihlavy, koncem března pak i na dalších třech úsecích.

Patnáctikilometrový dálniční úsek Humpolec – Větrný Jeníkov je čtrnáctým z celkových 21, na kterém modernizace D1 začala. V prvních dnech bude pro řidiče situace nejhorší. Ve čtvrtek ráno rozmístili dělníci značení, které svádí dopravu ve směru na Prahu do jediného jízdního pruhu. „Ještě jsme nechali projet ranní dopravní špičku,“ poznamenal mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl. Místa, kde práce začínají, označil za „nejhorší struhadlo“ současné D1.

Jedním pruhem se bude směrem na Prahu jezdit až do neděle. Od sobotního rána bude mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem uzavřen jeden pruh i v opačném směru. Omezení by ale mělo skončit před nástupem nedělní odpolední špičky, to se již bude jezdit každým směrem ve dvou zúžených pruzích.

Tak jako na všech předchozích modernizovaných úsecích se musí řidiči připravit na to, že bude rychlost omezena na 80 km/h a že v levém pruhu nebude mnoho prostoru pro chyby. Práce mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem potrvají do roku 2020.

  • Přípravné práce: úpravy středového pásu, vybudování provizorních přejezdů
  • Provizorní rozšíření: jeden jízdní pruh je rozšířen tak, aby se do něj vešly v každém směru dva jízdní pruhy 
  • Uzavření a modernizace jednoho jízdního pásu: provoz je obousměrně veden ve druhém, provizorně rozšířeném pásu
  • Uzavření a modernizace druhého jízdního pásu: provoz je obousměrně veden v již zmodernizované polovině, která je postavena tak, aby pojala čtyři zúžené pruhy

Oprava u Jihlavy bude pokračovat od pátku

Zahájení oprav úseku Humpolec – Větrný Jeníkov je jen prologem letošních prací na nejstarší české dálnici. Již v pátek se vrátí dělníci na úsek Jihlava – Velký Beranov. 

Také u Jihlavy se bude před zahájením samotných prací krátce jezdit jedním pruhem – od pátečního dopoledne do nedělního odpoledne ve směru na Brno, o víkendu v obou směrech. I zde by ale měla být dálnice připravena tak, aby nedělní špičku pojala již ve čtyřech zúžených pruzích.

Na třech úsecích se pracovalo již loni, tři mají začít nově. Jistota ale není

Před koncem března se pak vrátí dělníci na tři úseky, kde pracovali již loni. Čekají je závěrečné etapy oprav, proto by měly práce skončit v průběhu letošního roku. Mezi Ostředkem a Šternovem počítá ŘSD se zprovozněním obou zmodernizovaných polovin dálnice v listopadu, mezi Hořicemi a Koberovicemi rovněž a mezi Velkým Meziříčím a Lhotkou již v srpnu. V průběhu prázdnin by pak mělo být hotovo také u Jihlavy.

Modernizaci dálnice D1 mezi Mirošovicemi a Kývalkou zahájilo ŘSD na jaře 2013. Podle původních plánů mělo být všech 21 úseků opravených již letos. To se nepodařilo, silničáři nyní počítají s dokončením modernizace v roce 2020. Aby se to podařilo, měly by během roku začít práce ještě na třech dalších úsecích. Jisté to však není, proti stavebním povolením na všechny tři podalo rozklady sdružení Děti Země, povolení tedy nejsou pravomocná.

  • Ostředek (34. km) – Šternov (41. km): skončí letos
  • Hořice (75. km) – Koberovice (81. km): skončí letos
  • Humpolec (90. km) – Větrný Jeníkov (104. km): skončí v r. 2020
  • Jihlava (112. km) – Velký Beranov (119. km): skončí letos
  • Velké Meziříčí, východ (146. km) – Lhotka (153. km): skončí letos