Za minimálně dvouleté zpoždění modernizace dálnice D1 mohou nedostatky při přípravě projektu. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) také vybralo variantu opravy bez toho, aniž by ji předtím porovnalo s jinými možnostmi. Během tří let navíc stouply průměrné náklady na jeden kilometr o víc než 70 procent. Zjistil to Nejvyšší kontrolní úřad. ŘSD tvrdí, že postupovalo správně.
Špatná příprava, nevysvětlené zdražení a nezvážení alternativ, hodnotí NKÚ opravy D1
„19 z 21 staveb nabralo zpoždění kvůli nedostatkům v přípravě. Na zpoždění se podepsal například nedostatečný geotechnický průzkum. Ten byl důvodem, proč se navýšila výsledná cena čtyř staveb celkem o téměř 130 milionů korun, a u dvou z nich byl příčinou ročního zpoždění,“ uvedli kontroloři.
Ředitelství silnic a dálnic v roce 2005 začalo připravovat variantu rozšíření dálnice na šest jízdních pruhů, kterou v roce 2009 změnilo na rozšíření dálnice v obou směrech o 75 centimetrů s tím, že budou zachovány čtyři jízdní pruhy. Podle kontrolorů ale ŘSD nedoložilo, proč ke změně přistoupilo a jestli jde o nejefektivnější řešení.
Až v roce 2012, kdy už bylo vyprojektováno prvních pět úseků, nechalo ŘSD zpracovat studii ekonomické efektivnosti zvolené varianty. Ta ale posuzovala jen zvolenou variantu, srovnání s ostatními možnostmi chybělo. Srovnání více variant modernizace nechalo zpracovat až v roce 2013, kdy už probíhaly práce na čtyřech úsecích.
Dokumentace kvůli změnám musela dvakrát aktualizovat, stát za to zaplatil 12 milionů korun. „Kvůli neujasněným technickým otázkám se u dalších pěti staveb protáhlo zpracování projektových dokumentací až o 19 měsíců,“ dodává mluvčí NKÚ Olga Málková.
Proč byly první úseky levnější?
Kontroloři se také pozastavili nad tím, proč byly první čtyři opravované úseky D1 podstatně levnější než ty následující. Vysoutěžené ceny byly v roce 2013 až o třetinu nižší, než projektanti očekávali.
U dalších pěti úseků, které se začaly modernizovat v letech 2015 a 2016, však vzrostly průměrné náklady na jeden kilometr oproti prvním úsekům o tři čtvrtiny – ze 74 na 128 milionů korun. Přitom podle projektu měly být vyšší jen o čtvrtinu. ŘSD podle kontroly nezjišťovalo, proč tak velké rozdíly mezi očekávanou a výslednou cenou vznikly.
Podle mluvčího ŘSD Jana Rýdla vývoj ceny vyplýval ze situace na trhu. „První úseky modernizace se soutěžily při vrcholící stavební krizi v ČR, tudíž firmy v mimořádném zájmu o získání zakázky šly až na samou mez ekonomičnosti při stanovení nabídky. Při dalších soutěžích už byla situace na trhu jiná,“ uvedl Rýdl.
Také nelze podle něj porovnávat ceny oprav jednotlivých úseků D1. „Vždy rozhoduje reliéf krajiny, geoprostředí uložení stavby, charakter terénu a v případě modernizace dálnice i aktuální stav rekonstruovaného úseku,“ řekl mluvčí ŘSD.
- Mirošovice – Hvězdonice (21.–29. km)
- Ostředek – Šternov (34.–41. km)
- Hořice – Koberovice (75.–81. km)
- Humpolec – Větrný Jeníkov (90.–104. km)
- Velké Meziříčí východ – Lhotka (146.–153. km)
- Psáře – Soutice (49.–56. km)
- Jihlava – Velký Beranov (112.–119. km)
- Měřín – Velké Meziříčí západ (134.–141. km)
- Velká Bíteš – Devět křížů (162.–168. km)
- Zdroj: ŘSD, stav k 12/2016
V provozu je celkem šest kompletně opravených úseků dálnice D1. Práce budou od jara pokračovat na čtyřech místech a na dalších až pěti úsecích by dělníci mohli začít.
Modernizace 21 úseků dálnice měla být původně dokončena v roce 2018, v současnosti se počítá s rokem 2020. Výjimkou je most Šmejkalka nedaleko Mirošovic, který má být hotový v roce 2022. V době kontroly na konci června roku 2016 stát zaplatil za stavby zatím 3,5 miliardy korun, celková cena má dosáhnout 20,5 miliardy.