Stavba desetiletí začíná, 160 kilometrů D1 projde změnou

Na dálnici D1 začíná velká oprava. Tzv. modernizace bude řidiče zdržovat nejméně šest let – až do roku 2018. Ředitelství silnic a dálnic chce opravit povrch či mosty a dálnici rozšířit v úseku od Mirošovic až po Kývalku, jako první převzaly stavební firmy úseky Větrný Jeníkov ‒ Jihlava a Lhotka ‒ Velká Bíteš. U Jihlavy začali stavbaři omezovat provoz v 6:00, práce u Velké Bíteše se zatím provozu nedotkly. Dění okolo příprav a rekonstrukce D1 můžete sledovat na speciálním tematickém webu.

Vše začalo ráno u Jihlavy, kde stavbaři dočasně svedli provoz do jednoho pruhu, aby mohli jednotlivé pruhy upravit. Vytvořila se proto kolona dlouhá zhruba 1,5 kilometru. Po skončení dopravní špičky již byl provoz plynulý, po dokončení úpravy se navíc auta mohla opět rozjet v obou pruzích. U Velké Bíteše se přípravné práce provozu přímo nedotkly, řidiči je přímo pocítí až v sobotu.

Po celou dobu prací v každém úseku musí řidiči zpomalit na 80 km/h a jet opatrně kvůli zúžení jízdních pruhů. Ty zůstanou až do konce v každém směru dva (s výjimkou krátkodobých omezení při snášení mostů), silničáři proto doufají, že provoz nepoznamenají rozsáhlejší kongesce. Výjimkou bude sobota 11. května, kdy mezi Větrným Jeníkovem a Jihlavou zůstane směrem na Prahu průjezdný jen jeden pruh. Zhruba čtvrt roku mají teď stavaři na přípravné práce – provizorní rozšíření jízdních pruhů a úpravu středového pásu. Auta tak zatím zůstanou vždy ve svém jízdním pásu. Samotné opravy vozovky by měly začít v červenci, včetně zimní přestávky potrvají déle než rok.

V úseku Větrný Jeníkov – Jihlava začnou práce ve středovém pásu. Uzavřen proto bude v každém směru levý pruh, provoz zůstane zachován v pravém a odstavném pruhu. V úseku Lhotka – Velká Bíteš začnou práce naopak na krajnicích, jezdit se proto bude levým a pravým pruhem, které však budou užší než obvykle.

Modernizace dálnice D1
Zdroj: ČT24/novad1.cz

První dny budou podle generálního ředitele ŘSD Davida Čermáka dělníci především připravovat dopravní značky a upravovat jízdní pruhy. Už ale mohou ukázat, nakolik se osvědčí opatření, která ŘSD a policie připravily, aby byla doprava na dálnici D1 co nejplynulejší a netrpěly proto okolní silnice a obce. Z Vysočiny už dlouho zní kritika na celý projekt, lidé se obávají zejména kamionů, které podle nich budou z dálnice sjíždět a projíždět po staré silnici obcemi. Podle kraje tak navíc hrozí, že regionální silnice poničí. Vysočinský hejtman František Běhounek se také obává, že kvůli uzavřeným mostům přes dálnici nebudou záchranné složky stíhat dojezdové doby – napříč krajem vznikne pomyslný dopravní šrám.

Zácpy se ale na dálnici nemusí vytvářet pouze tam, kde bude probíhat rozsáhlá modernizace. Kromě ní bude ŘSD průběžně záplatovat i staré části, které budou na velkou opravu ještě nějaký čas čekat. Komplikace, které mohou takové práce vyvolat, mohou být pro plynulost provozu podobně zásadní jako zúžení při modernizaci. „Je potřeba si uvědomit, že kromě toho, že budeme modernizovat D1, tak tam stále budou probíhat i tyto lokální opravy povrchu,“ řekla mluvčí ŘSD Martina Vápeníková.

Schválený harmonogram oprav

Ministerstvo dopravy zatím schválilo harmonogram prací do července, dalšími etapami se teprve bude zabývat.

Práce v úseku Větrný Jeníkov – Jihlava:

  • 9. 5. – 20. 5.: úprava přejezdů středového pásu
  • 21. 5. – 14. 6.: rozšíření krajnice a její oprava

Práce v úseku Lhotka – Velká Bíteš:

  • 9. 5. – 10. 7.: rozšíření krajnice

Po D1 – nebo jinudy?

Kdo jede v úseku mezi Prahou a Brnem autem, může si vybrat mezi několika možnostmi. Tou nejjednodušší je zůstat na dálnici D1 a doufat, že zdržení nebude příliš velké – v ideálním případě znamená průjezd rozkopanými úseky pouze dílčí zpoždění kvůli zpomalení ze 130 na 80 km/h. Každá kolize nebo jiná mimořádnost ale mohou situaci změnit a auta snadno uváznou i na několik hodin. Alternativou je objet rozkopané úseky po regionálních silnicích. Test České televize ale naznačil, že za obvyklých okolností trvá taková cesta déle, navíc i zde čekají na řidiče mnohé proměnné – třeba pomalu jedoucí kamiony či autobusy. Kvalita regionálních silnic je k tomu často velmi špatná – jsou plné děr, nezřídka chybí vodorovné značení.

Pro cestu po celém úseku Praha–Brno a ještě spíš dále na severní Moravu je také možné se dálnici D1 zcela vyhnout a využít kombinaci dálnice D11 Praha – Hradec Králové a silnice I/35 Hradec Králové – Olomouc, případně z ní odbočit u Svitav na I/43 do Brna. V takovém případě se ale jízdní doba prodlouží nejméně o hodinu a půl. Naopak například při cestě z Prahy do Ostravy se již vyplatí o cestě přes Hradec Králové uvažovat, rozdíl oproti cestě přes Brno je obvykle asi půlhodinový. Představitelé Pardubického kraje se ale obávají, že se během modernizace D1 bude ucpávat také silnice I/35.

Při cestě autobusem si cestující trasu nevybere a dopravce také ne. Licence na linku ji přesně určuje, a protože není vyhlášena objízdná trasa, autobusy zkrátka zůstanou na dálnici. Dopravci ale věří, že omezení provozu nepovedou k žádnému velkému zdržení, Student Agency, která mezi Prahou a Brnem provozuje nejvíce spojů, dokonce slíbila cestujícím, že jim při zpoždění přes půl hodiny vrátí čtvrtinu jízdného a při zpoždění více než hodinu celé jízdné.

Cesta vlakem je i za obvyklých okolností mnohem klidnější než „skákání“ po D1, zato však delší – zatímco auto jede z Prahy do Brna zhruba dvě hodiny a autobus dvě a půl hodiny, ve vlaku stráví cestující nejméně dvě hodiny a 35 minut. Je to především proto, že železniční koridor vede po zdlouhavé trase přes Pardubice, Svitavy a Blansko, České dráhy ale věří, že kvůli modernizaci se situace zlepší v jejich prospěch. Již loni na podzim začaly jezdit vlaky D1 Express, dopravce je přesvědčen, že teď se konečně zaplní. Kromě speciálních expresů Praha–Brno je možné využít také mezistátní vlaky ČD, ovšem u nich není vyloučeno zpoždění. Dlouhodobě postihuje zhruba desetinu spojů ČD, u mezistátních vlaků s velmi dlouhou trasou je časté – zejména u těch, které přijíždějí z Maďarska nebo vzdálenějších balkánských destinací, a také u spojů z Německa. Naopak z Rakouska jezdí vlaky častěji včas a podobné spolehnutí je také na vlaky výchozí přímo z Prahy nebo Brna. Mezi Prahou a Brnem jezdí také rychlíky, nabízejí však mnohem nižší komfort než expresní vlaky a především nejméně o půl hodiny delší jízdní dobu.

Vagony, které se přesouvají na rychlíky Praha–Plzeň–Cheb, používali například cestující v neúspěšných D1 Expresech
Zdroj: ČTK

Z modernizace D1 je napínavý seriál s 21 díly

Zatím začínají práce na dvou částech dálnice D1, postupně ale dělníci opraví celkem 21 úseků. Na spadnutí je zahájení prací v částech Šternov–Psáře a Loket–Hořice, na které už ŘSD podepsalo smlouvy s vybranými zhotoviteli. Nějakou dobu si naopak na dělníky ještě počká úsek Velká Bíteš – Devět křížů, kde rozeběhnutý tendr pozastavil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.

V celé délce od Mirošovic až ke Kývalce, celkem tedy na 161 kilometrech, dostane dálnice nový povrch, díky rozšíření o 75 centimetrů na každé straně také širší jízdní pruhy a okolí dálnice (zejména mosty) bude připravené na další obdobnou modernizaci za několik desítek let, která by již měla přinést rozšíření dálnice na šest pruhů. Součástí modernizace je také úprava odbočovacích a připojovacích pruhů a přejezdů středního dělicího pásu, oprava kanalizace či výměna svodidel.

Celá akce bude stát asi 14 miliard korun. Konečná cena ještě není zřejmá, oba úseky, kde začínají práce, opraví stavební firmy levněji, než ŘSD předpokládalo. Přispět by měla Evropská unie.

Úseky D1 k modernizaci:

  • 21. km Mirošovice – 29. km Hvězdonice
  • 29. km Hvězdonice – 34. km Ostředek
  • 34. km Ostředek – 41. km Šternov
  • 41. km Šternov – 49. km Psáře – podepsána smlouva s dodavatelem
  • 49. km Psáře – 56. km Soutice
  • 56. km Soutice – 66. km Loket
  • 66. km Loket – 75. km Hořice – podepsána smlouva s dodavatelem
  • 75. km Hořice – 81. km Koberovice
  • 81. km Koberovice – 90. km Humpolec
  • 90. km Humpolec – 104. km Větrný Jeníkov
  • 104. km Větrný Jeníkov – 112. km Jihlava – práce začaly
  • 112. km Jihlava – 119. km Velký Beranov
  • 119. km Velký Beranov – 134. km Měřín
  • 134. km Měřín – 141. km Velké Meziříčí-západ
  • 141. km Velké Meziříčí-západ – 146. km Velké Meziříčí-východ
  • 146. km Velké Meziříčí-východ – 153. km Lhotka
  • 153. km Lhotka – 162. km Velká Bíteš – práce začaly
  • 162. km Velká Bíteš – 168. km Devět křížů – připravena projektová dokumentace, ÚOHS zastavil tendr
  • 168. km Devět křížů – 178. km Ostrovačice
  • 178. km Ostrovačice – 182. km Kývalka
  • most Šmejkalka
  • celkem: 160,8 kilometru

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Okamura: Resort obrany připraví podklady k ukončení své role v muniční iniciativě

Předseda sněmovny a šéf SPD Tomio Okamura sdělil, že peníze ze státního rozpočtu nepůjdou na zbraně a munici pro Ukrajinu. Řekl to na tiskové konferenci po pondělním jednání poslaneckého klubu SPD, kde jeho členové projednávali mimo jiné i výroky ministra obrany Jaromíra Zůny (za SPD). Ten se bude napříště vyjadřovat k armádě a jejímu zabezpečení, zatímco postoje vlády k zahraničním otázkám včetně toho k Ukrajině bude sdělovat premiér Andrej Babiš (ANO). Dohodla se na tom koaliční rada ANO, SPD a Motoristů, oznámil už dříve místopředseda SPD Radim Fiala. Šlo o reakci na Zůnovy páteční výroky. Muniční iniciativu, ke které se Zůna v pátek také vyjádřil, projedná sedmého ledna Bezpečnostní rada státu.
09:47Aktualizovánopřed 8 mminutami

Vánočním nákupům na poslední chvíli vévodí poukázky či dárkové koše

Vánoční nákupy vrcholí. Lidé často pořizují zásoby jídla a někteří ještě i dárky. Mezi ty nejžádanější patří přednabité karty, poukazy na výrobky nebo zážitky či tematické balíčky zboží. Po těch je poptávka oproti loňsku vyšší. Rostl také zájem o odložené platby, protože Češi letos podle on-line platební služby hojně objednávali na poslední chvíli a riskovali, že zboží neobdrží včas. Za uplynulý víkend se obchodníkům zisky zvýšily oproti předchozímu týdnu až o čtyřicet procent, sezonu ale hodnotí jako srovnatelnou s tou minulou. Některým kamenným obchodům však tržby meziročně klesly kvůli internetové konkurenci. Právě e-shopy naopak očekávají vyšší čísla než loni.
před 24 mminutami

Babiš vloží Agrofert do svěřenského fondu RSVP Trust

Premiér Andrej Babiš (ANO) do 8. ledna nevratně vloží holding Agrofert do svěřenského fondu RSVP Trust, který založila poradenská společnost Roklen s právní podporou právní kanceláře DBK. Ta o tom v pondělí informovala agenturu ČTK a Babiš následně potvrdil, že tak učiní do termínu stanoveného zákonem, tedy do třiceti dnů od svého jmenování premiérem. Správcem tohoto fondu je bankéř Wilfried Reinhard Elbs a dohlížet na něj bude protektorka Věra Výtvarová. Elektorem je právník Patrik Bureš.
19:17Aktualizovánopřed 28 mminutami

Vláda stáhne ze sněmovny návrh rozpočtu fondu dopravní infrastruktury

Vláda stáhne ze sněmovny návrh rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) připravený předchozím kabinetem. Po jednání kabinetu to řekl premiér Andrej Babiš (ANO). Současná koalice návrh kritizovala kvůli jeho nesouladu s návrhem státního rozpočtu. Samotným návrhem rozpočtu na příští rok se vláda v pondělí nezabývala.
10:28Aktualizovánopřed 1 hhodinou

Od ledna ubude na úřadech 322 míst, schválila vláda

Na úřadech ubude od začátku ledna 322 míst, schválila podle premiéra Andreje Babiše (ANO) vláda. Nejvíce míst ubude na úřadu vlády, ministerstvech financí a průmyslu, řekl po zasedání kabinetu. Jde podle něj teprve o první kolo, úspory se budou ještě hledat. Na začátku roku 2025 bylo úřednických míst 73 520. Aktuální návrh takzvané systemizace počítá pro letošní rok s číslem 73 352.
13:54Aktualizovánopřed 3 hhodinami

Prodejci zbraní letos nahlásili devět podezřelých pokusů o nákup

Policie za rok řešila devět podezřelých nákupů nebo pokusů o nákup zbraní. Osm jich vyhodnotila jako nezávadné, jeden případ ještě prověřuje, uvedlo pro ČT policejní prezidium. Jednalo se například o situace, kdy se někdo pokusil koupit zbraň bez potřebných dokladů. Prodejci zbraní a střeliva mají novou povinnost hlásit policii podezřelé nákupy od ledna.
před 3 hhodinami

Pokud Babiš navrhne Turka na ministra, Pavel ho nejmenuje

Prezident Petr Pavel předpokládá, že premiér Andrej Babiš (ANO) na ministra životního prostředí čestného prezidenta Motoristů Filipa Turka nenavrhne. Pokud by ho navrhl, prezident by ho nejmenoval, ač to považuje za mimořádný krok. Uvedl to Hrad po Turkově schůzce s Pavlem. Podle předsedy Motoristů Petra Macinky Turek kandidátem na ministra zůstává. Babiš se chce s Turkem a Macinkou do Vánoc sejít, Pavlovi stanovisko řekne 7. ledna u novoročního oběda.
03:18Aktualizovánopřed 4 hhodinami

Brusel zahájil šetření české státní podpory pro jaderné bloky v Dukovanech

Evropská komise (EK) zahájila hloubkové šetření s cílem posoudit, zda je veřejná podpora, kterou Česká republika plánuje poskytnout na výstavbu a provoz dvou nových jaderných bloků v Dukovanech, v souladu s pravidly EU pro státní podporu. Komise o tom informovala v tiskové zprávě. Unijní exekutiva se chce zaměřit na vhodnost a přiměřenost státní podpory i na dopad, jaký toto opatření bude mít na hospodářskou soutěž na trhu.
11:54Aktualizovánopřed 4 hhodinami
Načítání...