Praha uzavřela pro chodce starý železniční most pod Vyšehradem, nahradí ho přívoz zdarma

Pražská zkratka pro pěší přes Vltavu ze smíchovského břehu na ten vyšehradský je od pátku uzavřená. Železniční most, jehož součástí jsou po obou stranách i lávky pro pěší, by totiž potřeboval rekonstrukci a postranní lávky jsou dokonce už v havarijním stavu.

Oblíbená spojka pražských cyklistů a chodců ze Smíchova na vyšehradský břeh Vltavy je od pátku pro chodce a cyklisty kvůli havarijnímu stavu uzavřená. Lávky s dřevěnou podlážkou, které vedou po jižní i severní straně mostu, čeká příští a přespříští rok rekonstrukce.

Po dobu uzavírky bude spojení mezi oběma břehy Vltavy zajišťovat přívoz.

„Rekonstrukce připadne na letní období, protože je možná až po odstávce plynovodu umístěného na konzolách lávek. Oprava proto není možná v topné sezoně, která končí v květnu a začíná koncem září,“ uvedla mluvčí Technické správy komunikací hlavního města Prahy Barbora Lišková.

Jako první bude příští rok v létě opravena jižní lávka, o rok později se dočká i lávka na severní straně mostu. 

Události v regionech: TSK uzavřela lávky pro pěší a cyklisty na železničním mostě (zdroj: ČT24)

Přívoz bude po dobu oprav bezplatný

Zkrátit cestu si mohou nejen Pražané díky přívozu, který nahradí uzavřený most. Pod železničním mostem bude v provozu na trase Císařská louka – Kotevní – Výtoň.

„Přívoz umožní lidem, aby se mohli dostat přes Vltavu v místech, kde jsou zvyklí,“ uvedl náměstek pražské primátorky pro dopravu, sport a volný čas Petr Dolínek (ČSSD).

Přes zimu v pracovní dny první přívoz vypluje vždy v sedm hodin ráno a poslední v sedm večer. O víkendu první přívoz odrazí od břehu o hodinu později a vyplouvat bude ve dvacetiminutových intervalech a ve špičkách intervaly přívozu budou poloviční. S příchodem jara pak provozní hodiny budou delší. Na přívoz budou moci i cyklisté s kolem a bude bezbariérový.

Provozovat bude přívoz stejně jako během letní sezony společnost Pražské Benátky bezbariérově přístupným plavidlem o kapacitě dvanáct osob.

„Jsme rádi, že se podařilo najít tak rychle toto náhradní řešení v podobě přívozu a že dopravce Pražské Benátky velmi aktivně spolupracoval na zprovoznění tohoto původně sezonního přívozu i v nelehkém zimním období,“ řekl Petr Tomčík, ředitel Regionálního organizátora pražské integrované dopravy (ROPID).

Podle mluvčího Pražské integrované dopravy Filipa Drápala vyjde náhradní přívoz mezi Smíchovem a břehem pod Vyšehradem jen do konce letošního roku na 300 tisíc korun a náklady uhradí pražský magistrát. O nákladech pro další rok se rozhodne podle mluvčího Drápala až začátkem roku 2018. 

Koncem března 2018 pak na sezonu přibude přístaviště Náplavka Smíchov a druhé plavidlo pro zajištění vyšší poptávky.

  • Chodci, kteří chtějí přejít z jednoho břehu Vltavy na druhý, si cestu po břehu pod Vyšehradem prodlouží od železničního mostu o více než 600 metrů, tedy zhruba 1200 kroků na nejbližší Palackého most, který je severně od železničního mostu. Tato zacházka zabere zhruba deset minut chůze.
  • Ze Strakonické ulice, do které na smíchovské straně železniční most s lávkami pro pěší ústí, si chodci na Rašínovo nábřeží na druhé straně mostu prodlouží cestu přes Palackého most o dva a půl kilometru.
  • Na jih od železničního mostu, tedy proti proudu Vltavy, je nejbližším přemostěním řeky až Barrandovský most. Ten je od železničního mostu vzdálen téměř čtyři kilometry.
  • Cyklisté, kteří chtějí využít oficiálních cyklotras, si při cestě severně od železničního mostu jízdu prodlouží až na most Legií, přes který je cyklotrasa vedená. Ten je od železničního mostu pod Vyšehradem 1,6 kilometru daleko.

Přívoz bude také místo zřícené lávky v pražské Troji

Uzavření železničního mostu ze Smíchova pro pěší přišlo v reakci na prověřování mostů po pádu lávky pro pěší v pražské Troji, která se zřítila začátkem prosince a nehoda si vyžádala čtyři zraněné, z toho dva ve vážném stavu.

Ve čtvrtek večer hasiči vytáhli dvěma vyprošťovacími tanky z Vltavy zřícenou trojskou lávku. Lávku se jim podařilo vytáhnout v celku, což má usnadnit práci odborníkům a policii při zkoumání příčin neštěstí.

Zhroucením lávky se ve čtvrtek zabývalo také pražské zastupitelstvo, návrh na odvolání primátorky Krnáčové, náměstka Dolínka ani šéfa TSK ale neprošel.

Vedení města plánuje po odstranění trosek na místě zavést přívoz a následně postavit provizorní lávku. Institut plánování a rozvoje (IPR) zároveň vypracoval návrh změny územního plánu pro vybudování dvou nových lávek. Jedna bude na místě původní, druhá dále po proudu řeky.

Pražské zastupitelstvo se zabývalo zřícenou trojskou lávkou (zdroj: ČT24)

Praha kvůli pádu začala prověřovat další lávky a mosty. Na týden byla uzavřena lávka v Černošicích, která je majetkem Prahy.

K uzavření lávky přes Labe, která je totožné konstrukce a od stejného projektanta jako zřícená lávka v Praze-Troji,  přistoupilo ve středu také město Nymburk. Podle zjištění policie má lávka pravděpodobně systémovou konstrukční chybu, při které dochází ke korozi předpínacích lan, řekl starosta Nymburku.