Americká Federální letecká správa (FLS) spustila nové vyšetřování výrobce letadel Boeing. Ověřuje, zda zaměstnanci společnosti falšovali záznamy o inspekci jejích letounů. Kontroly souvisí s řetězcem potíží, který odstartoval v lednu, když se stroji 737 Max 9 za letu odtrhl nouzový východ. Desítky letadel následně dostaly dočasný zákaz letu, společnost vyměnila část vedení a musela drasticky snížit produkci.
Zaměstnanci Boeingu čelí podezření, že falšovali záznamy o inspekci letadel
Zaměstnanci zřejmě během kontrol letounů 787 Dreamliner na výrobní lince neprovedli všechny potřebné úkony. Jedná se o další z řady problémů, na který tentokrát upozornila sama společnost.
„Rychle jsme záležitost prověřili a zjistili jsme, že několik lidí porušovalo směrnice společnosti tím, že neprovedli požadovaný test a přesto zaznamenali práci jako dokončenou,“ prohlásil Scott Stocker, vedoucí programu Boeing 787.
Problém se týká strojů, které se často využívají k dlouhým mezinárodním letům. Pracovníci údajně nezkontrolovali bezpečnostní prvky v místech, kde se křídla napojují na trup. Firma teď hodlá prověřit i ta letadla, která už jsou v provozu. K ohrožení bezpečnosti letů podle ní nedošlo.
FLS vyšetřuje, zda Boeing dokončil inspekce a zda zaměstnanci společnosti falzifikovali záznamy. Na možný problém u letounů 787 upozorňoval už v polovině dubna před výborem amerického Senátu jeden ze zaměstnanců společnosti.
Role whistleblowerů
„Analyzoval jsem vlastní firemní data a dospěl k závěru, že společnost používá výrobní zkratky na programu 787, které mohou významně snížit bezpečnost letadel a jejich životnost,“ uvedl Sam Salehpour, inženýr kvality společnosti Boeing.
Právě whistlebloweři pomohli navzdory výhrůžkám od začátku roku odhalit řadu dalších nedostatků ve fungování společnosti. Změnit chce proto Boeing i korporátní kulturu. Dosud vedoucí pracovníci hlášení o chybách a nedostatcích ignorovali a zaměstnance zastrašovali. Od ledna se počet takových zpráv pětinásobně zvedl.