Výrobní proces Boeingu 737 MAX neprošel auditem leteckého úřadu. Neobstál ve více než třetině testů

Výrobní proces letadel Boeing 737 MAX neprošel auditem amerického Federálního úřadu pro letectví (FAA), upozornil deník The New York Times (NYT). Z celkem 89 testů bylo neúspěšných třiatřicet. Boeing zůstává po lednové nehodě stroje 737 MAX pod drobnohledem úřadů. K výsledkům posledního auditu se zatím firma, která s úřady spolupracuje, nevyjádřila.

Při lednové nehodě letadla společnosti Alaska Airlines se za letu odtrhl panel, jenž v trupu zaslepuje otvor pro další nouzový východ. Na panelu chyběly klíčové čtyři šrouby, vyplývá z předběžné zprávy Národního úřadu pro bezpečnost v dopravě z minulého měsíce. Regulační orgány po incidentu výrobu Boeingu omezily.

Firma Spirit AeroSystems, která vyrábí trup letounu MAX, teď prošla jen šesti ze třinácti testů, píše NYT. Další kontrola se zaměřila na takzvanou záslepku, při níž úřad FAA zjistil pět problémů při instalaci tohoto dílu.

Úřad vyjádřil obavy ohledně techniků, kteří záslepku do trupu montují. Uvedl, že společnost neurčila znalosti nezbytné pro zajištění tohoto procesu. Vedle toho FAA odhalil nedostatky u dveří nákladového prostoru a u instalace oken pilotní kabiny, píše se ve zprávě.

Michael Whitaker z FAA oznámil, že úřad a firma Boeing chtějí v příštím měsíci definovat klíčové body, které musí výrobce splnit, aby mohl zvýšit tempo výroby letounů MAX. Minulý týden FAA zjistil „neshody v oblasti kontroly výrobního procesu, manipulace s díly a jejich skladování a kontroly výrobků společnosti Boeing“.

„Boeing se musí zavázat ke skutečným a zásadním zlepšením. Provedení zásadních změn bude od vedení společnosti vyžadovat trvalé úsilí a my je budeme na každém kroku hnát k odpovědnosti,“ zdůraznil Whitaker. Výrobce letecké techniky také minulý měsíc náhle odvolal vedoucího programu 737 MAX Eda Clarka.

Další incident

Zatím poslední z nedávných incidentů letadel Boeing se udál v pondělí. Stroj řady 787 aerolinek LATAM, který letěl ze Sydney do Aucklandu, se při letu prudce propadl. Událost si vyžádala více než pět desítek zraněných. Na palubě bylo 263 cestujících a devítičlenná posádka.

Novozélandská komise pro vyšetřování dopravních nehod oznámila, že zajistila hlasový záznamník v pilotní kabině a záznamník letových údajů. Na vyšetřování incidentu, který se stal v mezinárodním vzdušném prostoru, se podílí i chilský úřad pro vyšetřování nehod, protože aerolinky LATAM jsou právě z této jihoamerické země.