Proti Smeru. Poslední průzkum před slovenskými volbami zvýrazňuje vzestup OĽANO

Události: Za dva týdny půjdou Slováci k parlamentním volbám. Média měla poslední možnost zveřejnit průzkumy (zdroj: ČT24)

Na Slovensku před nadcházejícími parlamentními volbami výrazně stoupla popularita opozičního hnutí Obyčajní ľudia (OĽANO), které se prezentuje jako protikorupční. V nejnovějším žebříčku preferencí agentury AKO se přiblížilo k dlouhodobě nejoblíbenější vládní straně Smer-sociálna demokracia (Smer-SD), jejíž popularita u voličů naopak dál klesá. Stávající tříčlenná koalice by neměla většinu v parlamentu, do kterého by se podle průzkumu dostalo až devět stran, hnutí či koalic. Od soboty až do uzavření hlasovacích místností v den voleb 29. února bude na Slovensku platit zákaz zveřejňování výsledků předvolebních průzkumů. Ztráty Smeru-SD a nárůst popularity OĽANO ukázaly už i dřívější průzkumy.

Data z posledních dvou veřejně prezentovaných průzkumů na Slovensku
Zdroj: ČT24/Focus/AKO

Podle zmíněné sondáže, jejíž výsledky agentura AKO poskytla České tiskové kanceláři, preference Smeru-SD expremiéra Roberta Fica dosáhly 16,9 procenta. Ficova strana, která vyhrála všechny parlamentní volby od roku 2006, v posledních letech ztrácí na oblibě; ještě v roce 2012 získala 44,4 procenta hlasů, o čtyři roky později 28,28 procenta.

Šéfredaktor Aktuálně.sk Peter Bárdy: Jen těžko lze odhadovat povolební uspořádání na Slovensku (zdroj: ČT24)

Hnutí OĽANO, které se dlouhodobě vymezuje vůči Smeru-SD, skončilo v sondáži na druhém místě s podporou 15,5 procenta ze skupiny rozhodnutých voličů. Ještě loni na podzim byly preference hnutí pod šesti procenty.

Šéf OĽANO Igor Matovič v probíhající kampani používá jednoduchá hesla a nepřidal se k několika opozičním a neparlamentním formacím, které dříve podepsaly dohodu o vzájemném neútočení před volbami. Podle sociologů má Matovič podporu i u protestních voličů. Média ho označují za nepředvídatelného politika či muže konfliktu, představitelé koalice za šaška a poloblázna.

Kotlebovci také posílili

Znalci tady na Slovensku říkají, že tak nejisté volby, jejichž výsledek se prakticky nedá předpovídat, nepamatují.
Petr Obrovský
zpravodaj ČT na Slovensku

Na třetím místě v sondáži skončila krajně pravicová strana Kotlebovci – Ľudová strana Naše Slovensko (LSNS) se ziskem 10,3 procenta.

Koalice neparlamentních stran Progresívne Slovensko (PS)/Spolu by podle průzkumu získala 9,4 procenta hlasů rozhodnutých voličů. Tato koalice musí ve volbách obdržet alespoň sedm procent hlasů, aby se dostala do sněmovny. Pro strany, které kandidují samostatně, platí pětiprocentní limit.

Až na pátém místě s podporou 8,9 procenta skončila nová strana Za ľudí exprezidenta Andreje Kisky. Ve čtvrtek na internetu někdo zveřejnil nahrávku, na které jeden podnikatel nařkl Kisku z nekalého jednání při koupi pozemků. Exprezident označil nahrávku za zinscenovanou a ohlásil trestní oznámení. Zmíněný podnikatel, který se v reakci Kiskovi omluvil, jakož i další osoba z nahrávky mezitím médiím potvrdili, že video je autentické a že zaznamenalo jejich setkání ze závěru minulého roku.

Křesla ve sněmovně by získala i další dvě opoziční seskupení, a to hnutí Sme rodina (7,2 procenta) a strana Sloboda a solidarita (6,1 procenta). Do sněmovny by se těsně dostalo neparlamentní Kresťanskodemokratické hnutie (5,3 procenta) a koaliční Slovenská národná strana (rovných pět procent). Blízko pětiprocentní hranice skončily v průzkumu vládní strana Most-Híd (4,7 procenta) a nová strana Dobrá voľba (4,3 procenta).

Horizont: Volby na Slovensku (zdroj: ČT24)

Internetová iniciativa

I přes zákonem stanovené moratorium na mediálně zveřejňované průzkumy volebních preferencí nemusí jít o poslední čísla, která Slováci uvidí. Do voleb se totiž očekávají ještě dva velké průzkumy, na které se lidé složili na internetu. Byla to původně reakce na pokus politiků prodloužit moratorium na padesát dnů před volbami. Tento nápad se sice uskutečnit nepodařilo, organizátoři iniciativy ale myšlenku neopustili.

Zapojilo se přes devět tisíc lidí, kteří dali dohromady 46 tisíc eur. To umožnilo objednat šetření u dvou agentur najednou. „Pošleme to e-mailem. Pokud by to někdo chtěl poslat svojí rodině nebo kamarádům, tak přes e-mail je to asi nejjednodušší cesta,“ přibližuje spoluorganizátorka realizace průzkumů Zuzana Suchová. Takto se výsledky patrně dostanou k desetitisícům lidí na Slovensku.