Pět žen proti Amazonu. V Barceloně podporují malé podnikatele a bojkotují velké e-shopy

Horizont ČT24: Drobný byznys proti internetovým gigantům (zdroj: ČT24)

V Evropě sílí odpor proti obřím internetovým obchodům. Jejich dominantní postavení na trhu ještě upevnila pandemie. Protiváhou velkým on-line prodejnám jsou místní drobné doručovatelské firmy. Jedna taková vznikla nedávno v Barceloně.

Firma Les Mercedes se soustředí na klasické obchody v centru Barcelony a jejich zákazníky v blízkém okolí. Tomu uzpůsobuje i rozvážku zboží, k níž používá kurýry na kolech.

Podnik založila skupinka pěti žen, které ještě před rokem organizovaly projížďky na kole po historickém centru katalánské metropole. Pak do jejich aktivit zasáhla pandemie koronaviru. „V době omezení volného pohybu jsme viděly, jak se postupně rušily prohlídky. Všechny jsme zůstaly uvězněné doma. Bylo to tvrdé. Takhle bychom se viděly jednou za rok. Takže jsme si řekly: Přijdeme o sezonu?“ líčí spoluzakladatelka Les Mercedes Marie Dufouleurová.

Pružná změna podnikání vedla k záchraně firmy. Ta svou službou nyní nabízí pomoc i obyčejným živnostníkům z okolí. V době tvrdých protiepidemických restrikcí museli až na drobné výjimky opakovaně zavřít a strach z nákazy způsobil drastický úbytek zákazníků.

„Obchody a bary jsou duchem našich čtvrtí. Chceme s nimi spojit síly, aby tu mohly zůstat a přizpůsobit se novým výzvám,“ popisuje motivaci další z matek zakladatelek zmíněné firmy Ariadna Serraová.

Nekupujte na Amazonu

Pro drobné obchody nejen ve Španělsku představovaly internetové giganty tvrdou konkurenci ještě před pandemií covidu-19. Nyní se z jejich dominantního postavení na trhu stala i politická otázka. V případě Katalánska kupříkladu kvůli pracovním podmínkám nebo daním.

Starostka Barcelony Ada Colauová vyzvala obyvatele města před Vánocemi k bojkotu – po vzoru pařížské primátorky: „Nekupujte v žádném případě u Amazonu ani u podobně velkých platforem, které neodvádějí daně v místě, kde působí, ani nepřináší žádné bohatství. Teď víc než kdy jindy je potřeba dojít do blízkých obchodů, do obchodů, které máte ve své čtvrti,“ nabádala.

Velcí hráči se ale brání. Tvrdí, že drobní podnikatelé dokázali zvýšit svůj prodej právě díky jejich e-shopům. Některé z nich už ale vyšetřovalo hned několik evropských antimonopolních úřadů. Na konci loňského roku zahájila s Amazonem řízení Evropská komise. Má podezření, že internetový kolos Jeffa Bezose zneužívá data obchodníků, s nimiž spolupracuje.