Inflace se ve Velké Británii stále drží na dvou procentech. Ekonomové přitom předpokládali, že bude o něco nižší. Teď se ale ukázalo, že vliv na tento fakt měla překvapivě zpěvačka Taylor Swiftová. Odborníci pro tento jev na ostrovech přišli i s originálním označením „swiftlace“.
Koncerty Swiftové měly vliv na britskou inflaci. Ekonomové pro to zavedli pojem swiftlace
Na první pohled obyčejná londýnská hospoda – pro fanoušky zpěvačky Taylor Swiftové je to ale svatý grál. Podnik, který zmínila v jedné ze svých písní. Od té doby do hospody na jihu Londýna míří fanoušci z celého světa. Restauraci nastaly zlaté ekonomické časy.
„Připravili jsme třeba zvláštní Swiftburger. Máme taky několik koktejlů, které jsou inspirované Taylor. Máme tady pár pěkných kousků,“ říká manažerka restaurace Lily Bottomleyová.
Pravda je, že sama zpěvačka do hospody nikdy nezavítala, to ale fanouškům nevadí. Obdivovatelé této umělkyně totiž dokáží utrácet, a tak se rozbíhá kolotoč byznysu. Objevují se nejen burgery s jejím jménem, ale třeba i rozsáhlá výstava jejích osobních předmětů.
Návštěvníci koncertů utráceli vysoké částky
Jméno Taylor Swiftová dokázalo pořádně roztočit ekonomiku, nejen lokální. „Inflační data z tohoto týdne byla skutečně ovlivněna efektem Taylor Swiftové. Měla několik koncertů a lidé utratili hodně peněz,“ říká ekonomický redaktor GB News Geoff Ho.
Návštěvníci několika koncertů totiž dokázali dokonce zahýbat celonárodní inflací. Byli ochotní zaplatit vysoké ceny nejen lístků, ale i hotelů a dalších služeb nebo třeba upomínkových předmětů. Každý z více než jednoho milionu lidí utratil v průměru 848 liber, tedy pětadvacet tisíc korun. Což je dohromady pětadvacet miliard. Částka, která už dokáže udělat divy a u mnohých ekonomů vyvolat náladu pod psa.