Kanada si stěžovala na nová americká cla u Světové obchodní organizace (WTO), která následně potvrdila, že od Ottawy obdržela ve středu žádost o konzultace. Taková žádost formálně zahajuje spor u WTO. USA tento týden uvalily na dovoz z Mexika a Kanady cla ve výši 25 procent. Bílý dům se teď rozhodl poskytnout měsíční výjimku z nových cel pro automobilky, pokud budou splňovat podmínky současné dohody o volném obchodu.
„Konzultace dávají stranám příležitost věc projednat a nalézt uspokojivé řešení, aniž by bylo nutné pokračovat ve sporu soudní cestou,“ uvedla WTO.
Americká cla podle představitelů dotčených zemí nejsou odůvodněná. Kanadský premiér Justin Trudeau se nechal slyšet, že Trumpovým cílem je „zruinovat“ ekonomiku jeho země. Data kanadského statistického úřadu ukazují, že loni do USA směřovalo 75,9 procenta veškerého kanadského vývozu. Opačně mířilo předloni kolem osmnácti procent celkového vývozu ze Spojených států.
Odvetná cla
Ottawa v odvetě oznámila pětadvacetiprocentní cla na dovoz z USA v hodnotě třicet miliard kanadských dolarů (487 miliard korun) a v případě potřeby se zaměří na zboží za dalších 125 miliard kanadských dolarů (dva biliony korun) do 21 dnů. Zvažuje také cla na vývoz elektřiny do USA.
I kdyby byla paušální cla zrušena, individuální cla na různé zboží pravděpodobně zůstanou, což povede k inflaci. Ta uškodí ekonomice všech zúčastněných zemí, myslí si Rachel Ziembaová z Centra pro novou americkou bezpečnost (CNAS).
Trump se rozhodl zavést pětadvacetiprocentní cla na dovoz ze sousedních zemí se zdůvodněním, že z těchto států se do USA dostává droga fentanyl a také značné počty migrantů bez dokladů. Americký prezident volá po tom, aby obě země dělaly více proti nelegální migraci a pašování drog. V první věci přitom Mexiko i Kanadu v posledním týdnu opakovaně chválil Trumpův ministr obchodu Howard Lutnick.
Trump udělil měsíční výjimku
Trump ve středu hovořil s představiteli automobilek General Motors, Ford Motor a Stellantis, napsal server CNBC. „Poskytneme měsíční výjimku na všechna auta procházející skrz USMCA,“ uvedla poté mluvčí Bílého domu Karoline Leavittová. USMCA je zkratka pro dohodu o volném obchodu mezi Spojenými státy, Mexikem a Kanadou.
Výrobci automobilů Trumpa varovali, že nová cla naruší dodavatelské řetězce a povedou k růstu cen vozů v USA. Automobilky využívají továrny v Mexiku a Kanadě k výrobě aut i součástek, které následně vyvážejí do Spojených států. Akcie amerických automobilek po zprávě o výjimce výrazně posilovaly.
Co říká dohoda o volném obchodu
Pro bezcelní dovoz do USA je podle pravidel USMCA zapotřebí, aby automobil minimálně ze 75 procent pocházel ze severoamerického kontinentu. Pravidla rovněž vyžadují, aby bylo minimálně 40 procent součástek osobních vozů vyrobeno v USA nebo v Kanadě. Pro dodávkové vozy činí tento limit 45 procent, píše Reuters.
Stanovené podmínky plní vozy amerických společností General Motors, Ford a Stellantis i některých zahraničních konkurentů, například japonských firem Toyota a Honda. Některé zahraniční automobilky se však 25procentnímu clu nevyhnou, upozorňuje Reuters.

