Americká internetová společnost Google ve Francii zaplatí pokutu 220 milionů eur (5,6 miliardy korun) za to, že při prodeji reklamy upřednostňovala své vlastní produkty před klientskými, a zneužívala tak svého postavení na trhu on-line reklamy. Oznámil to francouzský úřad pro ochranu hospodářské soutěže s tím, že konečná pokuta je nižší, protože se úřad s americkou firmou dohodl.
Google ve Francii dostal pokutu v řádu miliard korun. Za upřednostňování vlastní reklamy
Detaily o finální částce, kterou Google musí zaplatit, francouzský úřad neupřesnil. Americký gigant zároveň souhlasil, že dosavadní praxi změní. „Změny budeme v příštích měsících testovat a dál vyvíjet, než je zavedeme v širším měřítku, některé i celosvětově,“ uvedl Google. Závazek firmy změnit praktiky ohledně reklamy platí pouze ve Francii. Může se z něj stát ale vzor, jak by firma mohla nakládat s podobnými stížnostmi vydavatelů v jiných zemích, uvedl list The Wall Street Journal (WSJ).
„Rozhodnutí pokutovat Google má zvláštní význam, protože jde o první rozhodnutí na světě zaměřené na složité algoritmické aukční procesy, na které on-line reklama spoléhá,“ dodala ředitelka úřadu Isabelle de Silvaová.
Rozhodnutí představuje podle agentury Reuters pokus vrátit rovnováhu do boje o reklamu na internetu. Mělo by pomoci vydavatelům, kteří z ní těžili v době před rozšířením internetu a o své příjmy přišli, když začal sílit vliv Googlu a Facebooku.
Antimonopolní úřad ve Francii zjistil, že reklamní server Googlu poskytoval výhody své vlastní službě AdX před službami konkurenčních podniků v nákupu a prodeji reklamních ploch na internetu. Server z minulosti známý jako DoubleClick for Publishers (DFP) využívá většina velkých on-line vydavatelů k prodeji reklamních ploch.
Google se v souvislosti se svým působením ve Francii dostal do popředí mediálního zájmu také letos v lednu. Tehdy americká společnost podepsala dohodu o placení autorských práv s lobbistickým sdružením Alliance de la presse d'information générale (Apig), které zastupuje francouzské celonárodní a regionální deníky.
Google dostal pokutu už v Itálii
Americká internetová společnost dostala v květnu pokutu také v Itálii. Jednalo se o 102 milionů eur (2,6 miliardy korun) za zneužívání dominantního postavení na trhu. Tamní antimonopolní úřad oznámil, že firma k tomu využívá svůj operační systém Android a on-line obchod s aplikacemi Google Play.
Google se potýká s problémy ve více evropských zemích. Evropská komise (EK) firmu vyšetřuje od roku 2010, kdy začala zkoumat, zda nezneužívá svého dominantního postavení ohledně internetového vyhledávání. Později se přidaly obavy i kvůli Androidu.
V roce 2017 dostal Google od EK pokutu 2,42 miliardy eur (tehdy 63,6 miliardy korun), o rok později rekordní pokutu 4,34 miliardy eur (tehdy 112,2 miliardy korun) a v roce 2019 musel zaplatit také 1,49 miliardy eur (tehdy 38,2 miliardy korun).
Pohled z Česka
„Google se choval při upřednostňování své vlastní reklamy úplně stejně ve Francii jako v Česku nebo jinde ve světě. Jediným důvodem, proč neplatí Google pokutu také do českého státního rozpočtu, je proto především dosavadní nečinnost Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže,“ uvedl k případu výkonný ředitel Unie vydavatelů Václav Mach.
Český Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) se postupem Googlu nezabýval a neobdržel ani žádný podnět, který by na něj upozorňoval, uvedl předseda ÚOHS Petr Mlsna. Upozornil, že francouzský případ je unikátní, protože zde byly poprvé posuzovány algoritmické procesy využívané digitální platformou a vyhodnocen jejich dopad na hospodářskou soutěž. „Úřad se nyní bude informovat o detailech případu a bude sledovat, zda společnost Google upraví v souvislosti s tímto případem svou obchodní politiku i v ostatních členských státech EU,“ uvedl Mlsna. Úřad si je podle něj dobře vědom síly digitálních platforem a aktivně se účastní příprav nové unijní legislativy, která má právě digitální trhy a služby regulovat.