Záchranářský vrtulník slovenské firmy ATE musel v úterý krátce po vzletu z Olomouce kvůli závadě motoru nouzově přistát. Posádce ani pacientovi se nic nestalo. Hejtman Oto Košta (ANO) už ale kvůli mimořádné události jedná s vedením záchranné služby a o podmínkách provozu chce mluvit i s vedením ministerstva zdravotnictví. To už si k nouzovému přistání vyžádalo informaci. Pilot podle úřadu reagoval podle předpisů. Firma předpokládá, že po motorové zkoušce bude vrtulník večer znovu nasazen do provozu.
Záchranářský vrtulník z Olomouce musel nouzově přistát. Kraj už dříve kritizoval jeho stáří
„Technická závada přinutila pilota s posádkou i se zraněným nouzově přistát. Porouchal se jeden motor. Nikomu se nic nestalo,“ uvedla mluvčí Olomouckého kraje Kamila Navrátilová. Pro zraněného pacienta podle ní přijela na olomoucké letiště sanitka.
Podle ředitele krajské zdravotnické záchranné služby Petra Hubáčka vrtulník transportoval pacienta do popáleninového centra v Brně. „Nad Prostějovem mu kontrolka hlásila možnou závadu motoru,“ řekl Hubáček. Do motoru vrtulníku se podle něj zřejmě dostala kovová tříska. Stroj proto přistál pouze s jedním motorem. „Stává se to běžně i u velkých dopravních letadel. Je to taková v uvozovkách běžná závada, která se jednou za čas může stát,“ dodal.
O nasazení nového vrtulníku firma neuvažuje
ATE nouzové přistáni kvůli signalizaci kovové třísky v oleji potvrdila. Podle mluvčí Zuzany Hopjakové byly do motoru dodané nové součásti. „Při záběhu motoru se taková indikace může objevit,“ uvedla. Firma předpokládá, že po prohlídce a motorové zkoušce bude vrtulník večer znovu nasazen do provozu. Záchranáři budou do té doby spolupracovat s leteckou službou Moravskoslezského a Jihomoravského kraje.
O nasazení nového typu vrtulníku ATE neuvažuje. Podle smlouvy ale musí do 12 hodin od události přistavit technicky způsobilý stroj a předložit posudek o jeho provozuschopnosti.
Firma, která provozuje vrtulníkovou záchrannou službu na Slovensku, vyhrála loni výběrové řízení na provozovatele letecké záchranné služby v Olomouckém kraji. Od Nového roku v regionu nasadila 21 let starý vrtulník Agusta A109 K2. V předchozích letech zajišťovala provoz letecké záchranky v kraji firma Alfa-Helicopter pomocí vrtulníku Eurocopter pořízeného v roce 2010. Na konci loňského roku firmě skončila smlouva.
Hejtman chce mluvit s ministrem
Kraj změnu provozovatele záchranky kritizoval. Podle hejtmanství byla jediným kritériem cena. Podle hejtmana Oto Košty (ANO) se služba také po technické stránce vrátila do doby před 25 lety, kdy v kraji začínala. „Ani na rajčata bych si nedal jediné kritérium cenu, protože mi je můžou dodat shnilý,“ řekl po incidentu. Připomněl, že k podmínkám tendru nemohli mít připomínky zástupci záchranných služeb. Požádá proto ministra zdravotnictví o schůzku. „Jednat chci o možnosti, jak tendr nějak zvrátit,“ podotkl.
Ministerstvo se jednání nebrání. „Čekáme na vyjádření autorit, které se zabývají bezpečností leteckého provozu. Teprve na základě dalších relevantních informací rozhodneme o případném dalším postupu,“ uvedla mluvčí ministerstva Štěpánka Čechová. Resort už si o události vyžádal informace. Pilot podle úřadu reagoval podle předpisů. „Je mi líto, že došlo k takové politováníhodné situaci, nicméně si nemyslím, že bychom z toho měli dělat nějaké závěry,“ uvedl náměstek ministra Tom Philipp (KDU-ČSL).
Podle podepsané smlouvy bude ATE provozovat leteckou záchranku následující čtyři roky. „Firma byla levnější proto, že sem dodala nemoderní vrtulník, který už má hodně nalétáno a je staršího roku výroby,“ upozornil Hubáček. Asociace záchranných služeb podle něj marně požadovala, aby v tendru měla třicetiprocentní váhu kvalita služeb. „Dostali jsme starý vrtulník, tím pádem za nižší cenu, než nabízeli ostatní uchazeči s moderními stroji,“ podotkl.
V Ústí tendr narazil na technické požadavky
ATE původně vyhrála tendr i v Ústeckém kraji, kde měla rovněž létat od ledna. Ministerstvo zdravotnictví ale zakázku v pondělí zrušilo. Důvodem byly právě nejasnosti týkající se technických požadavků na vrtulníky. Česká firma DSA se kvůli tomu obrátila na antimonopolní úřad. Tvrdí, že slovenská konkurence nemá potřebnou certifikaci na vrtulníky, a proto zřejmě mohla nabídnout nižší cenu.
Podle zadávací dokumentace měly mít stroje „plnou certifikaci v kategorii A“. Účastníci tendru si ale tento požadavek vysvětlovali rozdílně. Jeden skutečně prokázal certifikaci, druhý ji neměl, ale doložil splnění kvalifikačních požadavků, které certifikaci odpovídaly. Doloženou certifikaci nemá ani vrtulník, se kterým ATE létá v Olomouckém kraji.
Hejtman Ústeckého kraje Oldřich Bubeníček (KSČM) proto nyní doufá, že se stát poučí a připraví pro nový tendr takové podmínky, kde cena nebude jediné kritérium. Nového vítěze chce stát v Ústí vyhlásit do poloviny roku. Zatím má o vítězi znovu rozhodnout nejnižší cena.
Na Slovensku ATE zajišťuje veškerou leteckou záchrannou službu. Loni v září havaroval vrtulník této společnosti v těžce dostupném terénu u Banské Bystrice. Při neštěstí zemřeli tři zdravotníci i převážený pacient. Pilot Ján Rušin byl synem bratrance prezidenta Andreje Kisky.