V pražských ulicích bude jezdit nová výletní tramvaj T3 Coupé. Vznikla přestavbou legendárního vozu typu T3, který po různých modernizacích dodnes jezdí v řadě českých i světových měst. Na podobě Coupé spolupracoval pražský dopravní podnik s designérkou Annou Marešovou. Lidé si budou moci tramvaj pronajmout od poloviny listopadu, za hodinu zaplatí 7700 korun.
Vyhlídková tramvaj T3 Coupé poprvé vyjede do ulic Prahy. Má kožené sedačky i bar
„O takovou tramvaj si v podstatě napsali Pražané. Protože si svého času nesmírně oblíbili vůz mazačka – oranžový pracovní vůz s plochou vzadu, takové kabrio, ve kterém chtěli také jezdit. Což ale nebylo možné, protože se jednalo o pracovní stroj, a ne o tramvaj pro přepravu cestujících,“ popisuje prvotní impuls pro vznik T3 Coupé Jan Šurovský, vedoucí jednotky Historická vozidla Dopravního podniku hlavního města Prahy.
Uvnitř podniku i s Drážním úřadem se poté začali zabývat nápadem, že by takovou tramvaj vyrobili. „Ale ukázalo se, že nemůže být bez střechy, čímž z toho přestalo být kabrio a stalo se z toho kupé,“ dodává.
Bar nebo podélné sedačky jsou z nejstaršího typu
Designéři vycházeli z původní T3, ale inspirovali se i staršími typy tramvají. Ve voze tak lidé najdou například známé laminátové sedačky, avšak v bílé barvě namísto původní šedé a červené. V zadní části jsou podélně umístěné luxusní bílé kožené sedačky. „Podélné sedačky jsou inspirované typem T1, byť v ní byla koženka červená nebo později modrá,“ uvádí Šurovský. T1 je nejstarší československou tramvají americké koncepce, vyráběla se v 50. letech.
V nové tramvaji se nachází také bar. Ač se to na první pohled nezdá, i pro něj našli designéři inspiraci v historii. „Je tam inspirace pokladnou z vozů T1, což je předchůdce typu T3, a tam ještě bývali průvodčí a měli pokladničku, byť byla menší. Ale inspirace je volná, pokladna byla umístěna jinde, než je nyní barový pult,“ vysvětluje šéf historických vozidel.
Cestující při jízdě tramvají dostanou originální jízdenku, kterou budou moci vložit do strojku a „štípnout“ si ji. Děrovací strojky zmizely z pražské MHD v polovině 90. let.
Oproti běžným tramvajím má T3 Coupé pouze jedny dveře. V přední část jsou okna, zadní část s podélnými lavicemi je bez oken. „Tramvaj je vybavena topením, bude jezdit i v zimě. V současnosti jsou okna otevřená, ale máme připravenou i zimní variantu, kterou hodláme zprovoznit od poloviny listopadu,“ uklidňuje.
Získat díly z tramvají T3 bylo podle něj snadné, podnik je má ještě ve skladu. Původní typ jezdil ještě před pár lety a na nostalgické lince číslo 23 je k vidění i dnes. „Daleko složitější byla výroba skříně tak, aby bylo možno udělat řešení bez oken, a zejména aby bylo do střechy možné vsadit okna, kterými se dá získat další rozměr projížďky a zážitku,“ popisuje Šurovský.
První možnost svezení už ve čtvrtek
První cestující se budou moci novou tramvají svézt už v rámci letošního Designbloku, od čtvrtka 25. do pondělí 29. října od 10 do 18 hodin. Vůz bude vyjíždět vždy v celou hodinu ze smyčky Výstaviště Holešovice, projížďka bude trvat asi 35 minut.
Vstupenky lze zakoupit na portálu Go Out nebo přímo v infostánku dopravního podniku před Průmyslovým palácem. Kvůli velkému zájmu ale podnik doporučuje lístky koupit předem. Jízdenka stojí 200 korun, na komentované jízdě s hostem 250 korun.
Vyhlídkové jízdy se uskuteční v trase Výstaviště Holešovice – Nádraží Holešovice – Vltavská – Štvanice – Bílá Labuť – Náměstí Republiky – Dlouhá třída – Právnická fakulta – Malostranská – Chotkovy sady – Letenské náměstí – Strossmayerovo náměstí – Výstaviště Holešovice.
„Upozorňuji, že budeme jezdit v letní úpravě, takže je potřeba se velmi teple obléci,“ radí Jan Šurovský. V zimní úpravě by se tramvaj měla v ulicích objevit v polovině listopadu. Zájemci si ji budou moci pronajmout za 7700 korun za hodinu.