Východočeské obce se zlobí, změnu jízdních řádů nechtějí

Pardubice – Rozhodnutí vrátit provoz regionálních vlaků a autobusů do rozsahu před tzv. optimalizací v prosinci 2011, které v pondělí avizovali hejtman Pardubického kraje a jeho radní pro dopravu, se nelíbí starostům. Poukazují, že lidé si přes prvotní nevoli na nový systém zvykli, proto nechtějí další velkou změnu. Bylo by podle nich lepší stávající jízdní řády jenom drobně přizpůsobit.

Že stav veřejné dopravy ve východních Čechách není ideální, starostové z Pardubického kraje uznávají. Rozhodnutí regionálních špiček zrušit celou předloňskou optimalizaci je ale podle nich nevhodné. „Rok řešíme optimalizaci, hádáme se o nejrůznější spoje, děláme ústupky, diskutujeme s občany, a teď, když už si to skoro 'sedlo', kraj přijde s takovou změnou. Vybrali si nejjednodušší řešení, jak se problému zbavit, ale způsobí spoustu potíží lidem,“ upozornila starostka Rudoltic na Orlickoústecku Lenka Bartlová.

Zatímco v Rudolticích musely po zavedení současných jízdních řádů změnit pracovní dobu některé firmy, v Bystrém u Poličky zase měnila škola začátek vyučování. „Přijde mi, že je to ode zdi ke zdi. Sotva si na jízdní řády lidé trochu zvykli, zase se to překope,“ uvedl místostarosta Bystrého Jan Neudert.

Kraj navíc oznámil, že chce snížit příspěvky autobusovým a železničním dopravcům asi o čtvrtinu oproti loňskému roku. Zatímco loni Pardubický kraj původně počítal se 770 miliony a nakonec vydal ještě 80 milionů navíc, letos plánuje za autobusy a vlaky zaplatit jen 615 milionů korun. „Obávám se, že aby se dosáhlo avizovaných úspor, muselo by se zrušit tolik autobusů, že by to bylo horší než před optimalizací dopravy,“ varoval starosta Bystrého u Poličky Miloslav Sejkora.

Podle rudoltické starostky Lenky Bartlové plánují nespokojené obce společný postup proti avizované změně jízdních řádů. Kromě Rudoltic a Bystrého se nové řády nelíbí starostům například v Hnátnici, Moravské Třebové, Strážné nebo Koclířově.

Hejtman Martin Netolický a radní pro dopravu Jaromír Dušek by chtěli vrátit jízdní dopravu v Pardubickém kraji do stavu z počátku prosince 2011. Výsledkem by tak mohlo být omezení autobusové dopravy a změny na železnici – méně spojů na hlavních tratích a obnovení provozu na opuštěných lokálkách. První změna je plánována již na 1. února, kdy by se mimo jiné měly vrátit vlaky na trať Dolní Lipka – Hanušovice. Další úpravy jízdních řádů chce kraj provést 4. dubna.