Praha – Jenom krátce přes měsíc vydržel návrh ministerstva dopravy, aby vlaky z pražského Letiště Václava Havla jezdily po trati Pražského Semmeringu přes Zličín na Smíchov a dále na hlavní nádraží. Správa železniční dopravní cesty zjistila, že by se dodatečné vlaky, které mají jezdit jednou za půl hodiny, nevešly na trať v centru města, kterou již dnes přetěžují osobní vlaky do Radotína, Řevnic a Berouna jezdící ve špičce i po deseti minutách, mezi které se navíc musí vejít i rychlíky na Plzeň i Písek. Podle SŽDC je proto vhodné, aby vlaky z letiště jezdily po původně zvažované trase přes Dejvice na Masarykovo nádraží.
Vlaky z letiště se mezi Smíchov a hlavní nádraží nevejdou, zjistila SŽDC
S úvahou o úpravě železniční trati známé jako Pražský Semmering, která vyniká výjimečnými výhledy na Prahu, pro intenzivní dopravu mezi centrem města a letištěm Václava Havla, přišel koncem května tehdejší ministr dopravy Zbyněk Stanjura, varianta zaujala i Správu železniční dopravní cesty. Oproti dosud zvažované trase přes Dejvice by to předpokládalo mnohem menší a levnější úpravy, SŽDC dokonce chtěla úsek na Smíchov ponechat jednokolejný s tím, že by se vlaky křižovaly na výhybnách, a zpočátku i neelektrizovaný.
Studie proveditelnosti, kterou SŽDC připravila, však ukázala, že nápad, který mohl výstavbu železnice na letiště výrazně zrychlit, nakonec nejspíše skončí v archivu neuskutečnitelných. Problém je v úseku ze Smíchova na hlavní nádraží, který dnes již slouží na hraně svých možností a vlaky od Ruzyně by se tam již nevešly.
Železniční správa se tak vrací k přípravě dříve zvažované varianty přes Dejvice. „V současné situaci se spíše přikláníme k provozu po dejvické trati na Masarykovo nádraží, kdy tato trať by měla být dvojkolejná v celé délce a měla by být elektrizovaná,“ řekl mluvčí SŽDC Marek Illiaš. Vlaky na letiště by stávající trati Praha–Kladno opouštěly na plánované odbočce Zličín-sever, odkud by vedla kolem letiště a na hlavní trať se znovu připojila na odbočce Jeneček nedaleko Hostivic.
Studie proveditelnosti se zabývala pěti variantami, jak by mohly vlaky z letiště jezdit do centra – jednokolejnou i dvoukolejnou variantou přes Pražský Semmering i přes Dejvice a zvlášť také variantou s elektrizací trati Pražského Semmeringu. Kromě problému s průchodností smíchovské trati železničáři zjistili, že má tato verze také nevýhodu v jízdní době: Zatímco přes Dejvice na Masarykovo nádraží by jel vlak z letiště 30 minut, přes Zličín a Smíchov na hlavní nádraží by to bylo o čtyři minuty delší.
Kolejové spojení ruzyňského letiště s centrem Prahy je jedním z „věčných“ témat hlavního města, které již vyvolalo řadu sporů. Dlouho se hovořilo o tzv. rychlodráze, ve kterou by se proměnila stará Buštěhradská železnice, svého času naopak město zvažovalo, že na železniční připojení rezignuje a raději na letiště postaví metro. SŽDC se zabývala také možností, že by vlaky z letiště nejezdily do centra, ale končily ve Veleslavíně, kde by cestující přestoupili do metra. Praha zůstává jedním z posledních evropských velkoměst, které nemá kolejové spojení centra s letištěm. Ruzyňské Letiště Václava Havla ročně odbavuje na deset milionů cestujících, tedy podobně jako letiště Ference Liszta v Budapešti, Chopinovo letiště ve Varšavě nebo berlínský Schönefeld, které železniční spojení s městem mají. Vlaky zajíždějí i na některá menší středoevropská letiště, například drážďanské a brzy i ostravské.