Viníkem srážky dvou vlaků u Milavčí, při které zemřeli tři lidé, byl strojvedoucí, uvedla inspekce

Za loňskou srážku dvou vlaků u obce Milavče na Domažlicku mohl podle Drážní inspekce (DI) strojvedoucí Západního expresu, který při nehodě zahynul. Informoval o tom server Zdopravy.cz. Inspektoři vyloučili, že by příčinou srážky mohlo být oslnění strojvedoucího nebo špatně viditelné návěstidlo. Západní expres jedoucí z Mnichova do Prahy a osobní vlak z Plzně do Domažlic se srazily 4. srpna 2021. Tři lidé - oba strojvedoucí a cestující z osobního vlaku - zahynuli a 56 se zranilo.

Vyšetřování příčin jedné z nejtragičtějších nehod na české železnici Drážní inspekce uzavřela. Za viníka označila strojvedoucího, který sám srážku vlaků nepřežil. Vyplývá to ze závěrečné zprávy, kterou inspektoři zveřejnili na svých webových stránkách. 

Strojvedoucí Západního expresu měl ve výhybně čekat na přijíždějící osobní vlak, ale návěst Stůj nerespektoval. Závěrečná zpráva podle Zdopravy.cz vyvrací některé spekulace, které se po nehodě objevily, jednalo se například o informaci, že návěstidla jsou špatně viditelná. „Návěstidlo bylo viditelné z 247 metrů, přitom požadovaná viditelnost byla 156 metrů,“ píše DI.

Inspektoři vyvrátili i údajné oslnění strojvedoucího. „Po dobu jízdy k vjezdovému návěstidlu z výhybny Radonice směřovaly sluneční paprsky z pravé strany ke strojvedoucímu pod úhlem od cca 105° do 90° a následně po dobu jízdy k odjezdovému návěstidlu S1 výhybny Radonice z pravé strany pod úhlem od cca 55° do 65°. Směr slunečních paprsků nemohl zapříčinit oslňující účinek pro strojvedoucího vlaku Ex 351,“ stojí v závěrečné zprávě.

Místo železničního neštěstí na trati 180
Zdroj: ČT24

Podle závěrečné zprávy bylo v den nehody po 08:00 oblačno, 15 stupňů Celsia a nebyla snížená viditelnost. „V místě nebyly prováděny žádné opravné nebo údržbové práce. Provoz v místě a jeho okolí byl v běžném režimu,“ uvedli autoři zprávy. Podle vnitřního předpisu provozovatele dráhy (Správy železnic) zakazuje návěst Stůj strojvedoucímu jízdu vlaku. Jeho čelo musí zastavit alespoň 10 metrů před hlavním návěstidlem.

Strojvedoucí expresu vyjel z výhybny kolem vjezdového návěstidla S, na kterém byla výstraha. Na návěst ale nereagoval a udržoval rychlost vlaku 77 až 80 kilometrů za hodinu. Souprava začala brzdit po předchozím zavedení rychločinného brždění jednu sekundu před srážkou při rychlosti 78 kilometrů za hodinu. Strojvedoucí osobního vlaku začal rychločinně brzdit o dvě sekundy dříve, a to při padesátikilometrové rychlosti, uvádí server.

Na volání výpravčího nereagoval

Výpravčí v Domažlicích viděl, že expres projel odjezdovou návěst, a neprodleně volal jeho strojvedoucímu. Ten ale nereagoval. Poté volal ještě vlakovému personálu obou vlaků, kterému se však dovolal až po nehodě. Zpráva ukazuje i snahu zraněné vlakvedoucí z expresu pomoci cestujícím. Její poranění bylo přitom tak vážné, že musela být letecky transportována do Prahy. Vlakvedoucí z osobního vlaku byl chvíli v bezvědomí. 

Strojvedoucí expresu pracoval u Českých drah od října 2008 nepřetržitě až do nehody. Od prosince 2017 po vykonání odborné zkoušky u společnosti Länderbahn jezdil na trati Plzeň – Česká Kubice státní hranice a dále v úseku Česká Kubice státní hranice – Schwandorf. „Měl dostatečně dlouhou praxi a podle dokumentace dopravce ČD byl prokazatelně seznámen s traťovými poměry.

DI šetřením zjistila, že strojvedoucí byl odborně způsobilý pro práci ve funkci strojvedoucího a délka jeho praxe, zkušenosti a znalosti neměly vliv na vznik této mimořádné události,“ uvedla inspekce. Podroboval se pravidelným lékařským prohlídkám a podle posudku byl zdravotně způsobilý.

„Případem se stále zabýváme, šetření ještě nebylo ukončeno,“ řekla v pondělí domažlická policejní mluvčí Dagmar Brožová. Kriminalisté už loni v srpnu zahájili trestní řízení pro podezření z obecného ohrožení z nedbalosti.

Rozsahem materiální škody jde o největší havárii na české železnici od roku 2008. Na lokomotivě vznikla škoda 76,3 milionu korun, na osobních vozech celkem skoro 34 milionů korun, na jednotce RegioShark 65 milionů korun. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Firma odváží 70 tun nelegálního odpadu z Brna zpět do Německa

Najatá firma začala z nelegální skládky v brněnských Horních Heršpicích odvážet část odpadu zpět do Německa. Půjde o 35 tun karbonového prachu, který je naložený ve velkoobjemových vacích. Ve čtvrtek odjely dva kamiony, bude se pokračovat v pátek, kdy by měly další dva kamiony odvézt zbylou část z uvedených 35 tun. Větší část uloženého odpadu, asi 282 tun, v Horních Heršpicích zatím zůstane, řekla mluvčí České inspekce životního prostředí (ČIŽP) Miriam Loužecká.
před 53 mminutami

Na Orlickoústecku se srazil vlak s nákladním autem

V Hrušové na Orlickoústecku se ve čtvrtek ráno srazil osobní vlak s nákladním automobilem, zranění jsou čtyři lidé, z toho tři ve vlaku, řekla mluvčí hasičů z Pardubického kraje Lucie Pipiš. Zraněného řidiče z kamionu přepravil vrtulník do Fakultní nemocnice v Hradci Králové. Po 13:00 byl provoz obnoven bez omezení.
09:52Aktualizovánopřed 3 hhodinami

Na Svitavsku se otevřel nový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce

Na Svitavsku se otevřel téměř dvanáctikilometrový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce. Na ostatní dálniční části nenavazuje, protože jsou rozestavěné nebo se připravují. Stavba trvala od května 2023 a stála skoro tři miliardy korun. Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic Radka Mátla i tak pojme část tranzitní dopravy. Výhodou je, že řidiči na něm nemusí zatím mít dálniční známku.
před 4 hhodinami

Provoz na D1 na Vysočině byl po hromadné nehodě plně obnoven

Provoz na dálnici D1 na Vysočině ve směru na Brno na stém kilometru zastavila ve čtvrtek před 8:30 asi na hodinu a půl hromadná dopravní nehoda devíti osobních aut, nákladního auta a dodávkového auta s přívěsem. Od desáté hodiny bylo místo průjezdné jedním pruhem, před půl dvanáctou už byl provoz plně obnoven. Mluvčí záchranné služby Kraje Vysočina Petr Janáček sdělil, že se lehce zranilo šest osob. Tři z nich byly podle policie převezeny do nemocnice.
09:18Aktualizovánopřed 5 hhodinami

Brněnský Drákula má rád nejen krev, ale i vtipy

Městské divadlo Brno uvedlo v české premiéře komedii Drákula. Původní dílo od amerických autorů přepracoval režisér Stanislav Slovák tak, aby odkazovalo na aktuální společenské dění.
před 7 hhodinami

Místo vězeňských cel byty. Žatec je chce nabídnout i vojákům

V Žatci začala přestavba někdejší věznice na bytový dům. Město v něm chce nabídnout nové bydlení lidem z potřebných profesí, tedy učitelům, zdravotníkům i vojákům. Právě v Žatci sídlí elitní 4. brigáda rychlého nasazení. V armádě bylo na začátku letošního roku zhruba 24 tisíc profesionálních vojáků. Podle připravované nové koncepce by se do pěti let měl jejich počet zvýšit na více než 37 tisíc. Přilákat by je měly i benefity, jako je náborový příspěvek, dostupná zdravotní péče nebo dětské tábory.
před 9 hhodinami

Obce tlačí vyšší daní vlastníky k péči o chátrající nemovitosti

Některé obce se snaží působit na majitele objektů, které zatěžují společný prostor, zvýšením daně z nemovitostí. Cílem bylo přimět je k lepší péči o zanedbané budovy. S rozdílnými výsledky to zkusili v Kroměříži, ve Znojmě či v Žatci.
před 10 hhodinami

Trať mezi Berounem a Karlštejnem se dočkala modernizace

Na trati mezi Berounem a Karlštejnem skončila modernizace části koridoru z Prahy do Plzně. Práce na zhruba desetikilometrovém úseku trvaly přibližně dva roky a stály bezmála tři miliardy korun. Jezdilo se zde jen po jedné koleji a omezenou rychlostí. Stavbaři kompletně vyměnili železniční spodek i svršek, zmodernizovali nedaleký přejezd i nástupiště na zastávce Srbsko. Nároky se přitom ukázaly vyšší, než se zdálo podle projektu. Většina hlučných prací přitom probíhala v noci, což představovalo zátěž pro místní obyvatele. Navzdory komplikacím se rekonstrukci podařilo dokončit o osm měsíců dřív. Až zde bude v příštím roce uveden do provozu zabezpečovací systém ETCS, dočkají se cestující ve zmodernizovaném úseku rychlosti až kolem 140 kilometrů za hodinu.
před 20 hhodinami
Načítání...