Viníkem srážky dvou vlaků u Milavčí, při které zemřeli tři lidé, byl strojvedoucí, uvedla inspekce

Za loňskou srážku dvou vlaků u obce Milavče na Domažlicku mohl podle Drážní inspekce (DI) strojvedoucí Západního expresu, který při nehodě zahynul. Informoval o tom server Zdopravy.cz. Inspektoři vyloučili, že by příčinou srážky mohlo být oslnění strojvedoucího nebo špatně viditelné návěstidlo. Západní expres jedoucí z Mnichova do Prahy a osobní vlak z Plzně do Domažlic se srazily 4. srpna 2021. Tři lidé - oba strojvedoucí a cestující z osobního vlaku - zahynuli a 56 se zranilo.

Vyšetřování příčin jedné z nejtragičtějších nehod na české železnici Drážní inspekce uzavřela. Za viníka označila strojvedoucího, který sám srážku vlaků nepřežil. Vyplývá to ze závěrečné zprávy, kterou inspektoři zveřejnili na svých webových stránkách. 

Strojvedoucí Západního expresu měl ve výhybně čekat na přijíždějící osobní vlak, ale návěst Stůj nerespektoval. Závěrečná zpráva podle Zdopravy.cz vyvrací některé spekulace, které se po nehodě objevily, jednalo se například o informaci, že návěstidla jsou špatně viditelná. „Návěstidlo bylo viditelné z 247 metrů, přitom požadovaná viditelnost byla 156 metrů,“ píše DI.

Inspektoři vyvrátili i údajné oslnění strojvedoucího. „Po dobu jízdy k vjezdovému návěstidlu z výhybny Radonice směřovaly sluneční paprsky z pravé strany ke strojvedoucímu pod úhlem od cca 105° do 90° a následně po dobu jízdy k odjezdovému návěstidlu S1 výhybny Radonice z pravé strany pod úhlem od cca 55° do 65°. Směr slunečních paprsků nemohl zapříčinit oslňující účinek pro strojvedoucího vlaku Ex 351,“ stojí v závěrečné zprávě.

Místo železničního neštěstí na trati 180
Zdroj: ČT24

Podle závěrečné zprávy bylo v den nehody po 08:00 oblačno, 15 stupňů Celsia a nebyla snížená viditelnost. „V místě nebyly prováděny žádné opravné nebo údržbové práce. Provoz v místě a jeho okolí byl v běžném režimu,“ uvedli autoři zprávy. Podle vnitřního předpisu provozovatele dráhy (Správy železnic) zakazuje návěst Stůj strojvedoucímu jízdu vlaku. Jeho čelo musí zastavit alespoň 10 metrů před hlavním návěstidlem.

Strojvedoucí expresu vyjel z výhybny kolem vjezdového návěstidla S, na kterém byla výstraha. Na návěst ale nereagoval a udržoval rychlost vlaku 77 až 80 kilometrů za hodinu. Souprava začala brzdit po předchozím zavedení rychločinného brždění jednu sekundu před srážkou při rychlosti 78 kilometrů za hodinu. Strojvedoucí osobního vlaku začal rychločinně brzdit o dvě sekundy dříve, a to při padesátikilometrové rychlosti, uvádí server.

Na volání výpravčího nereagoval

Výpravčí v Domažlicích viděl, že expres projel odjezdovou návěst, a neprodleně volal jeho strojvedoucímu. Ten ale nereagoval. Poté volal ještě vlakovému personálu obou vlaků, kterému se však dovolal až po nehodě. Zpráva ukazuje i snahu zraněné vlakvedoucí z expresu pomoci cestujícím. Její poranění bylo přitom tak vážné, že musela být letecky transportována do Prahy. Vlakvedoucí z osobního vlaku byl chvíli v bezvědomí. 

Strojvedoucí expresu pracoval u Českých drah od října 2008 nepřetržitě až do nehody. Od prosince 2017 po vykonání odborné zkoušky u společnosti Länderbahn jezdil na trati Plzeň – Česká Kubice státní hranice a dále v úseku Česká Kubice státní hranice – Schwandorf. „Měl dostatečně dlouhou praxi a podle dokumentace dopravce ČD byl prokazatelně seznámen s traťovými poměry.

DI šetřením zjistila, že strojvedoucí byl odborně způsobilý pro práci ve funkci strojvedoucího a délka jeho praxe, zkušenosti a znalosti neměly vliv na vznik této mimořádné události,“ uvedla inspekce. Podroboval se pravidelným lékařským prohlídkám a podle posudku byl zdravotně způsobilý.

„Případem se stále zabýváme, šetření ještě nebylo ukončeno,“ řekla v pondělí domažlická policejní mluvčí Dagmar Brožová. Kriminalisté už loni v srpnu zahájili trestní řízení pro podezření z obecného ohrožení z nedbalosti.

Rozsahem materiální škody jde o největší havárii na české železnici od roku 2008. Na lokomotivě vznikla škoda 76,3 milionu korun, na osobních vozech celkem skoro 34 milionů korun, na jednotce RegioShark 65 milionů korun. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Část českobudějovické Rudolfovské třídy je uzavřená, řidiči tam přesto vjížděli

Část frekventované českobudějovické Rudolfovské třídy je kvůli opravě od 1. dubna uzavřená. Řidiči musí využívat objízdné trasy. Někteří do uzavírky přesto vjížděli, auta se pak otáčela a vracela zpět. Na místě hlídkuje městská policie. Uzavření omezí i provoz MHD a potrvá do konce roku.
před 4 hhodinami

O víkendu hrozí silné mrazy, meteorologové se bojí o ovoce

Do Česka může o víkendu dorazit velmi studený arktický vzduch, v noci bude mrznout. Letošní úroda meruněk, případně dalších už kvetoucích ovocných stromů je tak s velkou pravděpodobností opět v ohrožení. Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ) uvedl, že kritické by mělo být hlavně nedělní ráno a následující noci na začátku příštího týdne. Jak moc teploty klesnou pod nulu, budou meteorologové ještě v příštích dnech upřesňovat.
před 4 hhodinami

V Boskovicích na Blanensku se základní škola rozdělí na tři

Základní škola Boskovice na Blanensku se rozdělí na tři samostatné, nyní je jednou z největších v Česku. Cílem je podle vedení města především zlepšení organizace. Rozdělení schválilo ministerstvo školství. Od 1. srpna se rozdělí na ZŠ náměstí 9. května, ZŠ Sušilova a ZŠ Slovákova.
před 5 hhodinami

Pět uzavírek na několik měsíců výrazně zkomplikuje dopravu v Liberci

V Liberci 1. dubna začalo pět uzavírek, které výrazně ovlivní silniční provoz v pátém největším městě v zemi. Opravovat se budou ulice U Močálu, Kunratická, Riegrova, Čechova a Vítězná. Asi největší problémy v dopravě se dají očekávat v lokalitě kolem vlakového nádraží směrem na Rochlice a další přilehlé čtvrti.
před 5 hhodinami

Při bombardování Hodonína zasáhly jednoho z bratrů střepiny, druhý přišel o nohu

Za druhé světové války shodily americké letouny 20. listopadu 1944 na hodonínské nádraží více než čtyři sta padesát bomb. Nedaleko, v nových bytových domech s mladými rodinami bydleli také Zámečníkovi. Před bombardováním se matka s dětmi neschovala do sklepa z obavy, že uniká plyn, ale utíkala ulicí dál od nádraží. Střepiny jí zranily ruku, staršího chlapce zasáhly do hlavy, mladší přišel o nohu.
11:41Aktualizovánopřed 6 hhodinami

Převrácení lodi ve Štěchovicích policie prověřuje jako usmrcení z nedbalosti

Policisté se zabývají případem převrácené lodi ve Štěchovicích pro podezření z usmrcení z nedbalosti. Prověřují také, zda nebyla porušena bezpečnost práce, sdělila policejní mluvčí Barbora Schneeweissová. Při pondělní nehodě utonul dělník dodavatelské firmy, která pro Povodí Vltavy značila plavební cestu. Mluvčí povodí Hugo Roldán v úterý řekl, že šlo o pracovníky firmy Zakládání staveb.
11:22Aktualizovánopřed 7 hhodinami

Praha získala 320 milionů na rekonstrukci Pragerových kostek

Pražský magistrát získal od ministerstva životního prostředí dotaci zhruba 320 milionů korun na rekonstrukci sídla městského Institutu plánování a rozvoje (IPR) v areálu Emauz, uvedl na síti X primátor Bohuslav Svoboda (ODS). Rekonstrukce takzvaných Pragerových kostek je připravena, ale v posledních letech kvůli vysokým nákladům město řeší její financování.
před 23 hhodinami

Rekonstrukce viaduktu výrazně prodlužuje cestu z Vimperka do Německa

Kvůli rekonstrukci železničního viaduktu u Kubovy Huti je cesta na hraniční přechod Strážný uzavřená. Pro řidiče, kteří musejí dělat dlouhé objížďky, to znamená komplikace a výrazné zdržení. Problémy mají řidiči kamionů, kteří míří do Německa, ale i školáci nebo popeláři.
před 23 hhodinami
Načítání...