Informace o zastávkách či změnách v provozu od pondělka cestujícím ve vozidlech městské hromadné dopravy v Ostravě oznamuje nový hlas. Více než třináct set typů hlášení namluvila učitelka a moderátorka Marika Tošková. Po dvaceti letech tak nahradila hlas rozhlasové moderátorky Yvetty Dadamové, uvedl generální ředitel a předseda představenstva Dopravního podniku Ostrava (DPO) Daniel Morys.
V ostravské MHD zazněl neznámý známý hlas. Informace cestujícím nově předává Marika Tošková
Více než dvacet let slýchávali cestující hlas zkušené moderátorky Yvetty Dadamové, která byla první takovouto hlasatelkou v ostravské MHD. Podle vedení DPO nasadila laťku hodně vysoko a spolupráce s ní byla profesionální a skvělá, po tak dlouhé době ale chtěl podnik udělat změnu.
„Hlavním důvodem bylo vzbudit pozornost, protože více než dvacet let je dlouhá doba a některá sdělení už po té době neměla takovou naléhavost. Zvažovali jsme změnu už delší dobu a zkoumali různé koncepty hlasu,“ řekl Morys.
Oznámení má být jednoznačné, ale zároveň laskavé
Podnik se podle Moryse nechal inspirovat konceptem letiště v Curychu a měl jasnou představu, jak by nový hlas měl znít. „Akcentovali jsme, aby ten hlas byl více podmanivý, aby to sdělení bylo jednoznačné, ale zároveň, aby se v něm taky promítala laskavost a pocit jistoty a bezpečí. To jsou asi hodnoty, které chceme, aby hlas Mariky Toškové dlouhodobě reprezentoval,“ řekl.
Příprava nového hlasu pro ostravské tramvaje, trolejbusy a autobusy zabrala několik měsíců a samotné nahrávání trvalo řadu hodin. Zvuková databáze čítá přes třináct set souborů a poslech všech hlášení by trval déle než tři hodiny.
Sokolská nebo Sokolovská?
Jen názvů zastávek ostravské MHD je více než šest set. Tošková řekla, že nahrávání bylo hodně náročné hlavně na čas, ze samotných názvů jí asi nejvíc dalo zabrat nahrání podobných názvů zastávek Sokolská a Sokolovská.
Náročná byla podle ředitele i samotná instalace nových zvuků do vozidel. „V zásadě jsme museli začít nahrávat už v pátek odpoledne, aby dneska ve vozech už mluvila Marika. Více než sedm set tisíc hlasových souborů se muselo nahrát do více než šesti set vozidel dopravního podniku. Servery jely naplno celý víkend, takže to byla i technická zatěžkávací zkouška pro naše systémy,“ řekl Morys. Do budoucna se počítá s aktualizací a případnými úpravami nahrávek.