Nová tramvaj od Škodovky začala v Ostravě vozit cestující. Zatím jen zkušebně

Nová tramvaj Škoda 39T, která od půlky října jezdí v Ostravě ve zkušebním provozu, začala v pondělí vozit cestující. Dosud absolvovala 20 tisíc kilometrů bez lidí, což jí umožnilo postoupit do další fáze. Během zkušebního provozu s cestujícími musí tramvaj najezdit rovněž 20 tisíc kilometrů. Dopravní podnik Ostrava (DPO) očekává, že to stihne do konce ledna. Tramvaj bude zatím jezdit na lince číslo 4.

„V tuto chvíli bude jezdit na lince 4, protože tato linka patří k nejdelším v Ostravě. tudíž díky tomu akčnímu rádiu 20 tisíc kilometrů máme šanci najet v co nejrychlejším možném termínu,“ řekl Morys. Denně vůz najede mezi 350 a 450 kilometry. „Věříme, že do února dostaneme dalších šest vozů, které se zařadí do naší standardní výpravy. Očekáváme, že díky splnění tohoto termínu získáme i dotaci z Evropské unie,“ zdůvodnil generální ředitel a předseda představenstva DPO Daniel Morys.

Tramvaje Škoda 39T vyrábí pro dopravní podnik na míru společnost Škoda Transportation. Jedno vozidlo stojí 47,5 milionu korun, DPO jich má objednaných 35 dohromady za 1,7 miliardy korun. Dalších pět vozů je v opci. Až začne první tramvaj jezdit v ostrém provozu, další vozy budou přibývat v pravidelných intervalech, mělo by jít o jedno vozidlo týdně.

Tramvaj je dlouhá 26,6 metru. Prázdná váží přes 36 tun, plně obsazená i 56 tun. Nabízí 60 míst k sezení a 140 ke stání. Jde o nejdelší dvoučlánkovou tramvaj, jakou Škoda Transportation vyrobila. První dva vozy Škoda 39T se vyrábějí v Plzni, ostatní tramvaje se budou montovat v závodě Škoda Ekova v Ostravě, kde se už nyní vyrábí osm vozů.

Větší pohodlí pro cestující i řidiče

„(Tramvaj) má několik zajímavých vlastností, které zcela jistě zaujmou naše cestující, a to je až překvapivě velký vnitřní prostor,“ řekl Morys. Vůz je podle něj větší především díky unikátní konstrukci samonosných stěn. „Odladění podvozku je taky výborně nastaveno i díky tomu, že v Ostravě máme několik úseků, kde lze dosahovat až osmdesátikilometrové rychlosti,“ dodal.

Uvedl, že podle prvních zpětných vazeb od řidičů se příznivého hodnocení dostalo také kabině, jejíž vnitřní prostor je více ergonomický a přizpůsobený potřebám řidičů. „Věřím, že tento vůz přispěje i k většímu pocitu bezpečí cestujících i díky tomu, že vnější i vnitřní projevy hluku tohoto vozidla jsou na nejnižší úrovni, co jsme byli doposud zvyklí,“ řekl Morys.

Ostrava má v současnosti zhruba 250 tramvají. Od roku 2018 je mezi nimi také 39 vozů od švýcarské společnosti Stadler, rovněž speciálně vyvinutých pro Ostravu. Po zařazení nových tramvají od Škody se DPO chystá zrušit spřažené soupravy se staršími vozy.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Krádež kabelů omezila provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy

Krádež kabelů omezila v neděli ráno provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy. Krádež se stala v úseku Praha Vršovice – Praha hlavní nádraží, zpoždění tam může dosáhnout až dvacet minut. Situace se dotýká lokálních spojů i rychlíků. Vyplývá to z informací na webu dopravce České dráhy. Podle drah může omezení trvat až do 12 hodin.
před 22 mminutami

Nouzové tlačítko v metru zachraňuje životy

Přibývá pádů do kolejiště pražského metra. Lidé na nástupišti by v takovém případě měli stisknout tlačítko nouzového zastavení vozu. Jen málo pasažérů však vědělo o jeho existenci, pražský dopravní podnik ho proto nechal nedávno zvýraznit. Jeho využití roste, ze 108 případů v období leden–listopad roku 2023 na 140 za stejné období letos. Příčinou pádů do kolejiště často bývá alkohol, zdravotní problém nebo nešťastná náhoda. Tlačítko však slouží jen pro situace, kdy jde o život. Cestující, který ho zmáčkne například kvůli mobilu spadlému do kolejiště, musí počítat s pokutou. Výjimkou jsou velké předměty, které můžou vykolejit metro.
před 30 mminutami

V Krabici od bot lidé darovali rekordních 65 tisíc dárků pro děti v nouzi

V letošní vánoční sbírce Krabice od bot lidé darovali o čtyři tisíce krabic s dárky více než loni. ČT to sdělil Dalibor Hála, mluvčí Diakonie Českobratrské církve evangelické, která sbírku pořádá. Řada dárců také využila možnost poslat příspěvek do on-line sbírky, která potrvá až do 6. ledna. Zatím se vybralo přes 4,8 milionu korun.
před 1 hhodinou

V chovu na Havlíčkobrodsku kvůli ptačí chřipce zlikvidují přes 30 tisíc slepic

V chovu slepic v Habrech na Havlíčkobrodsku veterináři potvrdili výskyt ptačí chřipky. Bude nutné zlikvidovat asi 35 tisíc nosnic. Je to letošní desáté ohnisko nákazy v komerčním chovu v Česku, sdělil Petr Majer ze Státní veterinární správy (SVS).
před 15 hhodinami

Dny osvobození provázela euforie, osmačtyřicátý rok byl velké zklamání, líčí pamětnice

Brněnská etnografka Alena Jeřábková prožila dětství za druhé světové války, pamatuje bombardování i osvobození Brna. Studovala v době politických procesů v padesátých letech, v srpnu 1968 s manželem zvažovali emigraci a jako pedagožka se studenty prožila i rok 1989. V otevřeném vzpomínání přibližuje dramatické okamžiky i osobní rozhodnutí, která formovala její život.
před 16 hhodinami

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
19. 12. 2025Aktualizováno19. 12. 2025

D1 je po desítkách let kompletní. U Přerova se otevřel poslední úsek

Po letech plánování, sporů a stavebních komplikací otevřelo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek v poledne poslední chybějící část dálnice D1. Úsek mezi Říkovicemi a Přerovem je dlouhý 10,1 kilometru. Oproti původnímu plánu se jej podařilo zprovoznit o téměř tři měsíce dříve. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla jde o významnou událost pro celou tuzemskou dálniční síť i veřejnost. Přínos tohoto úseku D1 pro střední Moravu považuje za zásadní.
19. 12. 2025Aktualizováno19. 12. 2025

Soud zrušil osvobození obžalovaných v kauze solárních elektráren Ševětín

Soud znovu zrušil osvobození pětice obžalovaných z podvodu při stavbě fotovoltaické elektrárny Ševětín. Prvoinstanční soud je přitom letos v únoru obžaloby už podruhé zprostil, protože podle něj nešlo o trestný čin. Proti tomu se ale odvolala žalobkyně, která s osvobozením nesouhlasila, sdělila ČT mluvčí Vrchního soudu v Praze Eliška Duchková. Státní zástupkyně obžalované viní z toho, že uměle zvýšili cenu výstavby elektrárny a způsobili tím škodu 96 milionů korun.
19. 12. 2025
Načítání...