Pěší lávka, která vedla přes Labe v Nymburce, je definitivně minulostí. Celou její konstrukci vytáhly v úterý odpoledne tanky z řeky. Podařilo se to o den dříve oproti plánu. Celá demolice začala už v pátek přestřižením nosných lan. Lávka byla stejné konstrukce jako ta, která loni v prosinci spadla v pražské Troji. Nymburská radnice pak nechala svoji lávku strhnout, protože hrozilo i její zřícení. Od června pak kvůli nebezpečí zřícení nemohly pod lávkou proplouvat lodě, což komplikovalo dopravu na Labi.
Trosky nymburské lávky už jsou na břehu. Vytahování konstrukce z Labe skončilo o den dříve
U Labe v Nymburce se v posledních dnech pohybovala těžká technika. Nejprve přestřihly mohutné hydraulické nůžky nosná lana lávky. Konstrukce lávky tak spadla do řeky, odkud ji vytahovaly vyprošťovací tanky. Na břehu se celá konstrukce ocitla kolem půl šesté v úterý odpoledne. Firma nyní zbytky vytažené lávky zdemoluje a sutiny odveze na skládku. Trosky by měly zmizet do konce týdne.
Původně mělo vytahování konstrukce skončit až ve středu, práce však probíhaly rychleji. První díl lávky vytáhly tanky z řeky kolem poledne, firma následně vytažený díl odstřihla od zbytku konstrukce ve vodě, zdemolovala a vyklidila místo od suti. Následně zapojila do akce opět tanky, které vytáhly z vody další kus. Předposlední vytaženou část konstrukce již firma nedemolovala, stroje pouze odstranily zábradlí a tanky zbývající kus z řeky vytáhly na něj.
U vyprošťování konstrukce stržené lávky byli i policisté. Dohlíželi především na to, aby přihlížející nechodili, kam neměli. Uzavřená byla oblast do 80 metrů od místa demolice. K místu, kde lávka bývala, se nesmí ani připlouvat. Kvůli obavám o bezpečnost se pod ní nesmělo plout již od června, brzy ale omezení skončí. Plavba Nymburkem by měla být opět možná od čtvrtka – až potapěči zkontrolují koryto.
Podle nymburského starosty Pavla Fojtíka (Změna pro Nymburk) se již před pádem trojské lávky ve městě diskutovalo o budoucí jejího místního dvojčete. Kapacitně nestačila, v úvahu tak připadala rekonstrukce nebo stavba nové lávky. Po pražském neštěstí bylo rozhodnuto.
Lávka šla k zemi a již na začátku demoličních prací se ukázalo, že byla nosná lana silně zkorodovaná. Pracovníci firmy, která lávku bourá, předpokládali, že budou muset přestříhnout zhruba polovinu z nich, než se konstrukce uvolní. Nakonec však spadla po přestřihnutí čtvrtiny lan.
Zatím již probíhá soutěž na projekt nové lávky, vítěze vybere porota v polovině září. Nová lávka by podle starosty Fojtíka mohla stát v roce 2020. Očekává, že se lávka stane novou dominantou Nymburka, která ale zároveň zapadne do okolního prostředí. Radnice počítá s cenou do 40 milionů korun.