Lávka v Nymburku šla k zemi. Speciální nůžky přestřihly nosná lana

Demoliční četa se pustila do lávky v Nymburku. Za pomoci speciální techniky přerušila její konstrukci a lávka se zřítila do Labe. Stalo se to dřív, než se čekalo, protože nosná lana byla silně zkorodovaná. Demoliční firma teď bude přes týden odklízet trosky. Lávka je stejné konstrukce a od stejného projektanta jako zřícená lávka v Praze-Troji. Kvůli špatnému stavu ji město uzavřelo již v prosinci, od června také nesmí pod lávkou proplouvat lodě a uzavřené je i prostranství na obou březích.

 „Pokusíme se hydraulickými nůžkami a bouracím kladivem přerušit nosnou konstrukci,“ popsal začátek prací vedoucí stavby Karel Frankota. „Jakmile přestřiháme asi čtyřicet až padesát procent nosných lan, tak to ostatní nevydrží a spadnou dolů.“ To se stalo v 9:45, tedy asi po hodině práce. Přestřihnout stačilo asi jen čtvrtinu lan.

Odborníci trosky prohlédnou, aby určili další postup. Ten bude podle Frankoty pravděpodobně stejný jako v pražské Troji, kde se lávka stejné konstrukce zřítila sama.

Trosky se zpočátku sbírají ze břehů a poté dva vyprošťovací tanky vytahují zbylé části spadlé lávky z Labe. „Doufáme, že to proběhne podle plánu a příští pátek bude vyčištěno koryto Labe, aby v sobotu mohla být obnovena lodní doprava. Během dalších dnů vyklidíme staveniště,“ popsal předpokládaný vývoj prací Frankota.

Levněji než v Praze

Demolice v Nymburku přijde podle Frankoty na 5,4 milionu korun a je levnější než v Praze, kde stála osm milionů. „Rozdíl je v tom, že v Nymburku provádíme čistou demolici, kdežto v Troji jsme prováděli částečnou demontáž a částečnou demolici. Probíhalo to v procesu vyšetřování policií,“ vysvětlil rozdíl Frankota. Kriminalisté museli v Troji zjistit příčinu pádu vzhledem k tomu, že se při něm těžce zranili lidé.

„Nymburská lávka prošla naposledy generální rekonstrukcí v roce 2006,“ řekl starosta Nymburku Pavel Fojtík (Změna pro Nymburk). Město podle něj vnímalo, že nevyhovuje kapacitě dopravy, a už před pádem trojské lávky rozhodovalo, jestli provede novou rekonstrukci, nebo postaví nové spojení přes řeku. Pražská tragédie pak toto rozhodování urychlila.