Lávka v Nymburku šla k zemi. Speciální nůžky přestřihly nosná lana

Demoliční četa se pustila do lávky v Nymburku. Za pomoci speciální techniky přerušila její konstrukci a lávka se zřítila do Labe. Stalo se to dřív, než se čekalo, protože nosná lana byla silně zkorodovaná. Demoliční firma teď bude přes týden odklízet trosky. Lávka je stejné konstrukce a od stejného projektanta jako zřícená lávka v Praze-Troji. Kvůli špatnému stavu ji město uzavřelo již v prosinci, od června také nesmí pod lávkou proplouvat lodě a uzavřené je i prostranství na obou březích.

Video Zbourání lávky v Nymburce
video

Demolice lávky v Nymburce

Demolice lávky v Nymburce

Lávka přes Labe v Nymburce se zřítila do řeky zhruba po hodině prací. Demolice tak byla rychlejší, než se původně předpokládalo. Stavbaři stačili hydraulickými nůžkami přestřihnout jen necelých 25 procent ocelových nosných lan. Původně firma předpokládala, že jich bude potřeba přetnout asi polovinu. Lana byla ale silně napadena korozí, což stavbařům usnadnilo práci. Demolice by měla být definitivně hotova do 12. srpna, včetně odvozu suti. 

Statik Václav Jandáček komentuje demolici lávky v Nymburku

Události: Lávku v Nymburku poslali dělníci do Labe

 „Pokusíme se hydraulickými nůžkami a bouracím kladivem přerušit nosnou konstrukci,“ popsal začátek prací vedoucí stavby Karel Frankota. „Jakmile přestřiháme asi čtyřicet až padesát procent nosných lan, tak to ostatní nevydrží a spadnou dolů.“ To se stalo v 9:45, tedy asi po hodině práce. Přestřihnout stačilo asi jen čtvrtinu lan.

Odborníci trosky prohlédnou, aby určili další postup. Ten bude podle Frankoty pravděpodobně stejný jako v pražské Troji, kde se lávka stejné konstrukce zřítila sama.

Trosky se zpočátku sbírají ze břehů a poté dva vyprošťovací tanky vytahují zbylé části spadlé lávky z Labe. „Doufáme, že to proběhne podle plánu a příští pátek bude vyčištěno koryto Labe, aby v sobotu mohla být obnovena lodní doprava. Během dalších dnů vyklidíme staveniště,“ popsal předpokládaný vývoj prací Frankota.

Levněji než v Praze

Demolice v Nymburku přijde podle Frankoty na 5,4 milionu korun a je levnější než v Praze, kde stála osm milionů. „Rozdíl je v tom, že v Nymburku provádíme čistou demolici, kdežto v Troji jsme prováděli částečnou demontáž a částečnou demolici. Probíhalo to v procesu vyšetřování policií,“ vysvětlil rozdíl Frankota. Kriminalisté museli v Troji zjistit příčinu pádu vzhledem k tomu, že se při něm těžce zranili lidé.

„Nymburská lávka prošla naposledy generální rekonstrukcí v roce 2006,“ řekl starosta Nymburku Pavel Fojtík (Změna pro Nymburk). Město podle něj vnímalo, že nevyhovuje kapacitě dopravy, a už před pádem trojské lávky rozhodovalo, jestli provede novou rekonstrukci, nebo postaví nové spojení přes řeku. Pražská tragédie pak toto rozhodování urychlila.