Staré nádražní budově v Dětřichově hrozí demolice. Naopak karvinské nádraží opraví místní spolek

Hnutí Duha Jeseníky organizuje petici za záchranu starého nádraží v Dětřichově nad Bystřicí. To je podle Správy železnic ve špatném technickém stavu a k opravě se nehodí. Naopak zchátralá výpravní budova v Karviné-Fryštátě má naději, že k zemi nepůjde. I tu chtěl vlastník původně zbourat, nakonec ji ale zřejmě opraví jeden z místních spolků.

Hnutí Duha chce pro starou nádražní budovu v Dětřichově najít nové využití. O objekt už dříve Správu železnic požádalo. Neuspělo, žádost prý podalo pozdě. Na místě už vzniká nová budova a také je už podepsaná smlouva na demolici staré.

„Jenom barbaři likvidují kulturní hodnoty, které se zachovaly a které vybudovali předci. Náš kraj je bohužel významně postižený hospodařením komunistů, všude potkáváme ruiny kostelů, vesnic a domů. Nechceme se proto nečinně dívat, jak Správa železnic ignoruje historickou hodnotu technických staveb a staletých nádraží,“ uvedl koordinátor Hnutí Duha Ivo Dokoupil. „Doufáme, že petice přiměje úředníky a politiky jednat,“ dodal.

Místo nádraží parkoviště

Na místě staré budovy má vzniknout například parkoviště. Náklady na demolici se pohybují okolo šesti milionů korun. Hnutí Duha Jeseníky požaduje dotaci pět milionů korun na opravu a argumentuje tím, že takto se víc než milion korun ušetří a stavba se zachrání.

Správa železnic podle vyjádření svého mluvčího Tomáše Poláka s demolicí už počítá. Podporuje ji i vedení obce. „Po konzultaci se zástupci Dětřichova nakonec přistoupíme k odstranění stávajícího nádraží a výstavbě nové výpravní budovy,“ řekl Polák. Dodal, že stav objektu je nevyhovující a oprava není vhodná. Pokud by objekt nebyl odstraněn, nevznikl by prostor pro zřízení parkovacích stání zejména pro invalidy. „Dále bychom nemohli vybudovat přístřešek pro cestující, který má navazovat na nově vybudovanou výpravní budovu,“ vysvětlil.

Hnutí už zachránilo kostel nebo rychtu

Ivo Dokoupil z Hnutí Duha míní, že objekt se zachránit dá. Chce pro něj najít nové využití, změnit ho například na turistickou ubytovnu nebo prostor pro výstavy a koncerty. „Péče o naše kulturní dědictví je důležitá a stát by tady měl jít příkladem. Zachránili jsme už gotický kostel v Pelhřimovech, teď zachraňujeme rychtu v Karlovicích. Máme šestnáct let zkušeností a víme, že ty stavby jsou v dobrém technickém stavu a jdou zachránit,“ dodal Dokoupil.

Záměr Správy železnic podporuje i vedení obce. „Nádraží jen hyzdí obec. Byla ostuda, když se objevilo mezi 20 nejhoršími nádražími v Česku. Jsme rádi, že půjde dolů. Desítky let se do budovy neinvestovalo,“ řekl místostarosta Dětřichova Jiří Dobrovič.

S demolicí naopak nesouhlasí Alena Borovcová z Národního památkového ústavu. Správa železnic by podle ní měla jít spíše cestou hledání nového využití historických budov. „Já si myslím, že bychom měli chránit i historické stavby, které nemají legislativní ochranu, a mělo by to být etické hledisko vlastníka i společnosti jako takové chtít ochránit tyto stavby příštím generacím,“ poznamenala.

Využití by se u stavby mohlo najít právě v turistickém ruchu. „Trať Olomouc - Bruntál je velmi pěkná a vede turisticky atraktivním územím. Stavby nádraží jsou historické a unikátní. Navržené razantní stavební zásahy zcela pustoší atmosféru trati,“ podotkl autorizovaný projektant Karel Siuda.

Kromě Dětřichova plánuje Správa za několik desítek milionů zbourat například také nádraží ve Valšově a v Moravském Berouně.

Nádražní budova v Karviné-Fryštátě
Zdroj: ČT24

V Karviné chce opravit budovu místní spolek

Naopak 120 let stará budova v Karviné-Fryštátě se zřejmě dočká rekonstrukce. Svému účelu sloužila do 60. let minulého století, kdy zanikla oficiální trať. Také tuto opuštěnou budovu chtěla Správa železnic na jaře zbourat. V minulých letech o její koupi nikdo neprojevil zájem.

Nakonec ale vyhlásila poslední, v pořadí už čtvrtou veřejnou soutěž, do které se přihlásil jeden z karvinských spolků. „Těch historických budov v Karviné už není mnoho, je důležité tady zachovat nějakou památku, která nám připomene začátky železnice. Není nutné všechno bourat,“ řekl člen spolku S.O.S. Karviná Tomáš Chorzempa.

Nabídková cena budovy je jeden milion korun. Spolek už ale teď ví, že minimálně dalších pět milionů bude stát její oprava. Peníze na záchranu se snaží získat pomocí veřejné sbírky.