Staré nádražní budově v Dětřichově hrozí demolice. Naopak karvinské nádraží opraví místní spolek

Hnutí Duha Jeseníky organizuje petici za záchranu starého nádraží v Dětřichově nad Bystřicí. To je podle Správy železnic ve špatném technickém stavu a k opravě se nehodí. Naopak zchátralá výpravní budova v Karviné-Fryštátě má naději, že k zemi nepůjde. I tu chtěl vlastník původně zbourat, nakonec ji ale zřejmě opraví jeden z místních spolků.

Hnutí Duha chce pro starou nádražní budovu v Dětřichově najít nové využití. O objekt už dříve Správu železnic požádalo. Neuspělo, žádost prý podalo pozdě. Na místě už vzniká nová budova a také je už podepsaná smlouva na demolici staré.

„Jenom barbaři likvidují kulturní hodnoty, které se zachovaly a které vybudovali předci. Náš kraj je bohužel významně postižený hospodařením komunistů, všude potkáváme ruiny kostelů, vesnic a domů. Nechceme se proto nečinně dívat, jak Správa železnic ignoruje historickou hodnotu technických staveb a staletých nádraží,“ uvedl koordinátor Hnutí Duha Ivo Dokoupil. „Doufáme, že petice přiměje úředníky a politiky jednat,“ dodal.

Místo nádraží parkoviště

Na místě staré budovy má vzniknout například parkoviště. Náklady na demolici se pohybují okolo šesti milionů korun. Hnutí Duha Jeseníky požaduje dotaci pět milionů korun na opravu a argumentuje tím, že takto se víc než milion korun ušetří a stavba se zachrání.

Správa železnic podle vyjádření svého mluvčího Tomáše Poláka s demolicí už počítá. Podporuje ji i vedení obce. „Po konzultaci se zástupci Dětřichova nakonec přistoupíme k odstranění stávajícího nádraží a výstavbě nové výpravní budovy,“ řekl Polák. Dodal, že stav objektu je nevyhovující a oprava není vhodná. Pokud by objekt nebyl odstraněn, nevznikl by prostor pro zřízení parkovacích stání zejména pro invalidy. „Dále bychom nemohli vybudovat přístřešek pro cestující, který má navazovat na nově vybudovanou výpravní budovu,“ vysvětlil.

Hnutí už zachránilo kostel nebo rychtu

Ivo Dokoupil z Hnutí Duha míní, že objekt se zachránit dá. Chce pro něj najít nové využití, změnit ho například na turistickou ubytovnu nebo prostor pro výstavy a koncerty. „Péče o naše kulturní dědictví je důležitá a stát by tady měl jít příkladem. Zachránili jsme už gotický kostel v Pelhřimovech, teď zachraňujeme rychtu v Karlovicích. Máme šestnáct let zkušeností a víme, že ty stavby jsou v dobrém technickém stavu a jdou zachránit,“ dodal Dokoupil.

Záměr Správy železnic podporuje i vedení obce. „Nádraží jen hyzdí obec. Byla ostuda, když se objevilo mezi 20 nejhoršími nádražími v Česku. Jsme rádi, že půjde dolů. Desítky let se do budovy neinvestovalo,“ řekl místostarosta Dětřichova Jiří Dobrovič.

S demolicí naopak nesouhlasí Alena Borovcová z Národního památkového ústavu. Správa železnic by podle ní měla jít spíše cestou hledání nového využití historických budov. „Já si myslím, že bychom měli chránit i historické stavby, které nemají legislativní ochranu, a mělo by to být etické hledisko vlastníka i společnosti jako takové chtít ochránit tyto stavby příštím generacím,“ poznamenala.

Využití by se u stavby mohlo najít právě v turistickém ruchu. „Trať Olomouc - Bruntál je velmi pěkná a vede turisticky atraktivním územím. Stavby nádraží jsou historické a unikátní. Navržené razantní stavební zásahy zcela pustoší atmosféru trati,“ podotkl autorizovaný projektant Karel Siuda.

Kromě Dětřichova plánuje Správa za několik desítek milionů zbourat například také nádraží ve Valšově a v Moravském Berouně.

Nádražní budova v Karviné-Fryštátě
Zdroj: ČT24

V Karviné chce opravit budovu místní spolek

Naopak 120 let stará budova v Karviné-Fryštátě se zřejmě dočká rekonstrukce. Svému účelu sloužila do 60. let minulého století, kdy zanikla oficiální trať. Také tuto opuštěnou budovu chtěla Správa železnic na jaře zbourat. V minulých letech o její koupi nikdo neprojevil zájem.

Nakonec ale vyhlásila poslední, v pořadí už čtvrtou veřejnou soutěž, do které se přihlásil jeden z karvinských spolků. „Těch historických budov v Karviné už není mnoho, je důležité tady zachovat nějakou památku, která nám připomene začátky železnice. Není nutné všechno bourat,“ řekl člen spolku S.O.S. Karviná Tomáš Chorzempa.

Nabídková cena budovy je jeden milion korun. Spolek už ale teď ví, že minimálně dalších pět milionů bude stát její oprava. Peníze na záchranu se snaží získat pomocí veřejné sbírky.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

V litoměřické nemocnici za den oživovali čtyři novorozence, případ šetří policie

Porodnice v Litoměřicích prošetřuje resuscitaci čtyř novorozenců v Centru porodní asistence (CPA) během 24 hodin. Dvě miminka zemřela. Lékařka je mimo službu. Případem se na základě informací v médiích zabývá policie.
15:10Aktualizovánopřed 36 mminutami

Stanice metra C Pankrác se otevře 19. prosince

Stanice pražského metra C Pankrác se po zhruba jedenáctiměsíční rekonstrukci otevře pro cestující v pátek 19. prosince ve 14:00. Uvedl to v pátek dopravní podnik a primátorův náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti). Podle něj bude stanice, kterou kvůli opravám vlaky od 6. ledna letošního roku jen projíždí, otevřena oproti původnímu harmonogramu o sedmnáct dní dříve. Naopak otevření stanice metra B Českomoravská se opozdí.
před 1 hhodinou

V Pardubicích otevřeli severovýchodní obchvat města

Severovýchodní obchvat Pardubic je po třech letech stavebních prací zprovozněný, v pátek dopoledne po něm projela první auta. Práce skončily s několikaměsíčním zpožděním. Uvedli to zástupci Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD). Silnice měří 4,2 kilometru a její součástí je největší lanový most v Česku.
12:48Aktualizovánopřed 2 hhodinami

Meteorologové varují před náledím

Převážně v Čechách a na Českomoravské vrchovině se může od pátečního večera do sobotního rána tvořit náledí. Informoval o tom Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ), který vydal výstrahu s nízkým stupněm nebezpečí. Podle meteorologů hrozí na neošetřených komunikacích problémy v dopravě, opatrní by měli být i chodci.
před 6 hhodinami

Lidé na náhradu kloubu čekají až tři roky. Změnit to mají i roboti

Na výměnu kyčelního či kolenního kloubu čekají pacienti v tuzemsku i několik let. Některé nemocnice se proto snaží zrychlit operace pomocí robotických systémů, nových typů endoprotéz nebo multidisciplinárních postupů ERAS. Přestože moderní technologie mohou zlepšit přesnost výkonu a urychlit rekonvalescenci, jejich širší využití brzdí vysoké pořizovací náklady i kapacitní limity jednotlivých pracovišť.
před 7 hhodinami

Soud uložil v kauze Stoka další tresty

Krajský soud v Brně uložil v korupční kauze Stoka Petru Liškutinovi, Michalu Unzeitigovi a Jiřímu Hosovi podmíněné a peněžité tresty. Soud jim schválil dohody o vině a trestu, které uzavřeli se státním zástupcem. Jedná se o další schválené dohody v kauze údajného ovlivňování zakázek v městské části Brno-střed. Všechny již schválené dohody jsou pravomocné.
před 9 hhodinami

Vodárny chystají od nového roku zdražení, v průměru o inflaci

Vodárny v těchto dnech zveřejňují ceníky na příští rok. Ve většině regionů vodné a stočné zvýší, v průměru o inflaci. Domácnosti to vyjde řádově na stokoruny ročně navíc.
před 10 hhodinami

Komora kvůli ubývajícím venkovským lékárnám žádá systémovou změnu

Z menších měst a obcí dál mizí lékárny, jejichž provoz je kvůli nastaveným podmínkám stále obtížnější. Ve velkých městech naopak přibývají především pobočky velkých řetězců. Hluk na Uherskohradišťsku je jednou z mála výjimek – po roce tam lékárnu znovu otevřeli. Česká lékárnická komora proto žádá systémové změny, díky kterým by se provoz lékáren vyplatil i v menších obcích. Podle ministerstva zdravotnictví se od příštího roku změní způsob bonifikací tak, aby lékárenská péče nebyla hrazena pouze podle ceny vydaných léků.
včera v 17:20
Načítání...