Soud zamítl žalobu, stavba posledního úseku D1 u Přerova může pokračovat

Krajský soud v Ostravě zamítl žalobu proti právní moci stavebního povolení na stavbu posledního úseku dálnice D1 z Přerova do Říkovic. Stavba tak může pokračovat, oznámil ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl.

„Stavba 10,1 kilometru dlouhého úseku D1 na obchvatu Přerova tak může pokračovat dle harmonogramu bez přerušení,“ uvedl na Twitteru ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl. Žalobu podali tři obyvatelé přerovské části Dluhonice, přes jejíž okraj nová část dálnice povede.

Úsek u Přerova je posledním, který chybí k tomu, aby byl dálniční tah z Prahy přes Brno do Ostravy a k polským hranicím kompletní. Celkem bude D1 měřit 376 kilometrů. Nyní dálnice končí na kraji Přerova.

Poslední desetikilometrová část do Říkovic má vyřešit dlouhodobě špatnou dopravní situaci v okresním městě. Stavba byla zahájena v lednu a podle Mátla by se po novém úseku mohlo začít jezdit na jaře 2026. Dálniční úsek u Přerova staví sdružení firem Strabag, Doprastav a IDS Olomouc, stavba má stát téměř sedm miliard korun.

Úsek D1 Říkovice - Přerov
Zdroj: ŘSD ČR

Pro stavbu dálnice mezi Přerovem a Říkovicemi skončila předloni na podzim platnost výjimky z vlivu na životní prostředí. Ministerstvo dopravy v termínu vydalo stavební povolení, obdrželo ale sedm rozkladů. Podali je čtyři lidé a také spolky Krajina Dluhonice, Voda z Tetčic a Děti Země – Klub za udržitelnou dopravu. Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) v závěru loňského roku v rozhodnutí o rozkladech stavební povolení doplnil několika podmínkami a stavba mohla začít.

Dálnice D1 se začala stavět v roce 1967. Se stavbou prvních úseků se sice začalo už v roce 1939, ale práce byly přerušeny válkou, po válce se obnovily, ale znovu přerušeny byly v roce 1950. O posledním úseku u Přerova se posledních 17 let vedly spory, debaty a připravovaly se plány. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Hasiči v Hustopečích čistí cisterny se zbytkem benzenu

Hasiči v Hustopečích nad Bečvou na Přerovsku, kde se stala před týdnem havárie cisteren s toxickým benzenem, chtějí parním generátorem nahrubo očistit co nejvíce cisteren se zbytky benzenu. Připravuje se i odklízení vraků vagonů z kolejí.
před 31 mminutami

O komunitní zahrady je zájem, ne všem ale nadšení vydrží

Komunitní zahrady s příchodem jara registrují zvýšený zájem ze strany nových pěstitelů. Právě v tuto dobu jim přibývá nejvíce členů, někde dokonce zavádějí čekací listiny, jak ČT potvrdili zástupci oslovených zahrad. Prvotní nadšení z vlastního záhonku ale některým lidem nevydrží a zanedbávají je. Aby se to nestávalo, zavádějí zahrady zálohy na záhonky nebo systém členství.
před 34 mminutami

Plzeň ruší podzemní kontejnery. Neosvědčily se

V Plzni se neosvědčily podzemní kontejnery na tříděný odpad a město je po deseti letech ruší. Z bezpečnostních důvodů se do nich totiž zdaleka nevejde všechen odpad příslušného druhu, ten pak lidé nechávají kolem a město se musí starat o soustavný nepořádek. Podzemní kontejnery na tříděný odpad tak teď v Plzni nahradí jiný systém, takzvaný door-to-door. Kdo bude mít zájem, bude si muset nádoby objednat přímo ke svému domu.
před 2 hhodinami

Farmáři mění trhy za krámky

Některým pěstitelům a výrobcům už se nevyplatí za zákazníky dojíždět na trhy, a tak raději své produkty prodávají sami ve farmářských krámcích. Jen na jihu Čech, v Plzeňském kraji a na Vysočině takových obchodů v posledních dvou letech vzniklo bezmála dvacet. „Potřeba prodávat na farmářských trzích zmizela s tím, jak se lidé naučili k nám jezdit. A bez problémů to funguje,“ pochvaluje si pěstitel brambor Miroslav Baxa z Oseku u Rokycan, který produkty prodává buď ze dvora nebo farmářským obchodům v Plzni.
před 3 hhodinami

Monitorovací vozidla odhalují auta, jejichž řidiči nezaplatili za parkování

Přibývá měst, kde ke kontrolám parkování využívají monitorovací vozidla. Ta jsou vybavená kamerami a přímo v ulicích hlídají zóny hrazeného stání. Nejdéle – přes pět let – fungují v Praze. Ročně si všimnou více než milionu aut, jejichž řidiči nezaplatili. Někteří ale vymýšlejí finty, jak se placení parkovného vyhnout. Třeba tím, že si zakryjí část registrační značky.
před 3 hhodinami

Z Prahy zmizeli „deštníkáři“. Prodejci ale zřejmě hledají nové cesty

V Praze je už týden účinná městská vyhláška, která zakazuje zneužívat veřejné sbírky ke komerčnímu prodeji vstupenek. Vztahuje se na území památkové rezervace a také památkové zóny v městské části Praha 2. Podle magistrátu se ale takzvaní deštníkáři snaží zákaz obejít. Zatímco červené deštníky z centra zmizely, titíž prodejci už hledají jiné cesty a nové způsoby, jak v tomto podnikání pokračovat.
před 12 hhodinami

Železničáři s hasiči v Hustopečích rovnají kolejový svršek kvůli odvozu cisteren

Správa železnic (SŽ) začala v Hustopečích nad Bečvou za asistence hasičů narovnávat kolejový svršek zničený po havárii cisteren s toxickým benzenem. Je to nutné pro příjezd kolejové techniky užívané pro naložení a odvážení cisteren zdeformovaných požárem, řekl mluvčí drážních hasičů Martin Kavka. Cisterny s těkavou látkou se budou do té doby dál odvětrávat. Přerovské vodovody a kanalizace mezitím oznámily, že rozbory vzorků pitné vody z vodovodu zásobujícího nedaleké obce nezjistily přítomnost benzenu.
včeraAktualizovánopřed 13 hhodinami

Tuzemským cukrovarům se nedaří

Cukrovary ohrožuje levný dovoz ze třetích zemí, klesající cena je vidět i v obchodech, kam míří sedmdesát procent české výroby. Cukrovary v Česku říkají, že importu ze zahraničí nemohou konkurovat. Ztrácejí odbyt a nevylučují omezování výroby, negativně to dopadá i na možnosti investic. Česká republika i přesto dále patří mezi cukrovarnické velmoci.
před 13 hhodinami
Načítání...