Krajský soud v Ostravě zamítl žalobu proti právní moci stavebního povolení na stavbu posledního úseku dálnice D1 z Přerova do Říkovic. Stavba tak může pokračovat, oznámil ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl.
Soud zamítl žalobu, stavba posledního úseku D1 u Přerova může pokračovat
„Stavba 10,1 kilometru dlouhého úseku D1 na obchvatu Přerova tak může pokračovat dle harmonogramu bez přerušení,“ uvedl na Twitteru ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl. Žalobu podali tři obyvatelé přerovské části Dluhonice, přes jejíž okraj nová část dálnice povede.
Úsek u Přerova je posledním, který chybí k tomu, aby byl dálniční tah z Prahy přes Brno do Ostravy a k polským hranicím kompletní. Celkem bude D1 měřit 376 kilometrů. Nyní dálnice končí na kraji Přerova.
Poslední desetikilometrová část do Říkovic má vyřešit dlouhodobě špatnou dopravní situaci v okresním městě. Stavba byla zahájena v lednu a podle Mátla by se po novém úseku mohlo začít jezdit na jaře 2026. Dálniční úsek u Přerova staví sdružení firem Strabag, Doprastav a IDS Olomouc, stavba má stát téměř sedm miliard korun.
Pro stavbu dálnice mezi Přerovem a Říkovicemi skončila předloni na podzim platnost výjimky z vlivu na životní prostředí. Ministerstvo dopravy v termínu vydalo stavební povolení, obdrželo ale sedm rozkladů. Podali je čtyři lidé a také spolky Krajina Dluhonice, Voda z Tetčic a Děti Země – Klub za udržitelnou dopravu. Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) v závěru loňského roku v rozhodnutí o rozkladech stavební povolení doplnil několika podmínkami a stavba mohla začít.
Dálnice D1 se začala stavět v roce 1967. Se stavbou prvních úseků se sice začalo už v roce 1939, ale práce byly přerušeny válkou, po válce se obnovily, ale znovu přerušeny byly v roce 1950. O posledním úseku u Přerova se posledních 17 let vedly spory, debaty a připravovaly se plány.