Ředitelství silnic a dálnic začalo v Brně s přípravou ražby průzkumné štoly, která má prověřit podloží pod sídlištěm Vinohrady, kudy povede nový tunel. Ten bude součástí velkého městského okruhu. Za štolu dá ŘSD přes tři čtvrtě miliardy korun. Samotný tunel pak chce uvést do provozu za zhruba deset let. Silničáře ale ještě čeká dobudování celé jižní části okruhu.
Silničáři připravují v Brně stavbu tunelu pod sídlištěm Vinohrady
Silničáři vyznačili místo, kde se dělníci začátkem příštího roku dostanou do podzemí. „Samotná průzkumná štola ukáže, s jakým horninovým složením budou stavaři muset pracovat. Bude dlouhá devět set devadesát jedna metrů a bude už do budoucna tvořit součást toho samotného tunelu,“ popsal ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
Tunel povede pod čtrnáctitisícovým sídlištěm a propojí nedávno dokončenou estakádu přes Tomkovo náměstí a Jedovnickou ulici. „My se na něj těšíme jak na smilování a doufáme, že to bude dřív než v desetiletém horizontu,“ řekla starostka MČ Brno-Vinohrady Jitka Ivičičová (KDU-ČSL).
Ředitelství silnic a dálnic ještě zbývá dobudování celé jižní části městského okruhu. Na tunel mají navazovat další úseky přes Černovice a Komárov.
Další plány
Ještě nedávno chtěli silničáři vyhloubit tunel také pod brněnským železničním uzlem. Vyústit měl na křižovatce ulic Jihlavská a Heršpická. V současnosti chtějí železnici přemostit a pokračovat směrem na Bohunice.
Další podzemní cesta by měla začínat u ústředního hřbitova. Tunel ve dvou tubusech povede pod Červeným kopcem a částečně pod sídlištěm Bohunice. S délkou téměř dva kilometry bude vůbec nejdelším na velkém městském okruhu.
Po napojení na už hotovou část u brněnského výstaviště se konečně silniční prstenec kolem Brna uzavře. Aktuální odhad silničářů mluví o roce 2035.