Estakáda na Tomkově náměstí v Brně je hotová, přilákala davy zvědavců

První řidiči projedou po nové části velkého městského okruhu (VMO) v Brně z Husovických tunelů na Vinohrady v noci ze soboty na neděli. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) otevře hlavní trasu po třech letech od začátku stavby. Nájezdové rampy z okolních ulic se budou dále stavět, aby byly hotové v prosinci. Cyklotrasy a chodníky včetně sadových úprav v okolí mají být hotové a použitelné v polovině příštího roku, sdělil ředitel brněnského závodu ŘSD David Fiala. V noci dojde ke změně také na dálnici D1, práce na rozšíření brněnského úseku se přesunou na opačnou stranu silnice.

I přes horké počasí a sálající nový asfalt se na dvoukilometrový úsek přišly během dne podívat tisíce lidí. Cesta z Husovického tunelu na Vinohrady, která dosud zabrala přes několik křižovatek v dopravní špičce zhruba deset i více minut, bude trvat minutu a půl. Zároveň stavba výrazně uleví provozu v Gajdošově ulici v Židenicích. Podél nové silnice vznikla i protihluková stěna.

„Je to klíčová stavba pro ty, kteří stáli v kolonách na Tomkově náměstí a v Rokytově ulici. Po městském okruhu projede denně čtyřicet tisíc aut,“ připomněl ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Dodal, že ještě letos mají být zprovozněny další dvě části okruhu. Cena stavby v severovýchodní části VMO je téměř 2,5 miliardy korun.

V posledních letech v Brně velké dopravní stavby navštěvuje veřejnost, než na nich začne pravidelný provoz. Podle Fialy z ŘSD si lidé zaslouží vidět, za co se utrácejí veřejné peníze, jde také o kvalitní inženýrské dílo a zmínil i propagaci. „Pokud by návštěva takové stavby přivedla třeba jen jednoho studenta na studium techniky a silničního stavitelství, má to smysl,“ nechal se slyšet.

Trolejbusy se vrátí až v prosinci

V prosinci se také vrátí po dokončení stavby na své pravidelné trasy trolejbusové linky 25 a 26, což umožní ukončení výlukového vedení některých autobusových linek. „Chtěli bychom nové spojení využít i pro další expresní linku. Prověřujeme možnosti, jak spojit Královo Pole, Vinohrady a Slatinu,“ prozradil dopravní ředitel Dopravního podniku města Brna Jan Seitl.

Silničáři už připravují i další stavby ve východní části VMO. Zhruba za šest týdnů by se měla začít razit průzkumná štola pod sídlištěm Vinohrady. Tam má vést v budoucnu tunel, který bude navazovat na nyní otevíraný úsek.

Další segment od Jedovnické po Černovickou (nazvaný Ostravská radiála, ač se o radiálu nejedná) plánují silničáři stavět v letech 2027 až 2030. „Aktuálně se pracuje na geotechnickém průzkumu,“ poznamenal Fiala. Pozastavena je příprava Bratislavské radiály kvůli tomu, že není v souladu s územním plánem, který by město chtělo vydat příští rok.

Práce na D1 se v noci přesunou na opačnou stranu

Změna v dopravě nastane i na dálnici D1 v Brně. Na úseku, který se rozšiřuje na šest pruhů, se bude od noci na sobotu pracovat v opačném jízdním pásu než dosud. Silničáři proto v noci převedou dopravu do už hotového pásu ve směru na Prahu a naopak uzavřou jízdní pás na Ostravu.

Část D1 v Brně je nejzatíženějším úsekem na jižní Moravě, protože leží mezi křižovatkami s dálnicí D2 a s výpadovou silnicí na Vídeň. „Převedení dopravy do opačného jízdního pásu je důležitý milník. I když se bude jezdit nadále dvěma zúženými pruhy v každém směru, budou vnitřní pruhy o 25 centimetrů širší. Slibujeme si od toho, že se situace aspoň o trochu zlepší,“ řekl Kupka.

Ministerstvo podle něj maximálně tlačí na co nejkratší dobu stavby. Kupka už v dubnu oznámil, že se podařilo domluvit dokončení o dva měsíce rychleji, tedy 24. dubna příštího roku. V pátek v Brně uvedl, že bude usilovat o to, aby se kritický dálniční úsek otevřel ještě dříve.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Na náměstí v Postoloprtech se potkávají Oldřich s Boženou

Postoloprty na Lounsku dokončují největší investici v historii města, kterou je rekonstrukce náměstí za 115 milionů korun. Její součástí je i obří vydlážděná mozaika. V celku si ji půjde nejlépe prohlédnout z výšky. Zobrazuje pověst o setkání Oldřicha a Boženy. Podle kroniky se tak stalo právě u Postoloprt, když byl kníže na lovu.
před 9 mminutami

Modernizace železničního uzlu Česká Třebová má za sebou první rok

Nové koleje i nádražní objekty vyrostly během prvního roku modernizace železničního uzlu Česká Třebová. Investice za téměř dvacet miliard je plánována na šest let. Má přinést bezpečnější a rychlejší průjezd vlaků i pohodlnější cestování. Lidé pocítí dopad stavebních prací hlavně v druhé polovině oprav.
před 39 mminutami

Z Bedřichova po konci vleků odcházejí i hoteloví hosté

Dlouholetý provozovatel, který měl v Bedřichově v Jizerských horách celkem pět vleků, už ve středisku podnikat nechce. Místní proto hledají cestu, jak v budoucnu provoz obnovit. Uzavření sjezdovek už dopadá na některé podnikatele.
před 1 hhodinou

Na přelomu roku se čeká sníh a teploty pod průměrem

Na přelomu roku do Česka přijde zima. Teploty i přes den budou jen mírně nad nulou, hlavně na horách bude sněžit a lze očekávat sněhové jazyky i závěje, uvedl Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ). Ani v prvním týdnu roku 2026 se ráz počasí příliš nezmění.
před 11 hhodinami

Lipno zamrzá, bruslit na něm je ale zatím hazard

Lipenské jezero postupně zamrzá. Místy má sice led tloušťku kolem čtyř až pěti centimetrů, zatím ale netvoří dostatečně souvislou plochu. Přesto na něj už někteří nedočkavci navzdory nebezpečí vstupují. Možnosti bruslení závisí na intenzitě mrazů. Ke zprovoznění bruslařské magistrály propojující Frymburk, Přední Výtoň a Lipno nad Vltavou musí mrznout deset až patnáct dnů.
před 11 hhodinami

Porodnost i letos klesne na další historické minimum

V Česku se narodilo nejméně dětí v historii. Podle průběžných dat zdravotníků letošek skoro s jistotou překoná loňské minimum. Někde hlásí téměř o pětinu méně novorozenců. Potomky teď přivádějí na svět hlavně ženy z populačně slabších 90. let. Jejich matky měly děti přibližně o pět let dřív. V kombinaci s dalšími faktory čekají odborníci nízkou porodnost i v příštích letech.
před 11 hhodinami

Čtyři tisíce litrů fridexu uniklo na univerzitním kampusu v Hradci Králové

Z chladicího potrubí v budovaném lékařském kampusu Univerzity Karlovy v Hradci Králové ve čtvrtek uniklo kolem čtyř tisíc litrů fridexu, nemrznoucí chladicí kapaliny, která slouží k ochraně před zamrznutím v zimě či přehříváním v létě. Hasiči kapalinu rozlitou v přízemí budovy odčerpali. Mimo objekt se fridex nedostal, životní prostředí to neohrozilo. Příčinou havárie byla technická závada na potrubí, řekla mluvčí hasičů Zuzana Strouhalová.
před 12 hhodinami

Poškozené trakční vedení zkomplikovalo provoz na hlavním nádraží v Praze

Poškozené trakční vedení dopoledne zkomplikovalo provoz na hlavním nádraží v Praze. Vlaky zhruba půlhodinu nejezdily do Libně, Vysočan a Holešovic, směrem do Vršovic a na Smíchov byla doprava omezená. Oznámil to mluvčí Správy železnic pro mimořádnosti Martin Kavka. Co bylo příčinou poškození, podle něj železničáři zjišťují.
před 20 hhodinami
Načítání...