První řidiči projedou po nové části velkého městského okruhu (VMO) v Brně z Husovických tunelů na Vinohrady v noci ze soboty na neděli. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) otevře hlavní trasu po třech letech od začátku stavby. Nájezdové rampy z okolních ulic se budou dále stavět, aby byly hotové v prosinci. Cyklotrasy a chodníky včetně sadových úprav v okolí mají být hotové a použitelné v polovině příštího roku, sdělil ředitel brněnského závodu ŘSD David Fiala. V noci dojde ke změně také na dálnici D1, práce na rozšíření brněnského úseku se přesunou na opačnou stranu silnice.
Estakáda na Tomkově náměstí v Brně je hotová, přilákala davy zvědavců
I přes horké počasí a sálající nový asfalt se na dvoukilometrový úsek přišly během dne podívat tisíce lidí. Cesta z Husovického tunelu na Vinohrady, která dosud zabrala přes několik křižovatek v dopravní špičce zhruba deset i více minut, bude trvat minutu a půl. Zároveň stavba výrazně uleví provozu v Gajdošově ulici v Židenicích. Podél nové silnice vznikla i protihluková stěna.
„Je to klíčová stavba pro ty, kteří stáli v kolonách na Tomkově náměstí a v Rokytově ulici. Po městském okruhu projede denně čtyřicet tisíc aut,“ připomněl ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Dodal, že ještě letos mají být zprovozněny další dvě části okruhu. Cena stavby v severovýchodní části VMO je téměř 2,5 miliardy korun.
V posledních letech v Brně velké dopravní stavby navštěvuje veřejnost, než na nich začne pravidelný provoz. Podle Fialy z ŘSD si lidé zaslouží vidět, za co se utrácejí veřejné peníze, jde také o kvalitní inženýrské dílo a zmínil i propagaci. „Pokud by návštěva takové stavby přivedla třeba jen jednoho studenta na studium techniky a silničního stavitelství, má to smysl,“ nechal se slyšet.
Trolejbusy se vrátí až v prosinci
V prosinci se také vrátí po dokončení stavby na své pravidelné trasy trolejbusové linky 25 a 26, což umožní ukončení výlukového vedení některých autobusových linek. „Chtěli bychom nové spojení využít i pro další expresní linku. Prověřujeme možnosti, jak spojit Královo Pole, Vinohrady a Slatinu,“ prozradil dopravní ředitel Dopravního podniku města Brna Jan Seitl.
Silničáři už připravují i další stavby ve východní části VMO. Zhruba za šest týdnů by se měla začít razit průzkumná štola pod sídlištěm Vinohrady. Tam má vést v budoucnu tunel, který bude navazovat na nyní otevíraný úsek.
Další segment od Jedovnické po Černovickou (nazvaný Ostravská radiála, ač se o radiálu nejedná) plánují silničáři stavět v letech 2027 až 2030. „Aktuálně se pracuje na geotechnickém průzkumu,“ poznamenal Fiala. Pozastavena je příprava Bratislavské radiály kvůli tomu, že není v souladu s územním plánem, který by město chtělo vydat příští rok.
Práce na D1 se v noci přesunou na opačnou stranu
Změna v dopravě nastane i na dálnici D1 v Brně. Na úseku, který se rozšiřuje na šest pruhů, se bude od noci na sobotu pracovat v opačném jízdním pásu než dosud. Silničáři proto v noci převedou dopravu do už hotového pásu ve směru na Prahu a naopak uzavřou jízdní pás na Ostravu.
Část D1 v Brně je nejzatíženějším úsekem na jižní Moravě, protože leží mezi křižovatkami s dálnicí D2 a s výpadovou silnicí na Vídeň. „Převedení dopravy do opačného jízdního pásu je důležitý milník. I když se bude jezdit nadále dvěma zúženými pruhy v každém směru, budou vnitřní pruhy o 25 centimetrů širší. Slibujeme si od toho, že se situace aspoň o trochu zlepší,“ řekl Kupka.
Ministerstvo podle něj maximálně tlačí na co nejkratší dobu stavby. Kupka už v dubnu oznámil, že se podařilo domluvit dokončení o dva měsíce rychleji, tedy 24. dubna příštího roku. V pátek v Brně uvedl, že bude usilovat o to, aby se kritický dálniční úsek otevřel ještě dříve.