Oprava Barrandovského mostu v Praze má být kompletně hotová už letos. Technická správa komunikací (TSK) sloučila zbylé práce naplánované pro roky 2024 a 2025 do jednoho roku. Práce začnou 11. března a potrvají do konce letních prázdnin. Automobilová doprava se během oprav sloučí do tří pruhů ze čtyř v každém směru, chodník a cyklostezka zůstanou uzavřené.
Silničáři dokončí opravu Barrandovského mostu v Praze už letos
Most z roku 1983 nebyl nikdy kompletně opraven. Denně ho přejede na 140 tisíc aut, což z něj dělá nejvytíženější komunikaci v Praze. Silničáři se při opravách zaměří na severní část mostu ve směru z Braníku na Smíchov. Loni a předloni TSK opravila část soumostí ve směru ze Smíchova do Braníku.
Po dobu oprav bude provoz omezen a auta budou jezdit namísto čtyřmi pouze třemi jízdními pruhy. Uzavřen zůstane chodník a cyklostezka. Konkrétní dopravní omezení TSK představí 21. února.
„Oprava Barrandovského mostu bude mít opět významný dopad do pražské dopravy. Dalo by se říct, že tento dopad bude i významnější než dosavadní dvě etapy, které už jsme zvládli,“ předeslal náměstek primátora Zdeněk Hřib (Piráti). Přestože podle něj „půjde o velmi náročnou akci“, nepředpokládá během prací výraznější komplikace.
Během prací bude uzavřená nájezdová rampa ze Strakonické. Řidiči tak na most najedou vratnou rampou směrem ze severu. „To je věc, která bude dál dopravu komplikovat, ale jinak to bohužel nejde,“ řekl Hřib.
Sloučení oprav má ušetřit čas i peníze
„Důvod sloučení (etap) je prostý, je to proto, abychom se vyhnuli dopravním omezením v roce příštím. Podaří se nám ušetřit čas z celkové sumy uzavírek, kterými by musel most projít,“ zdůvodnil Hřib. Silničářům podle něj odpadne nutnost dělat jednu přípravnou a jednu dokončovací fázi oprav.
Sloučení prací do jedné fáze ušetří čas, po který by byla zavedena na mostě dopravní omezení, a zároveň ušetří peníze. „S omezeními skončíme letos, tudíž příští rok žádná nebudou. Když máte možnost to protáhnout, ale udělat vše hned najednou, tak to má tento efekt (časové i finanční úspory),“ poznamenal náměstek ředitele TSK Josef Richter.
Přechod mezi původně třetí a čtvrtou fází by se měl uskutečnit v červnu, celkové dokončení prací na konci prázdnin. Hřib však zdůraznil, že „jde o rekonstrukci, což je vždy dobrodružství plné překvapení“. Rychlost se bude odvíjet také od počasí.
Richtr upozornil, že práce provedené v následujícím roce by podléhaly valorizaci. Pokud je silničáři zvládnou dokončit už letos, měly by stát méně peněz.
Silničáři použijí ultrapevný beton, životnost zvýší o třicet let
V celkovém součtu však bude podle Hřiba zřejmě oprava Barrandovského mostu oproti původním předpokladům dražší. Při opravě totiž silničáři použijí vysokopevnostní beton, i když původní smlouva s těmito vícepracemi nepočítala. „Zajistí delší životnost mostu, zároveň ušetříme jednu vrstvu izolace, to generuje nějakou úsporu. Ale jde o inovaci, která něco stojí,“ uvedl náměstek primátora.
Předpokládá tak, že celkové náklady budou přes vzniklé úspory vyšší. Životnost důležité dopravní spojky by se však díky použitému materiálu měla zvýšit zhruba o třicet let.
Na severní části soumostí bude TSK dělat stejné práce jako na jižní části. Uskuteční se bourací práce, dělníci vybudují takzvané vyrovnávací vrstvy, posíleny budou kabely, které most drží, vymění se mostní závěry, svodidla a vybudují se nová zábradlí a římsy. Kompletně budou opraveny všechny vrstvy vozovky.
Přípravné práce začaly letos v polovině ledna, kdy silničáři vyměňují například ložiska mostu nebo vybudují přejezdy mezi pruhy. „Začínáme už s pracemi uvnitř tubusu, překládáme telekomunikační kabely tak, abychom byli připraveni na vlastní zahájení oprav,“ konstatoval Richter.
Omezení vlivu na veřejnou dopravu
Náměstek ředitele Integrované dopravy Středočeského kraje Pavel Winter uvedl, že i během předchozích fází se podařilo zavést opatření, díky kterým se omezil vliv na veřejnou dopravu. „Očekáváme, že v podobném duchu překonáme i následující etapy,“ řekl ve vysílání ČT24.
„Budeme mít posílený tým dispečinku, který koordinuje dopravu a řeší aktuální situace. Pokud by se ukázalo, že komplikace jsou v některých místech trvalejšího charakteru, přistoupíme k trvalejším opatřením, jako jsou objízdné trasy,“ nastínil.