Ostrava/Praha – Motorové rychlíky mezi Ostravou, Opavou a Olomoucí bude od prosince 2014 provozovat společnost RegioJet. Ministr dopravy Zbyněk Stanjura oznámil, že po zrušení stávající soutěže na linku R27 zakázku RegioJetu přímo zadá. Dopravce, který zatím provozuje komerční dálkové vlaky mezi Prahou a Ostravskem, zbyl v tendru jako jediný po vyloučení konsorcia společností Arriva vlaky a Transcentrum bus, které obě patří do holdingu Arriva.
RegioJet bude jezdit z Ostravy do Olomouce, zakázku dostane přímo
Ministerstvo dopravy se rozhodlo stávající soutěž zrušit, když v ní po vyloučení Arrivy zbyl jediný účastník. Podle představitelů vyloučené společnosti to nebylo nutné, protože byl tendr vypsán ještě podle starého zákona o veřejných zakázkách. Regiojet přesto na severní Moravě začne jezdit, úřad se rozhodl nabídnout mu smlouvu, aby netratil novou soutěží další rok. „Oslovím proto společnost RegioJet s tím, že jí nabídnu přímé zadání v intencích nabídky, kterou podala,“ uvedl ministr dopravy Zbyněk Stanjura. Upozornil, že kdyby nedošlo k administrativnímu pochybení v nabídce Arrivy, RegioJet by výběrové řízení vyhrál. K uzavření smlouvy s RegioJetem ministra také vyzvala Arriva poté, co se vzdala možnosti odvolání k ÚOHS proti svému vyloučení ze soutěže.
Smlouva, kterou společnost ze skupiny Student Agency podnikatele Radima Jančury od státu zřejmě získá, bude na patnáct let. V soutěži RegioJet nabídl, že bude motoráky provozovat za 188 korun za ujetý kilometr, nabídka Arrivy počítala s cenou 189,10 koruny za kilometr. České dráhy podle nedávno zveřejněných údajů dostávaly v roce 2010 za linku R27 225,17 koruny na kilometr, tento údaj se však týká i provozu v trakčně náročném rameni Krnov–Jeseník, který nebyl do soutěže zahrnut.
Na účastníky soutěže kladlo ministerstvo dopravy přísné nároky. Chtělo, aby vlaky byly klimatizované, částečně nízkopodlažní, cestující v první i druhé třídě měli dostat k dispozici zásuvky pro drobnou elektroniku. Ve vlaku měla být také možnost připojení k internetu a občerstvení, uzavřený odpadní systém a plně průchozí soupravy. Mezi podmínkami byl i zákaz využití celokoženkových sedaček. Kvůli náročným požadavkům na vozidla se do tendru nepřihlásily České dráhy. Ty dnes na lince R27 provozují motoráky sice pohodlné a relativně moderní, kterým však chybí klimatizace a mají vysokou podlahu, soutěž na nové motoráky potom musel dopravce zrušit, když se přihlásil jediný zájemce. Arriva pohořela na podmínce, že v představenstvu musí být dva lidé, kteří mají licenci k provozování drážní dopravy. Ukázalo se, že jeden z ohlášených lidí podmínky nesplňuje.