Rakušané výrazně pokročili se stavbou dálnice A5 a do konce roku chtějí otevřít další úsek až po obec Poysbrunn. Už za tři čtvrtě roku bude možné přijet z Vídně po dálnici až téměř k hranicím s Českem. Na české straně se zatím nestaví. První část, obchvat Mikulova, chce začít Ředitelství silnic a dálnic stavět v roce 2019.
Rakušané už jsou s dálnicí z Vídně do Brna skoro u hranic. Na české straně se zatím do země nekoplo
Dálnice, která roste před očima. Zatím ale jen na rakouské straně. Až k Poysbrunnu, Mikulovu na dohled, by se mělo dát po dálnici přijet už letos. První auta by po ní měla jezdit už 8. prosince. Lidé z okolních vesnic se těší už roky. Konečně se zbaví desítek kamionů, které obcemi projíždějí.
Starostovi Poysdorfu projede za jediný den pod okny více než 3000 náklaďáků. Všechny koncem roku zmizí. Jen během loňského roku tu na přechodech pro chodce smrtelně zranily tři lidi. „Nesmírně se nám oproti posledním letům zvýší kvalita života. Samozřejmě bychom si přáli, aby Češi stavěli dál, ale stále slýcháme rozdílné zprávy. Jednou, že se bude stavět, jednou, že ne,“ říká starosta Poysdorfu Thomas Grießl (ÖVP).
Dál mají Rakušané v plánu stavět obchvat obce Drasenhofen, poslední vesnice před českými hranicemi. Začít stavět by měli už letos. Hotový by měl být v roce 2019. Zatím bude dvoupruhý. Rozšířit na dálnici ho chtějí až poté, co bude jasné, kdy a jestli vůbec vznikne dálnice i na české straně.
Obchvat Mikulova se začne stavět nejdřív v roce 2019
To je otázka, na kterou se nikomu moc odpovídat nechce. „Co se týká termínu pro investora, vždycky je nejhorší říkat čas a peníze. Zahájení staveb počítáme v rozmezí roku 2019 obchvat Mikulova, a ty zbylé v letech 2020 až 2022,“ říká generální ředitel ŘSD Jan Kroupa
Podobných dat už z české strany slyšeli Rakušané několik. Čekají proto, až se i na opačné straně hranice skutečně kopne do země. Aby pak jejich čtyřproudá dálnice měla na co navazovat.
Trasu dálnice na české straně schválili bývalí krajští zastupitelé loni v lednu a je součástí nových zásad územního rozvoje. Po cestě z Rakouska povede D52 okolo Mikulova, pod Pálavou a přes Novomlýnské nádrže. U Pohořelic se napojí na stávající úsek, který je teď v provozu až do Rajhradu.
Stále diskutovaná je také stavba D43
Další roky diskutovanou dopravní stavbou na jižní Moravě je dálnice D43 z Brna směrem na sever, na Svitavy. Často nepřetržitý proud vozidel tam rozděluje na poloviny hned několik obcí. Stejně jako v Poysdorfu jde hlavně o bezpečnost místních, kteří často nemají šanci přejít silnici. „To, o čem se diskutuje a na co se čekalo, byly Zásady územního rozvoje u Brna, kde byl vymezen koridor, kde bychom se mohli pohybovat a to území je poměrně velké,“ říká generální ředitel ŘSD Jan Kroupa. Směrem na sever už je koridor jasný. Ředitelství silnic a dálnic teď proto řeší s ministerstvem dopravy, jestli nezačít se stavbou právě tam a postupně se přiblížit Brnu.