Bývalé vojenské prostory u brněnského letiště budou sloužit novému účelu. Na jejich místě provozovatel letiště staví logistickou halu. Pronajímat si ji bude zásilková společnost DHL Expres, která by díky přímému napojení na ranvej mohla využívat pro rozvoz zásilek i leteckou nákladní přepravu.
Provozovatel brněnského letiště chce zvýšit počet nákladních linek. Staví novou logistickou halu
Pozemky vedle brněnského letiště v minulosti obývala armáda, v leteckých hangárech parkovala vojenská vozidla i letouny. Teď tam roste nová logistická hala. „Armáda tento prostor opustila v roce 2002 a od té doby jsme ho využívali my jako logistické zázemí. Ty prostory ale byly velmi nevyhovující,“ řekl ředitel společnosti Accolade, která provozuje brněnské letiště, Milan Kratina.
Nová hala bude mít zhruba čtyři tisíce metrů čtverečních. „Nejedná se o klasickou logistickou halu, je to vlastně třídící centrum,“ vysvětlil ředitel developerské společnosti Panattoni Pavel Sovička.
„Nové překladiště umožní rychlou a efektivní manipulaci s kontejnery pro pozemní i leteckou obslužnost a poloha na letišti otevírá nové možnosti i do budoucna,“ doplnil generální ředitele DHL Express Luděk Drnec.
Množství přepravovaného zboží klesá
V současnosti létá z Brna zatím jen jedna pravidelná nákladní linka. Množství přepraveného zboží na letišti za poslední čtyři roky klesá.
Zatímco loni přepravilo 3750 tun nákladu, v roce 2015 to bylo o 900 tun víc. „Ze tří čtvrtin jsou to expresní zásilky na pravidelných cargo letech, zbytek jsou chartery s nákladem typu automotive díly, různé technologie, elektrotechnika nebo lékařské přístroje,“ řekl vedoucí přepravního provozu Letiště Brno Radek Lang.
Letiště chce tento trend změnit. „Je to místo, které bude obsluhováno dvěma dálničními sjezdy, z haly je výjezd rovnou na ranvej, zároveň tu končí železniční vlečka. Je to bod, kde se potkávají všechny druhy dopravy kromě lodní,“ popsal Milan Kratina.
Podmínkou je existence dálnice do Vídně
Nová nákladní zóna za zhruba 200 milionů korun bude hotová na jaře příštího roku. Zásilky budou do Brna denně vozit dva kamiony v kontejnerech z bratislavského letiště a po roztřídění budou pokračovat dodávkami k zákazníkovi. Aby mohla společnost DHL Expres využívat brněnské letiště i pro leteckou přepravu nákladů, musel by se ale podle jejího generálního ředitele výrazně zvýšit objem zásilek. Tak, aby se vyplatilo létat i do Brna.
„Dokážu si představit, že by Brno mohlo v budoucnu nahradit Bratislavu a obsluhovalo by se z něj mnohem širší území než jen jižní Morava a Vysočina. Například i Vídeň a okolí, protože do Vídně létat nemůžeme, letiště je přetížené,“ řekl Luděk Drnec. Aby společnost mohla létat do Brna, je podle něj zcela klíčová existence dálnice do Vídně, na kterou se zatím čeká.