Uzavírka silnice I/65 u křižovatky Rádelský Mlýn, kde najíždějí auta směřující z Jablonce nad Nisou do Prahy nebo Hradce Králové na hlavní libereckou silnici, potrvá rok a půl. Začne 29. března a podle rozhodnutí libereckých krajských úředníků skončí 30. listopadu 2021. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) původně žádalo ještě delší čas, nyní jeho krajský vedoucí řekl, že se silničáři budou snažit kratší termín dodržet.
Přímá trasa z Jablonce do Prahy bude uzavřená rok a půl do podzimu 2021
Práce na křižovatce silnic I/35 a I/65, kde se sjíždí z hlavního tahu Praha–Liberec na Jablonec nad Nisou, začaly v pondělí, prozatím je na čtyřpruhové liberecké silnici uzavřen v každém směru jeden jízdní pruh. Brzy ale vůbec nebude možné dojet přímo od Rádelského Mlýna do druhého největšího města v Libereckém kraji.
ŘSD chtělo jabloneckou silnici uzavřít na déle než dva roky. Krajští úředníci jsou ale přesvědčeni, že je to zbytečně dlouhá doba, a povolili uzavírku o sedm měsíců kratší – do konce listopadu 2021. Úřad podle vedoucího dopravního odboru Jana Čápa při rozhodování zohlednil zkušenosti z jiných staveb a také velké množství dalších plánovaných akcí zejména v Jablonci nad Nisou.
Ředitel libereckého závodu Eurovie CZ Miroslav Slatinka není s rozhodnutím krajského úřadu spokojen. „Zkrácení uzavírky nás překvapilo. Ta stavba je velice složitá, náročná a má několik etap a záludností, bude se dělat za provozu a musíme dodržet všechna pravidla,“ podotkl.
Nadšeni nejsou ani silničáři. „Budeme se snažit ten termín dodržet, na prvním místě je ale kvalita, dodržení technologických postupů a hlavně bezpečnost,“ dodal vedoucí krajské správy ŘSD Jan Wohlmuth.
Zároveň Liberecký kraj vyhlásil tři objízdné trasy, po kterých se bude od 29. března z Jablonce do Prahy, do Hradce Králové či na Moravu jezdit. Podle Jana Čápa jsou tři trasy nutné kvůli tomu, že „město Jablonec nad Nisou bude rozděleno na tři části vlivem dalších stavebních prací“.
Schválené trasy vedou po silnicích I/14 a I/35 přes Liberec, po I/14 a I/10 přes Smržovku a Tanvald anebo po II/287 a I/10 přes Pěnčín a Železný Brod. Řidiči osobních aut mohou vyzkoušet i jiné možnosti, pro kamiony budou tyto objížďky závazné.
„Mimo tyto trasy budou komunikace osazeny dopravními značkami zakazujícími vjezd kamionů nad 12 tun,“ upozornil Jan Čáp. Náměstek hejtmana pro dopravu Jan Sviták (SLK) dodal, že se v souvislosti s uzavírkou křižovatky Rádelský Mlýn také změní jízdní řády linkové dopravy.
Ačkoli má rekonstrukce křižovatky Rádelský Mlýn především zvýšit bezpečí řidičů, kteří zde sjíždějí z liberecké silnice směrem na Jablonec nebo naopak najíždějí od Jablonce směrem na Prahu, změní se i podoba samotné liberecké silnice – prudká zatáčka, kterou auta projíždějí, by se měla zmírnit. Je proto ale potřeba počítat rok a půl i s omezením na trase Praha–Liberec.
Na začátku jablonecké silnice by potom při rekonstrukci mělo zaniknout místo, kde se úrovňově kříží auta sjíždějící ve směru z Liberce a najíždějící do směru na Liberec. Křižovatka bude nově tříúrovňová. Její přestavba vyjde na 408 milionů korun bez DPH.