Libeňský most by se bourat neměl, naopak se má připravit výstavba nového mostu mezi Holešovicemi a Karlínem. Magistrátu to doporučila Gremiální rada pražského Institutu plánování a rozvoje (IPR). Důvodem je estetická a historická hodnota mostu. Radní rozhodli, že město most zbourá a postaví nový. Konečný osud mostu měli projednat zastupitelé. Po několikahodinových sporech ale neschválili program jednání, a primátorka ho proto ukončila. Zastupitelé ANO následně oznámili, že kvůli tomu jednají o vypovězení koaliční smlouvy s ČSSD a Trojkoalicí.
Plánovači z IPR chtějí Libeňský most zachovat a postavit nový do Karlína. Zastupitelé zatím nerozhodli
„Okolo aktuální situace panují vyhrocené emoce, které do velké míry znemožňují hledat s chladnou hlavou řešení. Zkoušíme proto do debaty přinést nový pohled, třetí cestu, která by nabídla věcné řešení složité situace a umožnila spor překlenout,“ sdělil za gremiální radu architekt Petr Hlaváček.
Stavba nového mostu by podle institutu mohla situaci vyřešit. Libeňský most od architekta Pavla Janáka by se do té doby dočasně opatřil podpěrami a zajistil by se jeho bezpečný provoz pro tramvaje, pěší a cyklisty. „Nadále by mohla pokračovat diskuse o jeho hodnotě, stejně jako příprava radikální rekonstrukce pod vedením architekta Janákova věhlasu,“ konstatovala rada IPR.
O zachování je třeba usilovat i při vyšších nákladech
IPR je městskou organizací, která se zabývá plánovaním v oblasti architektury, urbanismu a rozvoje města. Libeňský most má podle rady estetickou hodnotu, neboť jde o avantgardní architekturu, a také hodnotu historickou, protože byl otevřený k desátému výročí vzniku Československa.
„A nakonec jde o hodnotu společenskou. Most je významný pro nemalou část obyvatel hlavního města, kteří dlouhodobě dávají najevo, že jim záleží na jeho zachování… Hodnota je něco jiného než cena. Libeňský most tedy nelze redukovat jenom na částky v rozpočtu. O jeho zachování je třeba usilovat i při vyšších nákladech, než které by si vyžádala realizace nového mostu,“ píše se v prohlášení.
Gremiální rada proto navrhla stavbu nového dlouho diskutovaného mostu z Holešovic do Karlína. „Praha by jako město 21. století měla být schopna stavbu nového mostu realizovat v horizontu tří let. Žádá si to sice změnu územního plánu, ale její schválení má v rukou právě město. Praha má ke stavbě dostatek financí, dostatek odborníků i dostatek úředníků,“ píše se v materiálu.
IPR navíc upozorňuje, že rozsáhlá rekonstrukce čeká i Hlávkův most. Zařídit náhradní spojení mezi Prahou 7 a Prahou 8 proto považuje za klíčové: „Pokud by došlo k uzavření obou stávajících mostů bez zajištění náhradního spojení, znamenalo by to dopravní katastrofu a paralýzu celé oblasti.“
Pražští radní z ANO a ČSSD prosadili na jednání rady odstranění mostu. O návrhu mělo ve čtvrtek jednat zastupitelstvo. Po několikahodinových sporech o osud Libeňského mostu ale zastupitelé neschválili program jednání. Primátorka Adriana Krnáčová (ANO) ho poté ukončila. O termínu dalšího zasedání terpve rozhodne.
Zastupitelé se přeli o to, kam má být na programu téma mostu zařazeno. Zástupci koalice ANO, ČSSD a Trojkoalice (SZ, KDU-ČSL a STAN) jej původně chtěli zařadit na pozdní odpoledne. Na návrh opozičního zastupitele Ondřeje Martana (ODS) jej nakonec zastupitelstvo odhlasovalo jako první bod jednání.
To se ale nelíbilo Trojkoalici a zejména zastupiteli a starostovi Prahy 7 Janu Čižinskému (KDU-ČSL/Trojkoalice). Po sporech, zda si jako poslanec může vzít slovo v průběhu hlasování, nakonec zastupitelé program neschválili. Čižinský svůj postoj hájil tím, že brzké zařazení materiálu znemožní Pražanům přijít na jednání zastupitelstva.
ANO následně oznámilo, že s ČSSD a Trojkoalicí jedná o vypovězení koaliční smlouvy. Důvodem je mimo jiné předčasně ukončené zasedání zastupitelů.
Most je ve špatném stavu, letos byl šest týdnů zavřený. Proti bourání se staví Praha 7 a občanská sdružení. Ve středu uspořádali na mostě protestní akci, při které na několik minut zablokovali dopravu. Na místě se sešly asi dvě stovky lidí.