Plánovači z IPR chtějí Libeňský most zachovat a postavit nový do Karlína. Zastupitelé zatím nerozhodli

5 minut
Události: Zastupitelé o Libeňském mostu nerozhodli, neschválili si program
Zdroj: ČT24

Libeňský most by se bourat neměl, naopak se má připravit výstavba nového mostu mezi Holešovicemi a Karlínem. Magistrátu to doporučila Gremiální rada pražského Institutu plánování a rozvoje (IPR). Důvodem je estetická a historická hodnota mostu. Radní rozhodli, že město most zbourá a postaví nový. Konečný osud mostu měli projednat zastupitelé. Po několikahodinových sporech ale neschválili program jednání, a primátorka ho proto ukončila. Zastupitelé ANO následně oznámili, že kvůli tomu jednají o vypovězení koaliční smlouvy s ČSSD a Trojkoalicí.

„Okolo aktuální situace panují vyhrocené emoce, které do velké míry znemožňují hledat s chladnou hlavou řešení. Zkoušíme proto do debaty přinést nový pohled, třetí cestu, která by nabídla věcné řešení složité situace a umožnila spor překlenout,“ sdělil za gremiální radu architekt Petr Hlaváček.

Stavba nového mostu by podle institutu mohla situaci vyřešit. Libeňský most od architekta Pavla Janáka by se do té doby dočasně opatřil podpěrami a zajistil by se jeho bezpečný provoz pro tramvaje, pěší a cyklisty. „Nadále by mohla pokračovat diskuse o jeho hodnotě, stejně jako příprava radikální rekonstrukce pod vedením architekta Janákova věhlasu,“ konstatovala rada IPR. 

O zachování je třeba usilovat i při vyšších nákladech

IPR je městskou organizací, která se zabývá plánovaním v oblasti architektury, urbanismu a rozvoje města. Libeňský most má podle rady estetickou hodnotu, neboť jde o avantgardní architekturu, a také hodnotu historickou, protože byl otevřený k desátému výročí vzniku Československa.

„A nakonec jde o hodnotu společenskou. Most je významný pro nemalou část obyvatel hlavního města, kteří dlouhodobě dávají najevo, že jim záleží na jeho zachování… Hodnota je něco jiného než cena. Libeňský most tedy nelze redukovat jenom na částky v rozpočtu. O jeho zachování je třeba usilovat i při vyšších nákladech, než které by si vyžádala realizace nového mostu,“ píše se v prohlášení. 

Gremiální rada proto navrhla stavbu nového dlouho diskutovaného mostu z Holešovic do Karlína. „Praha by jako město 21. století měla být schopna stavbu nového mostu realizovat v horizontu tří let. Žádá si to sice změnu územního plánu, ale její schválení má v rukou právě město. Praha má ke stavbě dostatek financí, dostatek odborníků i dostatek úředníků,“ píše se v materiálu.

IPR navíc upozorňuje, že rozsáhlá rekonstrukce čeká i Hlávkův most. Zařídit náhradní spojení mezi Prahou 7 a Prahou 8 proto považuje za klíčové: „Pokud by došlo k uzavření obou stávajících mostů bez zajištění náhradního spojení, znamenalo by to dopravní katastrofu a paralýzu celé oblasti.“

Pražští radní z ANO a ČSSD prosadili na jednání rady odstranění mostu. O návrhu mělo ve čtvrtek jednat zastupitelstvo. Po několikahodinových sporech o osud Libeňského mostu ale zastupitelé neschválili program jednání. Primátorka Adriana Krnáčová (ANO) ho poté ukončila. O termínu dalšího zasedání terpve rozhodne. 

Zastupitelé se přeli o to, kam má být na programu téma mostu zařazeno. Zástupci koalice ANO, ČSSD a Trojkoalice (SZ, KDU-ČSL a STAN) jej původně chtěli zařadit na pozdní odpoledne. Na návrh opozičního zastupitele Ondřeje Martana (ODS) jej nakonec zastupitelstvo odhlasovalo jako první bod jednání.

To se ale nelíbilo Trojkoalici a zejména zastupiteli a starostovi Prahy 7 Janu Čižinskému (KDU-ČSL/Trojkoalice). Po sporech, zda si jako poslanec může vzít slovo v průběhu hlasování, nakonec zastupitelé program neschválili. Čižinský svůj postoj hájil tím, že brzké zařazení materiálu znemožní Pražanům přijít na jednání zastupitelstva.

ANO následně oznámilo, že s ČSSD a Trojkoalicí jedná o vypovězení koaliční smlouvy. Důvodem je mimo jiné předčasně ukončené zasedání zastupitelů. 

Most je ve špatném stavu, letos byl šest týdnů zavřený. Proti bourání se staví Praha 7 a občanská sdružení. Ve středu uspořádali na mostě protestní akci, při které na několik minut zablokovali dopravu. Na místě se sešly asi dvě stovky lidí. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Firma odváží 70 tun nelegálního odpadu z Brna zpět do Německa

Najatá firma začala z nelegální skládky v brněnských Horních Heršpicích odvážet část odpadu zpět do Německa. Půjde o 35 tun karbonového prachu, který je naložený ve velkoobjemových vacích. Ve čtvrtek odjely dva kamiony, bude se pokračovat v pátek, kdy by měly další dva kamiony odvézt zbylou část z uvedených 35 tun. Větší část uloženého odpadu, asi 282 tun, v Horních Heršpicích zatím zůstane, řekla mluvčí České inspekce životního prostředí (ČIŽP) Miriam Loužecká.
před 14 mminutami

Na Orlickoústecku se srazil vlak s nákladním autem

V Hrušové na Orlickoústecku se ve čtvrtek ráno srazil osobní vlak s nákladním automobilem, zranění jsou čtyři lidé, z toho tři ve vlaku, řekla mluvčí hasičů z Pardubického kraje Lucie Pipiš. Zraněného řidiče z kamionu přepravil vrtulník do Fakultní nemocnice v Hradci Králové. Po 13:00 byl provoz obnoven bez omezení.
09:52Aktualizovánopřed 2 hhodinami

Na Svitavsku se otevřel nový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce

Na Svitavsku se otevřel téměř dvanáctikilometrový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce. Na ostatní dálniční části nenavazuje, protože jsou rozestavěné nebo se připravují. Stavba trvala od května 2023 a stála skoro tři miliardy korun. Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic Radka Mátla i tak pojme část tranzitní dopravy. Výhodou je, že řidiči na něm nemusí zatím mít dálniční známku.
před 3 hhodinami

Provoz na D1 na Vysočině byl po hromadné nehodě plně obnoven

Provoz na dálnici D1 na Vysočině ve směru na Brno na stém kilometru zastavila ve čtvrtek před 8:30 asi na hodinu a půl hromadná dopravní nehoda devíti osobních aut, nákladního auta a dodávkového auta s přívěsem. Od desáté hodiny bylo místo průjezdné jedním pruhem, před půl dvanáctou už byl provoz plně obnoven. Mluvčí záchranné služby Kraje Vysočina Petr Janáček sdělil, že se lehce zranilo šest osob. Tři z nich byly podle policie převezeny do nemocnice.
09:18Aktualizovánopřed 4 hhodinami

Brněnský Drákula má rád nejen krev, ale i vtipy

Městské divadlo Brno uvedlo v české premiéře komedii Drákula. Původní dílo od amerických autorů přepracoval režisér Stanislav Slovák tak, aby odkazovalo na aktuální společenské dění.
před 6 hhodinami

Místo vězeňských cel byty. Žatec je chce nabídnout i vojákům

V Žatci začala přestavba někdejší věznice na bytový dům. Město v něm chce nabídnout nové bydlení lidem z potřebných profesí, tedy učitelům, zdravotníkům i vojákům. Právě v Žatci sídlí elitní 4. brigáda rychlého nasazení. V armádě bylo na začátku letošního roku zhruba 24 tisíc profesionálních vojáků. Podle připravované nové koncepce by se do pěti let měl jejich počet zvýšit na více než 37 tisíc. Přilákat by je měly i benefity, jako je náborový příspěvek, dostupná zdravotní péče nebo dětské tábory.
před 9 hhodinami

Obce tlačí vyšší daní vlastníky k péči o chátrající nemovitosti

Některé obce se snaží působit na majitele objektů, které zatěžují společný prostor, zvýšením daně z nemovitostí. Cílem bylo přimět je k lepší péči o zanedbané budovy. S rozdílnými výsledky to zkusili v Kroměříži, ve Znojmě či v Žatci.
před 10 hhodinami

Trať mezi Berounem a Karlštejnem se dočkala modernizace

Na trati mezi Berounem a Karlštejnem skončila modernizace části koridoru z Prahy do Plzně. Práce na zhruba desetikilometrovém úseku trvaly přibližně dva roky a stály bezmála tři miliardy korun. Jezdilo se zde jen po jedné koleji a omezenou rychlostí. Stavbaři kompletně vyměnili železniční spodek i svršek, zmodernizovali nedaleký přejezd i nástupiště na zastávce Srbsko. Nároky se přitom ukázaly vyšší, než se zdálo podle projektu. Většina hlučných prací přitom probíhala v noci, což představovalo zátěž pro místní obyvatele. Navzdory komplikacím se rekonstrukci podařilo dokončit o osm měsíců dřív. Až zde bude v příštím roce uveden do provozu zabezpečovací systém ETCS, dočkají se cestující ve zmodernizovaném úseku rychlosti až kolem 140 kilometrů za hodinu.
před 19 hhodinami
Načítání...