Buď kompletní rekonstrukce, nebo nový most, radí Praze experti z ČVUT

Hlavní město by mělo zajistit buďto komplexní rekonstrukci Libeňského mostu, nebo stavbu nového. Magistrátu to doporučili odborníci z Kloknerova ústavu Českého vysokého učení technického (ČVUT). Náklady na opravu i stavbu nového mostu jsou podle odborníků obdobné – 550 až 600 milionů korun. Stavba je v havarijním stavu, 19. ledna se uzavřela pro osobní i hromadnou dopravu.

„Odborníci zároveň zdůraznili, že požadovanou životnost a trvanlivost mostu na 100 let lze dosáhnout pouze stavbou zcela nového mostu,“ uvedl náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek. Proti stavbě nového mostu se však vyjádřili zastupitelé v roce 2016. Usnesli se naopak, že Libeňský most má být opraven.

Radikální rekonstrukce by vyžadovala podle ústavu novou hydroizolaci, odvodnění a náspy, dále ochránit základy mostu proti síranové korozi, nahradit dva střední pásy ve všech pěti klenbách za nové železobetonové a opravit a sanovat ponechané konstrukce. Ochránit je rovněž třeba povrch a kompletně nahradit rámové konstrukce a schodiště. Pokud by se rekonstrukce uskutečnila, odborníci doporučují most průběžně monitorovat.

Stavba nového mostu by podle odborníků z Kloknerova ústavu, který je soudněznaleckým pracovištěm v oboru stavebnictví, vyžadovala vybudovat nové pilíře. V původních plánech na stavbu nového mostu se počítalo s využitím těch stávajících, které jsou ale ve špatném stavu a nelze je proto použít.

Je most památka?

Město rovněž čeká na verdikt Ministerstva kultury, které má rozhodnout, zda je most památkou, či nikoliv. Podle toho se bude muset Praha rozhodnout, jak k opravě mostu přistoupí.

Na mostě byla zavedena náhradní autobusová doprava, která na něj z obou stran zajíždí, jak je to nejdále možné. Lidé přesto musí urazit mezi nejbližšími zastávkami asi 450 metrů pěšky. Pokud by spoje na most nezajížděly vůbec, museli by lidé ujít z Palmovky do Holešovic celý kilometr.

Libeňský most byl v předminulém týdnu přeřazen do kategorie mostů v havarijním stavu. Technická správa komunikací začala most podpírat, práce by měly trvat zhruba měsíc, pak by se na most MHD mohla vrátit.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Ze zaplavené lékárny v Opavě chtěli odnést zboží za čtyři tisíce. Hrozí jim vyšší trest

Okresní soud v Opavě se začal zabývat případem, který se odehrál během loňských povodní. Dva zloději, muž a žena, se měli vloupat do lékárny. Protože se trestného činu dopustili v době stavu nebezpečí, hrozí jim vyšší trest.
před 3 hhodinami

Na Náchodsku vzniká komunitní centrum s vlastním úložištěm tepla

Ojedinělý energetický experiment vzniká v Žernově u Babiččina údolí na Náchodsku. Obec tam staví komunitní centrum, v jehož základech pod dřevostavbou je úložiště tepla dobíjené ze solárních panelů. Úložiště budou dobíjet nepřetržitě, to pak má dům vytápět celoročně. Obec založila energetické družstvo, členové budou elektřinu sdílet.
před 5 hhodinami

Pohonné hmoty zlevnily o desítky haléřů

Pohonné hmoty třetí týden v řadě zlevnily, tempo poklesu cen zrychlilo. Litr nejprodávanějšího benzinu Natural 95 se u čerpacích stanic prodává v průměru za 35,42 koruny, před týdnem byl o 80 haléřů dražší. Nafta zlevnila o 65 haléřů, za litr řidiči dají průměrně 34,88 koruny, vyplývá z údajů společnosti CCS. Benzin byl naposledy levnější loni v říjnu, nafta na začátku letošního roku.
včeraAktualizovánopřed 6 hhodinami

Práce po nehodě nákladního vlaku s benzenem ztěžuje déšť

V Hustopečích nad Bečvou na Přerovsku se po havárii a následném požáru nákladního vlaku s toxickým benzenem chystá plocha pro sanaci území, které je nejzasaženější. Těžká technika odstraní poslední zbytky cisteren. Ve čtvrtek na místě pracoval i těžkotonážní pásový jeřáb, který nakládal odřezaná kolejová pole. Všechny práce směřují k tomu, aby se odborníci co nejdříve dostali k ložisku kontaminace. Práce však komplikuje déšť. Rozsah kontaminace pod ohniskem havárie zatím inspektoři ČIŽP nedokážou odhadnout.
včeraAktualizovánopřed 7 hhodinami

Zastupitelé Karolinky schválili vyhlášení referenda o koupi bývalých skláren

Zastupitelé Karolinky na Vsetínsku schválili vyhlášení místního referenda o koupi areálu bývalých skláren a bytového domu do majetku města. Konat se bude 26. dubna. Radnice jedná o možném odkupu se společností Synot Real Estate. Cena bytového domu je 35,5 milionu korun, areálu skláren a kartonážky 52 milionů. Pro vyhlášení referenda bylo všech osm přítomných koaličních zastupitelů. Město s asi dva a půl tisíci obyvateli má dlouholetou sklářskou tradici, v roce 2020 se tam však sklárny uzavřely.
včeraAktualizovánopřed 7 hhodinami

Podpis smluv na jaderné bloky v Dukovanech se asi zpozdí, řekl Beneš

Podpis finálních smluv o výstavbě nových jaderných bloků v Dukovanech mezi společnostmi ČEZ a KHNP se oproti původním plánům zřejmě zpozdí, řekl generální ředitel ČEZu Daniel Beneš. Důvodem je dle něj čekání na rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, kromě toho zbývá také vyřešit zapojení českého průmyslu do projektu. Dohody měly být původně uzavřeny do konce března.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Soud potrestal tři z pěti obžalovaných z převozu běženců

Třem z pěti obžalovaných z převážení běženců přes země Evropské unie soud v Teplicích uložil tresty. Trojice prohlásila vinu. Bariši Imerimu a Dušanu Gujdovi uložil soud pravomocné podmíněné tresty, Ebrahimu Omarovi souhrnný nepodmíněný trest vězení. Omar si ponechal lhůtu na případné odvolání. Jeden obžalovaný, cizinec, k soudu nepřišel a další obžalovaný uvedl, že je nevinný. S nimi avizoval soudce Jaroslav Malchus samostatné řízení.
před 12 hhodinami

Začala přestavba trati do zóny Solnice-Kvasiny, stát má 6,7 miliardy

Správa železnic (SŽ) ve čtvrtek zahájila přestavbu a modernizaci železniční tratě z Týniště nad Orlicí do zóny Solnice-Kvasiny na Rychnovsku, kde sídlí továrna automobilky Škoda Auto a další firmy. Celkové náklady na přestavbu trati SŽ odhaduje na 6,7 miliardy korun. Hotovo by mělo být za dva roky. Škoda Auto v zóně chystá další rozvoj.
před 13 hhodinami
Načítání...