Odkládaná stavba obchvatu Jihlavy začíná. Kraj bude mít problém s vyčerpáním dotace

Do nitra Jihlavy už nebudou za dva roky zajíždět řidiči, kteří se potřebují dostat ze znojemské silnice I/38 na třebíčskou II/405. Jižně od města začala stavba části obchvatu. V budoucnu by měl obchvat vést dále na sever až ke staré brněnské silnici II/602. Kraj kvůli velkému zdržení při výběru zhotovitele nejspíše nestihne včas vyčerpat všechny evropské peníze, které by měl na stavbu získat. Vyčerpat je má nejpozději příští rok, stavba ale bude hotová až v roce 2024.

Celou novou silnici, která začne u nynější křižovatky Znojemské ulice s komunikací I/38 a skončí na nové křižovatce s Brněnskou ulicí před Helenínem, nazývá kraj jihovýchodním obchvatem Jihlavy. Původně se měl stavět celý najednou, ale kvůli problémům s výběrem zhotovitele nakonec vznikne ve dvou etapách.

„Ten obchvat je dlouho očekávaný, dlouho plánovaný. Myslím si, že až bude kompletně hotov, že se Jihlavě jako krajskému městu velmi uleví, a to nejen v tranzitní dopravě,“ věří hejtman Vítězslav Schrek (ODS).

Budoucí jihovýchodní obchvat Jihlavy na mapě a terén v době zahájení prací
Zdroj: Luboš Pavlíček/ČTK

První etapa spojí silnici I/38, která přivádí od severu zejména dopravu od dálnice D1 a od jihu mimo jiné mezinárodní dopravu z Rakouska, a třebíčskou silnici II/405. Dlouhá bude 2,4 kilometru, na obou koncích budou okružní křižovatky.

Kraj za stavbu zaplatí 575 milionů korun. Na obchvat měl slíbenou dotaci z Integrovaného regionální programu, která pokryje většinu nákladů (307 milionů). Vyčerpat by ji ale měl do příštího roku, kdy stavba ještě nebude hotová. Momentálně se počítá se zprovozněním koncem roku 2024. Termín pro čerpání se zkrátil kvůli průtahům při výběru dodavatele stavby.

Hejtman věří, že se podaří získat zbývající díl slíbených peněz v novém dotačním programovém období. Podle Jiřího Salavy ze stavební firmy MI Roads – ta je spolu s IMOS Brno a BES součástí konsorcia, které zakázku získalo – se i stavbaři pokusí práce urychlit. „Kapacity trochu posílíme, abychom byli schopní toho v roce 2023 udělat co nejvíc,“ slíbil.

Problémy s výběrem zhotovitele

Práce v trase obchvatu začnou skrývkami půdy, uskuteční se také záchranný archeologický průzkum. Zemní práce budou podle Salavy rozsáhlé, odtěžit bude celkem potřeba asi 150 tisíc metrů krychlových zeminy. Pokud začne sněžit, bude nutné práce přerušit.

Schrek připomněl, že touto dobou se podle původních předpokladů už měl obchvat otevírat.  Zhotovitele se ale podařilo vybrat až napotřetí. Původně zadal kraj zakázku na celý obchvat až po silnici II/602 již v září 2020. Proti výsledku se ale odvolal jeden z účastníků k Úřadu pro ochranu hospodářských údajů a nové vedení kraje pak zakázku zrušilo.

Loni v květnu vyhlásilo hejtmanství zadávací řízení na jižní etapu, v té době ještě počítalo s tím, že se vše stihne do konce příštího roku. V řízení uspěla firma Metrostav Infrastructure, která však letos 1. dubna oznámila, že odstupuje. Mimo jiné to zdůvodnila průtahy v řízení, ale také růstem nákladů ve stavebnictví kvůli válce na Ukrajině. A tak musel kraj vybírat zhotovitele potřetí.

Nicméně i MI Roads, která je součástí vítězného konsorcia, má napojení na Metrostav. Byla založena poté, co pražský vrchní soud letos v červnu v korupční kauze bývalého středočeského hejtmana Davida Ratha uložil Metrostavu i jeho dceřiné společnosti Metrostav Infrastructure tříletý zákaz účastnit se soutěží o veřejné zakázky.