Olomouc – Kanál Dunaj–Odra–Labe je opět ve hře. Ředitelství vodních cest si nechá do podzimu vypracovat studii proveditelnosti a do budoucna počítá s jeho výstavbou. Oživení plánu ale zaskočilo starosty obcí, podél kterých by měl kanál vést. Většinou už totiž nepočítali s tím, že se projekt za 200 miliard korun někdy uskuteční.
Nová šance pro kanál Dunaj–Odra–Labe: Peníze z Bruselu
Poprvé se o kanálu mluvilo už v roce 1653, pak znovu od roku 1901. V roce 2005 ho tehdejší ministr životního prostředí úplně smetl ze stolu. Podle ředitelství vodních cest je nyní výstavba reálná i proto, že z 200 miliard korun chce 85 procent zaplatit Evropská unie.
O tom, že k výstavbě kanálu dojde, ale slyšeli obyvatelé dotřených obcí už mnohokrát. „Ono se to vrací v takových vlnách, vždycky se to objeví, pak se zase objeví zpráva, že je to shozené ze stolu,“ vysvětluje Petr Bakovský, mluvčí úřadu v Hranici.
Díky propojení Labe, Odry a Dunaje by se nicméně Olomoucký kraj stal doslova křižovatkou evropských vodních cest. Využít by se k tomu měly dvě moravské řeky: Morava a Bečva. „Pro Olomoucký kraj to má obrovský význam, protože kanál je na křižovatce a pomohl by povodním,“ říká Jan Skalický, šéf Ředitelství vodních cest.
Kanál ale změní podobu krajiny a vesnic na své trase. Například v Bouzově by musela být podle tamního starosty Zdeňka Foltýna zatopena okrajová část obce.
Kanál by měl vést taky severní částí Troubek – přesně v místech, kde je plánovaná výstavba protipovodňového opatření. Troubky už s kanálem počítají v územním plánu a projekt protipovodňových opatření mu podřizují. Pokud by se tam kanál skutečně postavil, mohl by protipovodňová opatření dokonce částečně suplovat.