Správa železnic zbourá několik historických nádražních budov na trati Olomouc–Krnov. Podle ní jsou budovy zbytečně velké a neekonomické. Projevily o ně přitom zájem spolky, ale neuspěly. Demoliční práce začaly například v Dětřichově nad Bystřicí a v Moravském Berouně. V plánu bylo také zbourání nádražní budovy v Jívové na Olomoucku. Objekt ve stylu tatranského hotelu se ale zřejmě podaří zachránit.
Některé historické nádražní budovy na trati Olomouc–Krnov jdou k zemi. Správě železnic se opravy nevyplatí
Dětřichovské nádraží z konce 19. století pomalu mizí cestujícím před očima. Podle Správy železnic bylo už ve špatném technickém stavu a náročná byla také údržba. Místní lidé ale sepsali petici na jeho záchranu. Pomoci chtěl také spolek Hnutí Duha Jeseniky, který se snažil budovu získat do vlastnictví.
„Zjistili jsme, že půjde úplně k zemi, i když v plánech Správy železnic je rekonstrukce. Tak jsme si požádali o převod na náš spolek, ale bohužel nám nebylo vyhověno,“ řekl Ivo Dokoupil ze Spolku Hnutí Duha.
„Požadavek hnutí vzneslo až po schválení záměru projektu, po vydání stavebního povolení a zahájení realizace stavby. Legislativa navíc neumožňuje přímý prodej majetku spolkům,“ vysvětlila mluvčí Správy železnic Nela Friebová.
Cestujícím na nádraží v Dětřichově bude už brzy sloužit nová nízkoenergetická budova. Najdou v ní jak čekárnu, tak veřejné toalety. Na místě po staré budově pak bude parkoviště.
V těchto dnech začaly demoliční práce také na nádražní budově v Moravském Berouně. Ta přijde o horní patro a boční křídlo. „Ke zmenšení objemu budovy dochází z důvodu nevyužívaných prostor způsobených umístněním nádraží mimo obec,“ říká mluvčí Správy železnic.
Zmizí budovy s duchem
„Slýchával jsem od občanů připomínky, že když sem přijedou na návštěvu rodinní příslušníci nebo známí, tak se zděsí, když vystupují z vlaku. Vidí budovu, jako kdyby bylo po válce. Takže budou rádi, když dojde k rekonstrukci,“ poznamenal starosta Moravského Berouna Tomáš Feranec (nestraník za Berouňáky).
Na nové vlakové nádraží naváže projekt města, které chce od Českých drah odkoupit pozemky a vybudovat na nich parkoviště a autobusovou zastávku. „Ztratí se taková ta krása rakouských nádraží, budov, které byly budovány v 19. století. A vzniknou univerzální, prefabrikované budovy bez ducha,“ lituje Ivo Dokoupil.
Mezi Krnovem a Olomoucí se mluvilo také o demolici nádražní budovy v Jívové. Objekt ve stylu tatranského hotelu se ale zřejmě podaří zachránit. O jeho převodu nyní Správa železnic jedná s obcí.