Staré nádražní budově v Dětřichově hrozí demolice. Naopak karvinské nádraží opraví místní spolek

Hnutí Duha Jeseníky organizuje petici za záchranu starého nádraží v Dětřichově nad Bystřicí. To je podle Správy železnic ve špatném technickém stavu a k opravě se nehodí. Naopak zchátralá výpravní budova v Karviné-Fryštátě má naději, že k zemi nepůjde. I tu chtěl vlastník původně zbourat, nakonec ji ale zřejmě opraví jeden z místních spolků.

Hnutí Duha chce pro starou nádražní budovu v Dětřichově najít nové využití. O objekt už dříve Správu železnic požádalo. Neuspělo, žádost prý podalo pozdě. Na místě už vzniká nová budova a také je už podepsaná smlouva na demolici staré.

„Jenom barbaři likvidují kulturní hodnoty, které se zachovaly a které vybudovali předci. Náš kraj je bohužel významně postižený hospodařením komunistů, všude potkáváme ruiny kostelů, vesnic a domů. Nechceme se proto nečinně dívat, jak Správa železnic ignoruje historickou hodnotu technických staveb a staletých nádraží,“ uvedl koordinátor Hnutí Duha Ivo Dokoupil. „Doufáme, že petice přiměje úředníky a politiky jednat,“ dodal.

Místo nádraží parkoviště

Na místě staré budovy má vzniknout například parkoviště. Náklady na demolici se pohybují okolo šesti milionů korun. Hnutí Duha Jeseníky požaduje dotaci pět milionů korun na opravu a argumentuje tím, že takto se víc než milion korun ušetří a stavba se zachrání.

Správa železnic podle vyjádření svého mluvčího Tomáše Poláka s demolicí už počítá. Podporuje ji i vedení obce. „Po konzultaci se zástupci Dětřichova nakonec přistoupíme k odstranění stávajícího nádraží a výstavbě nové výpravní budovy,“ řekl Polák. Dodal, že stav objektu je nevyhovující a oprava není vhodná. Pokud by objekt nebyl odstraněn, nevznikl by prostor pro zřízení parkovacích stání zejména pro invalidy. „Dále bychom nemohli vybudovat přístřešek pro cestující, který má navazovat na nově vybudovanou výpravní budovu,“ vysvětlil.

Hnutí už zachránilo kostel nebo rychtu

Ivo Dokoupil z Hnutí Duha míní, že objekt se zachránit dá. Chce pro něj najít nové využití, změnit ho například na turistickou ubytovnu nebo prostor pro výstavy a koncerty. „Péče o naše kulturní dědictví je důležitá a stát by tady měl jít příkladem. Zachránili jsme už gotický kostel v Pelhřimovech, teď zachraňujeme rychtu v Karlovicích. Máme šestnáct let zkušeností a víme, že ty stavby jsou v dobrém technickém stavu a jdou zachránit,“ dodal Dokoupil.

Záměr Správy železnic podporuje i vedení obce. „Nádraží jen hyzdí obec. Byla ostuda, když se objevilo mezi 20 nejhoršími nádražími v Česku. Jsme rádi, že půjde dolů. Desítky let se do budovy neinvestovalo,“ řekl místostarosta Dětřichova Jiří Dobrovič.

S demolicí naopak nesouhlasí Alena Borovcová z Národního památkového ústavu. Správa železnic by podle ní měla jít spíše cestou hledání nového využití historických budov. „Já si myslím, že bychom měli chránit i historické stavby, které nemají legislativní ochranu, a mělo by to být etické hledisko vlastníka i společnosti jako takové chtít ochránit tyto stavby příštím generacím,“ poznamenala.

Využití by se u stavby mohlo najít právě v turistickém ruchu. „Trať Olomouc - Bruntál je velmi pěkná a vede turisticky atraktivním územím. Stavby nádraží jsou historické a unikátní. Navržené razantní stavební zásahy zcela pustoší atmosféru trati,“ podotkl autorizovaný projektant Karel Siuda.

Kromě Dětřichova plánuje Správa za několik desítek milionů zbourat například také nádraží ve Valšově a v Moravském Berouně.

Nádražní budova v Karviné-Fryštátě
Zdroj: ČT24

V Karviné chce opravit budovu místní spolek

Naopak 120 let stará budova v Karviné-Fryštátě se zřejmě dočká rekonstrukce. Svému účelu sloužila do 60. let minulého století, kdy zanikla oficiální trať. Také tuto opuštěnou budovu chtěla Správa železnic na jaře zbourat. V minulých letech o její koupi nikdo neprojevil zájem.

Nakonec ale vyhlásila poslední, v pořadí už čtvrtou veřejnou soutěž, do které se přihlásil jeden z karvinských spolků. „Těch historických budov v Karviné už není mnoho, je důležité tady zachovat nějakou památku, která nám připomene začátky železnice. Není nutné všechno bourat,“ řekl člen spolku S.O.S. Karviná Tomáš Chorzempa.

Nabídková cena budovy je jeden milion korun. Spolek už ale teď ví, že minimálně dalších pět milionů bude stát její oprava. Peníze na záchranu se snaží získat pomocí veřejné sbírky.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Praha získala 320 milionů na rekonstrukci Pragerových kostek

Pražský magistrát získal od ministerstva životního prostředí dotaci zhruba 320 milionů korun na rekonstrukci sídla městského Institutu plánování a rozvoje (IPR) v areálu Emauz, uvedl na síti X primátor Bohuslav Svoboda (ODS). Rekonstrukce takzvaných Pragerových kostek je připravena, ale v posledních letech kvůli vysokým nákladům město řeší její financování.
před 1 hhodinou

Rekonstrukce viaduktu výrazně prodlužuje cestu z Vimperka do Německa

Kvůli rekonstrukci železničního viaduktu u Kubovy Huti je cesta na hraniční přechod Strážný uzavřená. Pro řidiče, kteří musejí dělat dlouhé objížďky, to znamená komplikace a výrazné zdržení. Problémy mají řidiči kamionů, kteří míří do Německa, ale i školáci nebo popeláři.
před 1 hhodinou

Ministerstvo zruší problémový dětský domov v Chrastavě

Ministerstvo školství rozhodlo o zrušení dětského domova v Chrastavě na Liberecku, kde policie v minulosti řešila případy napadení nebo zneužívání. Uzavře se na konci prosince. Město by chtělo budovu proměnit v domov pro seniory. Zájem ale projevila také armáda.
14:50Aktualizovánopřed 1 hhodinou

Ve Štěchovicích se převrátila loď se sedmi dělníky, jeden muž utonul

Ve Štěchovicích v okrese Praha-západ se v pondělí ráno převrátila loď se sedmi dělníky opravujícími most přes Vltavu. Proud ji odhodil na remorkér. Šesti se podařilo dostat na břeh, jeden muž ve Vltavě utonul, řekla policejní mluvčí Michaela Richterová.
10:13Aktualizovánopřed 2 hhodinami

Dělníci začali s druhou polovinou prací na Pražském okruhu ve Slivenci

Na Pražském okruhu v úseku od ústí Lochkovského tunelu ke sjezdu na Slivenec po zimní přestávce začala druhá polovina výměny povrchu vozovky. První část výměny firma uskutečnila loni, teď se práce týkají především směru na Brno a potrvají do července. Namísto asfaltu bude nový povrch cementobetonový, což zajistí vyšší životnost. Doprava je vedena ve dvou pruzích v každém směru.
před 4 hhodinami

OKD ukončí těžbu s rezervou osm miliard. Pokryje likvidaci dolu i odstupné

Těžební společnost OKD ukončí těžbu uhlí v Dole ČSM s rezervou více než osm miliard korun na účtech. Peníze pokryjí likvidaci dolu, sanaci, odstupné pro zaměstnance i budoucí podnikání OKD. Po setkání s firmou to uvedl premiér Petr Fiala (ODS). Prostřednictvím společnosti Prisko vlastní OKD stát. Podle premiéra bude přechod na nové období bezproblémový. Vytěžení posledních porubů provede OKD v prvním čtvrtletí 2026.
před 4 hhodinami

Soud zastavil stíhání studentů za poplach na univerzitě v Plzni, píší Novinky.cz

Okresní soud Plzeň-město zastavil trestní stíhání dvou studentů Fakulty strojní Západočeské univerzity v Plzni (ZČU), kteří loni v prosinci arabským výkřikem a zvuky připomínajícími střelbu vyvolali poplach v univerzitním areálu. Píše to server Novinky.cz, který to zjistil z justiční databáze. Důvody soudu k zastavení stíhání nejsou zatím jasné. Státní zastupitelství proti němu může podat stížnost, o které by rozhodoval krajský soud.
před 4 hhodinami

Hluk z pražského letiště se přesouvá, začíná oprava ranveje

Začíná oprava hlavní ranveje na pražském Letišti Václava Havla. Veškerý letecký provoz letiště převádí na vedlejší dráhu, což bude znamenat zvýšení hluku nad Kladnem a hustě osídlenými oblastmi Prahy, zejména městskými částmi Praha 4, 5 a 6. Práce potrvají do pátku 15. srpna, příští rok budou pokračovat v podobném termínu.
11:29Aktualizovánopřed 8 hhodinami
Načítání...