Nefunkční kabinová lanovka na Ještěd má podle znaleckého posudku, který si zadal Liberec, hodnotu bezmála 17 milionů korun. Výslednou cenu ale určí až další jednání s Českými drahami, od nichž chce radnice lanovku koupit. Posudek pro České dráhy uvádí podle člena představenstva Jiřího Ješety odlišnou cenu. Její výši nesdělil.
Nefunkční lanovka na Ještěd má dle kraje hodnotu 17 milionů korun. Dráhy si jí cení jinak
Cena lanovky na Ještěd, kterou stanovil posudek pro České dráhy, není podle člena představenstva Českých drah Jiřího Ješety veřejná. „Není, myslím, zatím známa ani městu. S městem bude jednání, kde se navzájem seznámíme s výsledky a začneme jednat o dalším postupu, což bude například i revizní znalecký posudek, který stejně bude muset být,“ řekl.
Také náměstek libereckého primátora očekává, že cenu určí až další jednání. „Budeme muset najít nějakou shodu na hodnotě majetku, který bychom měli případně od Českých drah odkupovat. Jde o to, že každý ze znalců může ten majetek vidět jiným pohledem, a proto i uvidíme, jak hodně blízko se nám ceny potkají a jak lehce se nám bude hledat shoda se zástupci Českých drah, potažmo s ministerstvem dopravy,“ řekl náměstek primátora Petr Židek (ODS).
Rozdílný pohled znalců může být podle něj daný i tím, že posudek obsahuje hodnocení cen strojního vybavení, pozemků a budov. „Jde o to, že znalci ze společnosti Statikum vnímají to strojní zařízení jako nepoužitelné. Zcela logicky tomu odpovídá cena, protože znovuobnovení toho zařízení, které tam v tuto chvíli je, není prostě možné. Uvidíme, jak se s tím vypořádal posudek Českých drah, a bude záležet na jednání s Českými drahami, jak se s nimi domluvíme na následném postupu,“ dodal Žídek.
Variant obnovy lanovky je několik
Lanovka Českých drah je mimo provoz od tragické nehody z konce října 2021, kdy po přetržení tažného lana spadla jedna z kabin na zem zhruba z třicetimetrové výšky. Při nehodě zemřel průvodčí, v kabině pro pětatřicet lidí byl sám.
Město chce nefunkční lanovku získat do svého majetku a její provoz obnovit. Jen základní oprava visuté lanovky není podle výrobců lanovek možná vzhledem k bezpečnostním předpisům. Radnice si nyní nechává za téměř milion korun zpracovávat posudek, kolik bude její obnova stát a která varianta vychází nejvýhodněji.
Jednou ze zvažovaných variant je, že by původní kyvadlový systém se dvěma protijedoucími kabinami nahradil oběžný systém s menšími kabinkami pro osm až deset cestujících. Proti tomu ale vznikla internetová petice, kterou podepsalo přes čtrnáct set lidí, chtějí zachování dosavadního konceptu. Jednou z dalších zvažovaných variant je prodloužení trasy lanovky o několik set metrů ke konečné tramvaji v Horním Hanychově.