Na pražské Výtoni by měla vzniknout nová železniční zastávka. ČT to potvrdil náměstek pražského primátora pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě). Zastávka už je zanesena v metropolitním plánu a koncepční studii teď projednává Institut plánování a rozvoje a Správa železniční dopravní cesty. Zastávka by měla stát v těsné blízkosti nábřeží, její vznik ale bezprostředně souvisí s osudem železničního mostu, kde se zvažuje rekonstrukce či jeho zbourání a stavba nového.
Na pražské Výtoni by v budoucnu měly zastavovat vlaky. Ulevily by přetíženému metru
„Nyní se bude zhodnocovat stav mostu, ale i když by se nedal rekonstruovat a postavil by se nový, zastávka na Výtoni vznikne. Máme ji už v metropolitním plánu a měla by stát na strategickém místě mezi Výtoní a Vyšehradem. A to v obou směrech,“ upřesnil Adam Scheinherr.
O studii teď jedná Institut plánování a rozvoje se SŽDC a Prahou 2. Využít by se v budoucnu mohl i samotný prostor pod viaduktem. „Myslím si, že je to na dobré cestě. Nyní se konají různá jednání. Mohla by se také konat architektonická soutěž, aby se využil i historický viadukt, pod nímž by mohly vzniknout například kavárny, ale to až hodně v budoucnu,“ vysvětlil mluvčí Institutu plánování a rozvoje Marek Vácha.
Zastávka by mohla ulevit i přetíženému metru B. „Celá trať by se zatraktivnila. Byl by z ní přestup na tramvaje a všichni pracující na Karlově náměstí, co dojíždí, by mohli jezdit ze Smíchovského nádraží vlakem, a tím by se ulehčilo metru,“ doplnil Vácha.
Nová zastávka na Výtoni by měla být součástí modernizace úseku mezi pražským hlavním nádražím a stanicí Praha-Smíchov. „Zahájení realizace předpokládáme kolem roku 2022. O podrobnostech celé stavební akce dosud jednáme i s příslušnou městskou částí,“ popsal mluvčí SŽDC Marek Illiaš.
Vyšehradské nádraží je blízko, ale cestujícím už sloužit nebude
Nedaleko nábřeží, kde má zastávka být, v minulosti již vlaky zastavovaly – na nádraží Vyšehrad, které ale přestalo fungovat v roce 1960. Z železniční stanice se stala pouze výhybna. Na původním vyšehradském nádraží by ale železničáři již zastavovat nechtěli. Podle Marka Váchy je jednak problém v tom, že by vlaky zastavovaly v oblouku, což odporuje vyhlášce. „Současně kdyby vznikla zastávka v těchto místech, tak se sníží její atraktivita, jelikož už není tak blízko Výtoni,“ dodal mluvčí IPR.
Navíc je budova nádraží Vyšehrad už několik let v havarijním stavu. Vlastní ji společnost RailCity Vyšehrad, která stavbu zatím neměla ambice opravit. Městská část Praha 2 také jedná s magistrátem o různých variantách odkupu budovy.
„Nyní je vše ve stadiu, že máme od firmy nabídku a nyní ověřujeme, co je pro nás přijatelné. V budově nádraží by mohlo nejpravděpodobněji vzniknout kulturní centrum, ale jde zatím o předběžné úvahy,“ řekl místostarosta Prahy 2 pro oblast správy majetku Michal Grundler.