Moderní vlaky vyrazí na Šluknovsko

Děčín – Nízkopodlažní motorové jednotky Siemens Desiro začnou od soboty 31. března jezdit na severočeské železniční trati z Děčína do Rumburku a Dolní Poustevny. Prozatím se jimi cestující svezou zhruba na každém druhém spoji, Ústecký kraj zveřejnil jízdní řád s orientačním přehledem spojů, kde se cestující s Desirem setkají. Na trati obsluhující Šluknovský výběžek dnes jezdí především Regionovy, které nedávno vystřídaly původní motorové vozy z přelomu 70. a 80. let. Desira, disponující oproti Regionovám například klimatizací, ale hlavně mnohem lepším podvozkem zajišťujícím klidnější a tišší jízdu, tak budou dalším krokem vpřed.

Novější motorové jednotky Desiro vyráběné od konce 90. let si České dráhy pronajmou od Německých drah (DB), půjde o čtyři soupravy dosud využívané v regionální dopravě v Sasku. „První pravidelný vlak s motorovou jednotkou Desiro vyjede z Děčína směrem do Šluknovského výběžku v sobotu 31. března v 18:15,“ upřesnil Jan Maxa z dopravního oddělení ústeckého krajského úřadu.

Dráhy s nasazením nových vlaků nemohou váhat. Zavazuje je k tomu smlouva, díky které si u nich Ústecký kraj objednává regionální dopravu. Kraj v ní vyžaduje, aby dopravce nejpozději v dubnu 2012 nasadil na severočeské regionální linky alespoň čtyři nízkopodlažní vlaky schopné přeshraničního provozu. Kraj tento požadavek původně zdůvodňoval tím, že budou nové soupravy jezdit po obnovené přeshraniční trati z Dolní Poustevny do Sebnitz, která však nakonec zprovozněna nebyla. Smluvní podmínka přesto platí, a tak jí ČD vyhoví, ač v minimálním požadovaném rozsahu.

Desira v Česku

Dvoučlánkové dieselové jednotky Siemens Desiro se na pravidelné lince v Česku poprvé objevily už krátce po zahájení výroby, když je na počátku století nasadil na přeshraniční linky na Chebsku německý dopravce Vogtlandbahn. Cestující, kteří necestují přes hranice, si mohou tyto vlaky vyzkoušet mezi Chebem a Mariánskými Lázněmi, dále je Vogtlandbahn nasazuje na linkách z Chebu do Marktredwitz a do Zwickau. O víkendu potom jezdí Desira ve vlastnictví DB na několika víkendových spojích z Karlových Varů přes Potůčky do Zwickau. Vlaky téhož typu převážně vypůjčené od DB provozují České dráhy také v Ústeckém kraji, jezdí na víkendových spojích z Vejprt do Chomutova, všech regionálních spojích na hlavní trati z Děčína do Bad Schandau, kromě zimy jezdí o víkendech také spoj z Drážďan až do Litoměřic. Od loňského roku také zajišťují Desira Vogtlandbahnu provoz na příhraniční trati z Liberce do Rybniště. Jednotku téhož typu si pro své prezentační jízdy v regionech předloni vybral také český dopravce Regiojet.

Zkušebně se vydalo pronajaté Desiro na cestu z Děčína do Dolní Poustevny už v pondělí. „Jízdní vlastnosti na sklonově pestrých tratích zvládlo na výbornou a cestující pro změnu vítají plynulejší a hlavně tichou jízdu,“ uvedl Jan Maxa.

Desira by se měla na Šluknovsku objevovat nejméně rok. Potom by už jejich roli měly zastoupit nové motoráky, které České dráhy loni objednaly u polského výrobce PESA. Do Ústeckého kraje dorazí sedm z nich, kraj počítá s jejich nasazením na tratě Děčín–Rumburk, Rumburk–Dolní Poustevna, Děčín–Bad Schandau a výhledově také Bad Schandau–Dolní Poustevna přes Sebnitz.

Siemens Desiro Classic

  • dvoučlánková částečně nízkopodlažní dieselová jednotka, ve výrobě od roku 1999
  • kapacita: 110 míst k sezení (z toho obvykle 12 v první třídě), 110 míst k stání
  • rozměry: délka 41,7 m, šířka 2,87 m
  • maximální rychlost a výkon: 120 km/h, 2x 275 kW
  • uspořádání podvozku: B'2'B

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Krádež kabelů omezila provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy

Krádež kabelů omezila v neděli ráno provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy. Krádež se stala v úseku Praha Vršovice – Praha hlavní nádraží, zpoždění tam může dosáhnout až dvacet minut. Situace se dotýká lokálních spojů i rychlíků. Vyplývá to z informací na webu dopravce České dráhy. Podle drah může omezení trvat až do 12 hodin.
před 3 mminutami

Nouzové tlačítko v metru zachraňuje životy

Přibývá pádů do kolejiště pražského metra. Lidé na nástupišti by v takovém případě měli stisknout tlačítko nouzového zastavení vozu. Jen málo pasažérů však vědělo o jeho existenci, pražský dopravní podnik ho proto nechal nedávno zvýraznit. Jeho využití roste, ze 108 případů v období leden–listopad roku 2023 na 140 za stejné období letos. Příčinou pádů do kolejiště často bývá alkohol, zdravotní problém nebo nešťastná náhoda. Tlačítko však slouží jen pro situace, kdy jde o život. Cestující, který ho zmáčkne například kvůli mobilu spadlému do kolejiště, musí počítat s pokutou. Výjimkou jsou velké předměty, které můžou vykolejit metro.
před 12 mminutami

V Krabici od bot lidé darovali rekordních 65 tisíc dárků pro děti v nouzi

V letošní vánoční sbírce Krabice od bot lidé darovali o čtyři tisíce krabic s dárky více než loni. ČT to sdělil Dalibor Hála, mluvčí Diakonie Českobratrské církve evangelické, která sbírku pořádá. Řada dárců také využila možnost poslat příspěvek do on-line sbírky, která potrvá až do 6. ledna. Zatím se vybralo přes 4,8 milionu korun.
před 1 hhodinou

V chovu na Havlíčkobrodsku kvůli ptačí chřipce zlikvidují přes 30 tisíc slepic

V chovu slepic v Habrech na Havlíčkobrodsku veterináři potvrdili výskyt ptačí chřipky. Bude nutné zlikvidovat asi 35 tisíc nosnic. Je to letošní desáté ohnisko nákazy v komerčním chovu v Česku, sdělil Petr Majer ze Státní veterinární správy (SVS).
před 15 hhodinami

Dny osvobození provázela euforie, osmačtyřicátý rok byl velké zklamání, líčí pamětnice

Brněnská etnografka Alena Jeřábková prožila dětství za druhé světové války, pamatuje bombardování i osvobození Brna. Studovala v době politických procesů v padesátých letech, v srpnu 1968 s manželem zvažovali emigraci a jako pedagožka se studenty prožila i rok 1989. V otevřeném vzpomínání přibližuje dramatické okamžiky i osobní rozhodnutí, která formovala její život.
před 16 hhodinami

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
19. 12. 2025Aktualizováno19. 12. 2025

D1 je po desítkách let kompletní. U Přerova se otevřel poslední úsek

Po letech plánování, sporů a stavebních komplikací otevřelo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek v poledne poslední chybějící část dálnice D1. Úsek mezi Říkovicemi a Přerovem je dlouhý 10,1 kilometru. Oproti původnímu plánu se jej podařilo zprovoznit o téměř tři měsíce dříve. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla jde o významnou událost pro celou tuzemskou dálniční síť i veřejnost. Přínos tohoto úseku D1 pro střední Moravu považuje za zásadní.
19. 12. 2025Aktualizováno19. 12. 2025

Soud zrušil osvobození obžalovaných v kauze solárních elektráren Ševětín

Soud znovu zrušil osvobození pětice obžalovaných z podvodu při stavbě fotovoltaické elektrárny Ševětín. Prvoinstanční soud je přitom letos v únoru obžaloby už podruhé zprostil, protože podle něj nešlo o trestný čin. Proti tomu se ale odvolala žalobkyně, která s osvobozením nesouhlasila, sdělila ČT mluvčí Vrchního soudu v Praze Eliška Duchková. Státní zástupkyně obžalované viní z toho, že uměle zvýšili cenu výstavby elektrárny a způsobili tím škodu 96 milionů korun.
19. 12. 2025
Načítání...