V horkém počasí se města snaží snižovat teplotu a prašnost v ulicích kropením. Zatímco Liberec má za celou letní sezonu náklady v řádu statisíců, Prahu vychází jeden den na milion korun. Magistrát proto proti vedru bojuje jinak, vysazuje stromy a spolu s městskými částmi instaluje mlžítka. V Českých Budějovicích mají obojí.
Města ochlazují ulice kropením, instalují mlžítka
Zatímco dvě desítky vozů Pražských služeb vyrážely před pandemií kropit a mlžit víc než třicetkrát ročně, loni to bylo čtyřikrát a jen někde. „V letošním roce si u nás Technická správa komunikací zatím neobjednala žádný požadavek na mlžení,“ poznamenal vedoucí technicko-výrobního odboru Pražských služeb Zdeněk Záluský.
Praha se totiž kvůli úsporám peněz i pitné vody rozhodla jít jinou cestou. „Ta výsledná cesta k osvěžení, ochlazení není tak efektivní, jak by se mohlo na první pohled zdát. A byl to zhruba milion korun za den jednoho mlžení,“ poznamenala náměstkyně pražského primátora pro životní prostředí Jana Komrsková (Piráti). Při tropických teplotách se mohou lidé v Praze ochladit pomocí mlžítek. Jedno takové je například na Výtoni.
Liberec v těchto dnech kropí a mlží skoro každý den. „Když překročí teplota dvacet osm stupňů a není výhled, že by ještě ten den mělo pršet, tak se vyjíždí,“ řekl vedoucí střediska čištění města a zimní údržby Technických služeb města Liberec Jiří Házl. „Pro nás je ochlazování veřejného prostoru nesmírně důležité,“ poznamenal náměstek libereckého primátora pro technickou správu Jiří Šolc (nestr. za ANO).
České Budějovice mají k dispozici kropicí vozy dva s objemem šest a sedm tisíc litrů. V tropických dnech se každý otočí v ulicích jihočeské metropole až sedmkrát.
„Je to sezonní záležitost od června do srpna, řízeno teplotami. Samozřejmě když v září budeme mít pětadvacet, třicet stupňů, také budeme vyjíždět,“ řekl náměstek českobudějovické primátorky pro správu veřejných statků Michal Šebek (ODS). Místní obyvatelé mohou využít i zmíněná mlžítka. K dispozici jich mají pětadvacet. Radnice chce příští rok postavit dalších pět.