Spor o autobusový spoj vznikl mezi Hradcem Králové a sousedními Stěžery. Autobus hromadné dopravy sice do vesnice zajíždí, aby se tam otočil, cestující ho ale využít nesmějí. Poslední úsek není ani v jízdním řádu. Obec na spoj totiž krajskému městu nechce přispívat.
Do obce autobus zajíždí, cestující však vozit nesmí. Kvůli poplatku musí místní do Stěžer pěšky
Autobusový spoj MHD z Hradce Králové po půl sedmé končí dva kilometry před obcí na zastávce Chaloupky U křížku, ještě na území Hradce. Tam musejí všichni cestující vystoupit. Silnice je u poslední zastávky úzká, autobus se na ní neotočí. Stejně proto pokračuje po trase zrušeného spoje do Stěžer. Jenže už bez cestujících.
„Pokud tím autobusem jede Stěžerák, tak musí v Chaloupkách vystoupit a dojít do naší obce pěšky. Určitě to absurdní je,“ popsala starostka Stěžer Dagmar Smetiprachová (nestr.).
„Mám manipulační jízdu a nesmím s sebou nikoho brát,“ vysvětluje řidička autobusu číslo 16 Lena Ševčenko. Někdy, třeba za deště, ale šofér na lince zákaz poruší. „To, že při manipulační jízdě řidič dopustí, aby byli přítomni cestující, je hrubé porušení pracovních předpisů,“ napsala přitom obci Stěžery v dopisu ze začátku listopadu Lucie Hartmanová z hradeckého magistrátu.
Za komplikacemi je příspěvek na provoz autobusu
„My se snažíme, aby spoj mohl vozit cestující do Stěžer, když už tam jede. Má tam jet prázdný, nebo aspoň s pár lidmi?“ zeptal se zastupitel Stěžer Jiří Kocourek (nestr.). Autobus ale obec přestala platit, a tak na něj nemá nárok. „Pokud městu uhradí odpovídající částku za tento spoj, jsme schopni ho zajistit,“ uvedl vedoucí střediska MHD hradeckého dopravního podniku Jan György.
Spoje si u hradecké radnice platí šest obcí v okolí. Letos hradily za kilometr 40, příští rok to bude 56 korun. Některé budou v jízdních řádech škrtat.