Brno - Devět revizorů brněnského dopravního podniku společně s šestnácti strážníky tamní městské policie se v noci na dnešek zaměřilo na fenomén brněnské hromadné dopravy, tzv. noční rozjezdy. Bez platné jízdenky odhalili dvaadevadesát cestujících, výjimečně jim ovšem nabízeli možnost „podmíněné amnestie“. S kontrolami v městské hromadné dopravě se po začátku akademického roku budou obyvatelé Brna setkávat častěji, podle dopravců totiž díky nim i v nočních spojích počet černých pasažérů klesá.
Při nočním zátahu revizorů v Brně dostávali černí pasažéři amnestii
Nabídka podmíněné amnestie se vztahovala na ty černé pasážery, kteří si - namísto pokuty - do pěti pracovních dnů koupí alespoň čtvrtletní kupon.
Větším nasazením revizorů do MHD reaguje brněnský dopravní podnik na začátek akademického roku, jenž do Brna přivedl tisíce studentů. Kromě denních kontrol se také zvýší počet nočních zátahů. „Noční akce, přepravní kontroly ve spolupráci s oběma složkami policie, probíhají nárazově, nepravidelně, minimálně však jednou za měsíc. Třeba o prázdninách skoro nejsou, ale v akademickém roce je to i třikrát do měsíce. Teď na podzim plánujeme zintenzivnit akce,“ řekl Jan Seitl, vedoucí dopravního odboru DPMB.
- Přepravní kontrola autor: ČT Brno, zdroj: ČT Brno
- Podmíněná amnestie pro černé pasažéry autor: ČT Brno, zdroj: ČT Brno
Zatímco ve dne je přepravní kontrola maximálně dvoučlenná, v noci asistují revizorům i strážníci městské policie. Tentokrát se akce účastnilo osm revizorů a čtrnáct strážníků. Noční kontroly v brněnské hromadné dopravě probíhají od roku 2007 a za tu dobu počet černých pasažérů výrazně klesl. Během jediného takového zátahu stihnou revizoři a strážníci zkontrolovat cestující ve dvanácti až třinácti linkách. Zatímco v roce 2007 byl bez jízdenky každý čtvrtý pasažér, v tomto roce je to zhruba každý desátý. I tak je to až třikrát více, než je průměr ve dne.
Počet cestujících bez platné jízdenky je za poslední roky téměř stejný, ale zvýšil se jejich věkový průměr. Před dvanácti lety byla skoro polovina černých pasažérů ve věku od osmnácti do pětadvaceti let. I dnes je v této věkové skupině nejvyšší počet jízdenkových hříšníků, ale je to zhruba šestadvacet procent. Naopak se zvýšil počet přistižených černých pasažérů starších ročníků. „Dá se říct, že nám cestující bez jízdenky stárnou. Ti, kterým bylo před dvaceti lety dvacet a jezdili bez jízdenky, tak se to naučili asi jako tradici, protože v té kategorii 40, 50, 60 let je teď už dvojnásobné zastoupení oproti deseti letům zpátky,“ uvedl vedoucí tarifního odboru DPMB Vít Prýgl.