Pěší zónou v historickém centru Brna denně projedou stovky aut. Povolení k vjezdu radnice vydala asi sedmi tisícům z nich, a to vyjma dopravního podniku nebo veřejných služeb, které do města zajíždět musejí. Změnu by měl na jaře přinést nový způsob rozdělení centra na víc oblastí.
Centrem Brna mohou projíždět tisíce aut. Chodci v pěší zóně mezi nimi kličkují
S tabletem a policejní plácačkou kontrolovali strážníci v pátek dopoledne každého řidiče, který chtěl vjet z Nádražní ulice do pěší zóny směrem na náměstí Svobody. Registrační značku některých aut ale v tabletu nenašli.
Jen za 20 minut projelo Masarykovou ulicí v obou směrech 31 osobních aut bez jakýchkoliv firemních polepů. V dalších 17 případech se jednalo o zásobovací dodávky. Tramvaj přitom projela jen dvanáctkrát.
„Za říjen strážníci zkontrolovali 163 vozidel, z toho pouze tři neměla oprávnění k vjezdu. Opravdu se někdy stává, že si strážníci všimnou řidiče, který projede celou pěší zónou, aniž by si něco vyřizoval. Nicméně pokud má oprávnění, tak se ničeho neoprávněného nedopouští,“ uvedl mluvčí Městské policie Brno Jakub Ghanem.
Celé historické centrum totiž v současnosti magistrát vnímá jako jednu velkou zónu. S povolením ji tak řidiči mohou projíždět celou. Většině oslovených kolemjdoucích hustý provoz v Masarykově ulici vadil. „Je to dosti nepříjemné, obtěžující a myslím, že i nebezpečné,“ svěřil se třeba Jiří Gai.
Magistrát chystá změny
Většina z aut, která pěší zónou projíždějí, povolení má. Magistrát jich totiž celkem vydal asi 13 tisíc. Z nich 1100 patří rezidentům, dalších 6 tisíc oprávnění slouží pro činnost a zásobování v centru města. Zbytek jsou třeba vozy dopravního podniku nebo městských firem, které se starají o údržbu. Současný systém by se na jaře ale mohl změnit.
„Nová koncepce rozdělí centrum města na osm zón. Tedy, když do jakékoliv té zóny přijedete, tak z ní budete muset i vyjet. Tedy konkrétně, když přijedete z Rooseveltovy na Jezuitskou, musíte se tak i vrátit,“ popsal radní pro dopravu Petr Kratochvíl (ODS).
Kromě toho chce magistrát některá oprávnění znovu ověřit. Jednat teď bude také s dopravním podnikem o tom, jestli by kromě aut neměly z historického centra zmizet i tramvaje.