Jako trolejbus: Elektrobusy s napájením z troleje míří do Prahy

Praha – Autobus na elektrický pohon se vrátí do pražských ulic. Dopravní podnik navazuje na loňské krátkodobé zkoušky různých typů malých elektrobusů. Tentokrát ale jde o autobus téměř obvyklé délky a zkušební provoz elektrobusu SOR EBN11 má být dlouhodobý. Zatím se na něm školí řidiči, od pondělí již začne jezdit. Po dvou měsících zkušebních jízd bez cestujících zasáhne od září i do běžného provozu.

První testy předcházející dlouhodobým zkouškám elektrobusu začaly již v červnu. Dopravní podnik začal zkoušet nabíjecí infrastrukturu a také cvičit řidiče. „Takový autobus nemůže řídit jakýkoli řidič, protože se jedná o vozidlo, kde je elektrická výzbroj. Je tady trvalé napětí 600 voltů z baterky,“ vysvětlil Jan Smejkal ze společnosti Cegelec, která dodala elektrickou výzbroj. Elektrobus se bude v provozu dobíjet z dvoupólové troleje připomínající trolejbusové vedení, které dopravní podnik postavil na autobusovém obratišti Želivského. V noci se potom bude nabíjet v garáži ze zásuvky.

Napájení elektrobusu
Zdroj: ČT24

Podle Petra Dolínka, který v pražské radě zodpovídá za dopravu, by výsledkem zkoušek mělo být zahájení pravidelného provozu elektrobusů ve městě. „Dnes je již vcelku evidentní, že elektromobilita je budoucností dopravy, a to i veřejné. Praha chce být moderní metropolí se špičkovou veřejnou dopravou, proto nesmíme zaspat. Elektrobusy jsou velmi šetrné k životnímu prostředí a věřím, že se v příštích letech stanou stabilní součástí pražské MHD,“ uvedl Petr Dolínek.

Elektrobus SOR EBN11 je delší než elektrické midibusy testované loni, s jedenácti metry je téměř stejně dlouhý jako běžné dvanáctimetrové městské autobusy. Pojme 93 cestujících. Energii k jeho provozu zajišťuje lithium-iontová baterie. Podle náročnosti provozu zajistí autobusu dojezd 120 až 150 kilometrů. Řádné nabíjení baterie v garáži trvá až sedm hodin. Možné je také rychlonabíjení na Želivského pomocí dvoupólového pantografu využívajícího elektřinu z tramvajové sítě. To trvá zhruba hodinu a prodlouží denní dojezd autobusu až na 260 kilometrů. „Což odpovídá průměrné nebo nadprůměrné autobusové lince v Praze,“ srovnal Jan Barchánek z dopravního podniku.

SOR EBN11 – technické údaje

  • rozměry: 11,1 x 2,5 x 2,9 m
  • pohon: asynchronní šestipólový vodou chlazený elektromotor napájený Li-Ion baterií s kapacitou 172 kWh
  • výkon: 120 kW
  • maximální rychlost: 80 km/h
  • kapacita: 93 cestujících, z toho 29 sedících
2 minuty
UDÁLOSTI V REGIONECH: Začínají testy autobusu s pantografem
Zdroj: ČT24

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Na Štědrý den řešili hasiči nejvíce požárů za pět let

Hasiči v Česku na Štědrý den vyjížděli k 72 požárům, což je nejvíce za posledních pět let. Nikdo při nich nezemřel, zranění utrpělo dvanáct lidí. Některé požáry přímo souvisely s Vánocemi, způsobilo je například neopatrné zacházení s prskavkami. Celková škoda je přes třicet milionů korun, informovala mluvčí generálního ředitelství hasičů Klára Ochmanová.
včeraAktualizovánopřed 13 hhodinami

Zdravotní klauni přinášejí vánoční radost dětem v nemocnicích

Ne všechny děti mohou strávit vánoční svátky doma – některé musí zůstat na nemocničním lůžku. Zpříjemnit jim pobyt v nemocnici a vykouzlit úsměv na tváři se v rolích sester a doktorů snaží zdravotní klauni. Malé pacienty navštěvují celoročně, o Vánocích jsou jejich klauniády obzvlášť důležité.
24. 12. 2025

O tradiční rybí polévku byl na Staroměstském náměstí velký zájem

Tradiční rozlévání štědrodenní rybí polévky podle receptu s koňakem a karamelem na Staroměstském náměstí v Praze opět provázel velký zájem. Dlouhá fronta se začala tvořit už půl hodiny před začátkem vydávání, kterého se s pomocníky ujal pražský primátor Bohuslav Svoboda (ODS). Rozlévání vánoční rybí polévky se v metropoli uskuteční i na Kampě u Karlova mostu nebo na náměstí Republiky.
24. 12. 2025

Trojice bratrů spojila síly, obec na Zlínsku se tak dočká opraveného betlému

Vánoční svátky v Nedašově na Zlínsku budou po letech zase kompletní – tedy včetně bezmála devadesát let starého mechanického betléma. Mohutný model devět měsíců opravovali tři bratři – Jakub, Karel a Tomáš Suří a tchán jednoho z nich. Betlém rozložili v garáži, historické součástky postupně nahrazovali novými. Do radosti pro druhé investovali desítky tisíc korun. Nyní na úplný závěr prošlo dílo závěrečným testem. Opravený betlém má pro Nedašov mimořádný význam. I podle statistiků je tu víra pořád silně zakořeněná. Při posledním sčítání se k církvi přihlásilo 855 z 1315 obyvatel vesnice. První veřejné předvedení betlému bude v kostele na Štědrý den během sváteční půlnoční mše.
24. 12. 2025

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste, aerolinky přicházejí z celého světa

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste. V hangárech na pražské Ruzyni servisuje své stroje víc než desítka aerolinek z celého světa. Během dekády se jejich počet zdvojnásobil. I proto tam hledají nové zaměstnance. Lidí ve specializovaných profesích je ale málo.
24. 12. 2025

Skauti rozvážejí Betlémské světlo. Někde až domů

Skauti a skautky i letos rozvážejí Betlémské světlo po celém Česku. Lidé si ho mohou vyzvednout na náměstích, v kostelech nebo v nákupních centrech, někde s plamínkem skauti obcházejí domácnosti osobně. Tradice, která symbolizuje mír, naději a přátelství, se v Česku udržuje už více než pětatřicet let.
23. 12. 2025Aktualizováno23. 12. 2025

Výstraha ČHMÚ: Na Šumavě až dvacet centimetrů sněhu, silný vítr na východě Česka

V Pošumaví a na Šumavě může ve středu napadnout pět až dvacet centimetrů sněhu, hrozí i sněhové jazyky. Vyplývá to z výstrahy, kterou vydal Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ). V části Moravskoslezského a Olomouckého kraje bude na Štědrý den také foukat silný vítr, v nárazech může mít až 70 kilometrů za hodinu.
23. 12. 2025

Kdy a kde bude na Štědrý den sněžit? Podívejte se na přehlednou mapu

Na některých místech Česka by mohlo na Vánoce sněžit. Nebude jich mnoho, sněhu bude spíše málo, ale naděje na bílou pokrývku existuje.
23. 12. 2025
Načítání...