Liberec – Za výhodnou pro Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce nad Nisou (DPMLJ) označili auditoři smlouvu s firmou Busline, která pro městský podnik zajišťuje 40 procent objednaných výkonů v liberecké městské hromadné dopravě. Smlouvu kritizovala liberecká městská opozice, poukazovala, že za deset let zaplatí dopravní podnik společnosti Busline 370 milionů korun. Audit ale uvádí, že kdyby provoz zajišťoval dopravní podnik sám, byly by jeho náklady ještě vyšší, mimo jiné by musel za 225 milionů korun nakoupit nové autobusy a zaměstnat další řidiče. Závěry auditorů ale opozice odmítla.
Audit: Smlouva s jiným dopravcem je pro liberecký DP výhodná
V roce 2009 získal podíl v libereckém dopravním podniku také Jablonec nad Nisou a firma získala smlouvu na provozování městské hromadné dopravy i v tomto městě. Současně ale dopravní podnik uzavřel smlouvu s ČSAD Jablonec nad Nisou, která dosud MHD v Jablonci provozovala. Zajistila, že autobusy ČSAD fakticky město brázdily i nadále a navíc ČSAD začala provozovat 39 procent výkonů MHD v Liberci. ČSAD Jablonec se pak s počátkem roku 2010 změnila v Busline, jednoho z největších autobusových dopravců v Česku.
Do desetiletého kontraktu DPMLJ a Busline se brzy pustila liberecká opozice. Cena 370 milionů korun je podle ní příliš vysoká. Zastupitel Josef Šedlbauer (Změna pro Liberec) spočítal, že Busline dostává od dopravního podniku v průměru 45,76 koruny za kilometr, zatímco DPMLJ provozuje své komerční linky k libereckým obchodním centrům za 33,20 koruny. Opozici se také nelíbilo, že Busline (resp. ČSAD Jablonec) získala zakázku bez veřejné soutěže.
Smlouvu však již prozkoumal Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, který nenašel žádné pochybení, a nyní ji za výhodnou pro dopravní podnik označil i audit společnosti Finaudit. Opoziční výpočty zpochybnil. „Kdyby chtěl dopravní podnik zajistit službu sám, náklady by se pohybovaly kolem 54 korun na kilometr,“ řekl auditor Jakub Šteinfeld. Dvacetikorunový rozdíl mezi odhadem opozice a auditorů zdůvodnil tím, že kdyby dopravní podnik jezdil na všech libereckých linkách, musel by k tomu nakoupit nové autobusy a zaměstnat další řidiče. To by stálo 225 milionů korun.
Josef Šedlbaruer ale závěr auditu zpochybnil – je přesvědčen, že náklady dopravního podniku by byly nižší. „Čím více naježděných kilometrů, tím jsou náklady nižší, protože část nákladů je stejná bez ohledu na kilometry – budovy, garáže, opravy, manažeři,“ uvedl. Není také přesvědčen, že by pro libereckou MHD neměl dopravní podnik dost autobusů – odkázal na třináct vozidel, která teď jezdí v Jablonci. Podle ředitele dopravního podniku Luboše Wejnara to však není dost, ve městě nyní jezdí 30 vozů Busline.
Liberecký dopravní podnik je největší společností ve vlastnictví Liberce, od podzimu 2009 je menšinovým vlastníkem sousední Jablonec nad Nisou. Podnik s půlmiliardovým obratem zajišťuje městskou dopravu ve stotisícovém krajském městě i sousedním Jablonci. Cestující vozí 135 autobusů a 67 tramvají, které loni přepravily 32,5 milionu pasažérů. Liberec letos za provoz MHD zaplatí 190 milionů korun, sousední Jablonec na ni dá 42 milionů.